Poszt ITT

Figyelő Top 200 (1999): Járműkereskedelem

Minden idők legnagyobb forgalmát érte el tavaly a magyar autópiac, az ehhez vezető 25 százalékos növekedés azonban már elmaradt az 1998-as több mint 30 százalékos bővüléstől.








Figyelő Top 200 (1999): Járműkereskedelem 1

Ami az ágazat jövőjét…
…pozitívan befolyásolhatja

• A finanszírozási fromák bővülésével növekedhet a hitelre vásárolt kocsik darabszáma
…negatívan befolyásolhatja
• A gyengülő megtakarítási hajlandóság miatt csökken a készpénzes értékesítés üteme

Figyelő Top 200 (1999): Járműkereskedelem 1
Figyelő Top 200 (1999): Járműkereskedelem 3

Abszolút rekordként csaknem 130 ezer új személyautót, a haszonjárművekkel együtt pedig 160 ezer új gépkocsit adtak el tavaly Magyarországon. Az idén már 150 ezer személykocsi és további 40 ezer haszonjármű eladására lehet számítani. A szakértők egybehangzó állítása szerint a darabszámok a következő öt évben is tovább nőnek, a tempó azonban egyre fékeződik majd. Egyesek szerint már az idei első fél évi alig 10 százalékos fejlődés is csak a korábbi lendületnek köszönhető. A vevők növekvő hányada ugyanis már nem készpénzre, hanem hitelre, bérletbe vette az új kocsit, és a jövőben ez egyre inkább meghatározó lesz. Az olcsóbb tömegautók négyötödét már kölcsönből veszik meg, inkább csak a drágábbakat fizetik készpénzzel a magánvevők. Az autóeladás fellendítésében tehát egyre nagyobb szerepet vállal a finanszírozási iparág, amelynek szolgáltatási színvonala már megüti az európai mércét.

A nagy autóparkot üzemeltető cégek speciális flottamenedzsmenttel együtt itthon is már négy finanszírozási formából választhatnak. A konstrukciók közül az elmúlt három évben a legnépszerűbb – az ügyletek 80 százaléka volt ilyen – a bankhitel, illetve a pénzügyi lízing, elenyésző a tartós bérlet. A hitelhez, pénzügyi lízinghez lehetőség van fix kamatú konstrukciót is választani, ám ritka kivétellel a többség a rugalmasan változó kamatozású és azon belül is a devizaalapú forma mellett dönt. Pedig a devizaalapú kölcsönnek valamivel nagyobb az árfolyamkockázata, hiszen ilyenkor számolni kell a havi forintleértékeléssel is. Igaz, a kamat jóval alacsonyabb, a teljes hiteldíj mutató szerint 9-14 százalék. A finanszírozás növekvő népszerűségét nem csak kedvező feltételeinek köszönheti, hanem annak is, hogy kisebb lett a lakosság megtakarítási hajlandósága.

A piac szerkezete is változik. Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az autópiaci tortából a kiskocsik. Tavaly az összes eladás felét (65,5 ezer darabbal) már e “csöppségek” adták, és ha hozzá számítjuk a kicsivel nagyobb alsó-középkategóriát (48 ezer darab), akkor a kettő együtt már 87,5 százalékot tett ki. Ennek magyarázata elsősorban az alacsonyabb árban keresendő. A gyártók a bőség idején igyekeznek behozni a Bokros-csomag után alkalmazott nyomott árak, és az ezzel járó kisebb forgalom miatt elmaradt profitjukat.

A legnépszerűbb olcsó kiskocsik közül – így valamennyi márka közül is – a “mi autónk” vezet. Míg 1998-ban csaknem 25 ezer – zömmel hazai gyártású – Suzukit vásároltak meg, tavaly már 32 ezer talált gazdára. A Magyar Suzuki Rt. fennállása óta a legtöbb, az exporttal együtt összesen 67,5 ezer értékesített kocsival a legjobb évét zárta tavaly, s 91,6 milliárd forintnyi nettó árbevételt ért el. A részvénytársaság mérleg szerinti eredménye a rekord évében is igen szerényen alakult, 33,5 millió forintot tett ki. A mintegy 17 milliárd forint értékű beruházást zömmel az új modell, a Wagon R+ gyártásának beindítására, illetve a Swift korszerűsítésére fordították. Az új modell némi döccenőt okozott az idei Suzuki-eladásokban, amelyek az idei első fél évben mintegy 2 ezer darabbal szerényebbek voltak, mint tavaly. Hivatalos magyarázat szerint ennek az az oka, hogy jobban szaladt az export szekere, ezért oda csoportosították át a járműveket. Pedig az idei tervek szárnyalóak, hiszen 87 ezer autó (54 ezer export, 33 ezer belföldi) értékesítésére, ezzel 137,2 milliárd forintos árbevételre és 55 millió forintos mérleg szerinti eredményre készül a Suzuki. A társaság éves közgyűlésén, április 25-étől az eddigi helyettest, Takashi Nakayamát nevezték ki vezérigazgatónak, miután az előző vezetőség rendőrségi ügybe keveredett. Állítólag csúszópénzért juthattak kedvezményes kocsihoz a gyári alkalmazottak.
A kicsikkel szemben a hazai gépkocsi-piacon visszaszorulnak a középkategóriájú járművek: tavaly 4,8 százalékkal kevesebbet adtak el belőlük. A társadalom jövedelmi viszonyainak átrendeződésére utal, hogy a luxuskocsikból 118 százalékkal, egyterűből pedig 81,3 százalékkal fogyott több. Persze ezek az értékek csalókák, hiszen a gépjárműimportőrök adatai szerint csupán 83 luxuskocsi talált gazdára. Többet mutat, hogy terepjáróból is bő másfélszer annyi, csaknem 1800 darab kelt el.
Hiába a piacbővülés, egyre élesebb a márkák versenye. A Suzuki után a második az Opel, annak ellenére, hogy már nincs hazai gyártású Astra. A harmadik legnépszerűbb négykerekű a Volkswagen. A legnagyobb importőrnek, több mint 21 ezer kocsival, változatlanul a Volkswagent, az Audit, a Skodát, a Seatot és Porschét képviselő Porsche Hungária számít. Az eladási listán tovább haladva, a Ford szinte semmivel, a Fiat pedig csak igen kis mértékben tudta meghaladni az 1998-ban elért forgalmát. A Daewoo ellenben – rámenős üzletpolitikájával – 32 százalékkal többet adott el tavaly, mint egy évvel korábban. Árnyalja a képet, hogy a dél-koreai autóbirodalmak átalakulásával a Daewoo-hoz került a Ssangyong, amely nálunk viharos hatalomátvétellel zajlott le. Két éve még 63 Ssangyong terepjárót adott el az akkor még független magyar képviselet, a Nemzeti Autósport, míg tavaly már csak 17 ilyen négykerekű kelt el.

A százalékokat tekintve 1999-ben a legnagyobb forgalomnövekedést a Proton érte el, amely 512 százalékkal jobb eladási értékeket produkált, de ez is csak 49 kocsira volt elég. Jó évet zárt a Lada is, amely 141 százalékkal (745 darabra), a Kia pedig 110 százalékkal (643 darabra) növelte az értékesített gépjárművek mennyiségét.

A komolyabb értékesítési eredményt elért márkák közül a ma már teljesen német tulajdonúvá vált Skoda, valamint a Renault és a Peugeot előretörése volt példás. A cseh márka csaknem megduplázta, a két francia pedig másfélszeresére emelte eladott autóinak darabszámát. Az elmúlt év nagy hazai vesztese a Mitsubishi, amely több mint 20 százalékkal (259 darabbal) kevesebb kocsin adott túl, de elmaradt az 1998-as darabszámtól az Alfa Romeo, a Chrysler, a Daihatsu, a Honda és a Saab is.

Mit hoz ezek után 2000? Az első fél évben 52,71 ezer importautót adtak el a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének összegzése szerint. Az itthon gazdára talált 13,72 ezer Suzukival együtt tehát újabb rekordot, 66,43 ezer darabot ért el az újautó-értékesítés. A növekmény 9,2 százalékos, amely azonban kevesebb mint a fele a tavalyinak, igaz a második félév általában sikeresebb. Az abszolút piacvezető Suzuki ugyan rontott az eredményén, de nagyot lépett előre az Opel, amely 17 százalékkal (10,2 ezer darabra) növelte az értékesítését. Továbbra is dobogós a helye Volkswagennek (5,5 ezer kocsi), a márka júliusig további 7,6 százalékkal gyarapította eladását. Kiemelkedő növekedéssel dicsekedhetnek a francia márkák. A Peugeot (talán a 206-os zseboroszlán jóvoltából) 56,6 százalékkal, a Renault (nagyrészt a Megane-családnak köszönhetően) 63,7 százalékkal, a Citroën pedig 69,1 százalékkal növelte az értékesítést. Amúgy változatlanul főleg a kisebb négykerekűeket vásároljuk. Az importautók 49,2 százaléka (25,9 ezer darab) alsó-középkategóriájú, 35,3 százalékuk (18,6 ezer darab) pedig kiskategóriás. A Suzukikkal együtt változatlanul az 58,2 ezer kisebb kocsi adta a féléves értékesítés javát.



















































































































Az első 27 járműkereskedő cég rangsora a nettó árbevétel alapján
Rang-sorNettó árbevétel 1999, millió FtA gazdálkodó neve
181233OPEL SOUTHEAST EUROPE AUTÓFORGALMAZÓ KFT
269499PORSCHE HUNGÁRIA KERESKEDELMI KFT
350478GENERAL MOTORS ACCEPTANCE CORPORATION HUNGARY KERESKEDELMI KFT.
422887TOYOTA MOTOR HUNGARY JÁRMŰIMPORTÁLÓ ÉS FORGALMAZÓ KFT
522254FIAT MAGYARORSZÁG KFT
620133PEUGEOT HUNGÁRIA KFT
717389SUMMIT MOTOROK HUNGARY RT
810772CITROEN HUNGÁRIA GÉPJÁRMŰFORGALMAZÓ KFT
99648MAZDA MOTORS HUNGARY JÁRMŰKERESKEDELMI KFT
108664PORSCHE-INTER AUTÓ PEST KERESKEDELMI KFT
118047PORSCHE-INTER AUTÓ BUDA KERESKEDELMI KFT
128003HONDA HUNGARY GÉPJÁRMŰIMPORTÁLÓ ÉS FORGALMAZÓ KFT
137902WALLIS-MOTOR AUTÓFORGALMAZÁSI KFT
147000IKARUS-TRADE KERESKEDELMI KFT
156390VOLVO AUTÓ HUNGÁRIA KERESKEDELMI KFT
166341BAUMGARTNER AUTOCENTRUM KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT
176249RENAULT TRUCKS HUNGÁRIA KFT
186145SCHLLER AUTÓHÁZ KFT
196103MAN KAMION ÉS BUSZ KERESKEDELMI KFT
205960MAXABO KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT
214958HUNGAROTRUCK KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT
224632ÓBUDAI AUTÓJAVÍTÓ KFT
234615AUTÓSZALON DUNA KERESKEDELMI BT
244429DELTA-TRUCK JÁRMŰJAVÍTÓ ÉS KERESKEDELMI KFT
254100BERMA PROFIL KFT
264075GOMBOS KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT
273921DUNA INTERSERVICE AUTÓJAVÍTÓ KFT

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik