A lépés szerintük azzal lenne indokolható, hogy csökkenne a zsúfoltság a járműveken, ráadásul kevesebbet kellene közülük forgalomba állítani. A VEKE azt javasolja, az ingyenes utazási kedvezménnyel rendelkezőknek reggel 6 és 9 óra között külön, csúcsidőre szóló jegyet és bérletet hozzanak létre a jövőben.
A „csúcsidő széthúzásához” szerintük az is hozzájárulna, ha az önálló utazásra képes diákok iskolakezdését, illetve a közalkalmazottak munkakezdését fél-egy órával későbbre tolnák. Úgy vélik, a járművek összteljesítménye így nem változik, viszont kevesebb járművel hosszabb időn keresztül biztosítható a kapacitásigény.
A VEKE mindemellett változtatna az árkiegészítés és a kedvezmények rendszerén is, azt azonban nem részletezi, hogyan kellene ezt véghezvinni. Ugyancsak keveset tudunk meg az időalapú jegyrendszerre vonatkozó javaslatukról, amely szerintük az elektronikus átállás nélkül is megvalósítható, mert „a jelenlegi infrastruktúra több eleme is alkalmas” lenne erre.
A javaslatcsomagban megjegyzik, hogy a BKV Akácfa utcai székházának fenntartása kirívóan gazdaságtalan és kifogásolják a cégautók használatát is. Álláspontjuk szerint a vezetőknek részleteiben is ismerniük kell a vállalatot, ahol dolgoznak, és erre a legkézenfekvőbb a közforgalmú járműveken történő napi utazás – írják.
A VEKE szerint a járművezetők formaruhái nem mindenkinek kényelmesek, ráadásul ezekre évente 100 millió forintot költ a BKV. Javasolják, hogy a dolgozók a régi egyenruháikat is használhassák, amíg azok el nem használódnak.
Az egyesület járműprogramot is indítana, amelynek keretében 700 metró- illetve HÉV-kocsit, 600 villamoskocsit, 1200 autóbuszt, 150 trolibuszt, az összes Kisföldalatti és Fogaskerekű kocsit cserélne le.
Szerettünk volna további részleteket megtudni a VEKE javaslatairól, ezért az ezekkel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a szervezetnek. A csomag több pontjáról a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) véleményét is kikértük. A válaszokat, amint megérkeznek, közöljük.
Úgy tudjuk, a BKK véleménye az, hogy a 65 év fölöttiek utazási kedvezményének csúcsidős eltörlése konfliktusokhoz vezetne és nem csökkentené a járművek zsúfoltságát, a lépcsőzetes munkakezdés pedig nem vezetne számottevő megtakarításokhoz.