Gazdaság

Leállt a kőolajszállítás

Hétfőn délután leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás, estére pedig Magyarország irányába is kiürült a Barátság kőolajvezeték. Bár 90-100 napi tartalékunk van, a gazdasági miniszter kezdeményezésére akciótervet dolgoztak ki, a külügyi tárca pedig bekérette az orosz és fehérorosz nagyköveteket.

Magyarázatotra vár a tárca

A külügyminisztérium államtitkára hétfőn délután a minisztériumba kérette Fehéroroszország budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivőjét, valamint Igor Szavolszkij orosz nagykövetet. “Sürgős magyarázatot kért arra: miként fordulhatott elő, hogy január 7-én már akadozott, hétfő kora estére azonban várhatóan teljesen leáll a kőolaj Magyarországra irányuló szállítása a Barátság kőolajvezetéken – áll a külügyi tárca közleményében.

Hétfőn délután a Mol közlése szerint még csökkentett kapacitással, de érkezett kőolaj a Barátság (Druzsba) vezetéken keresztül a magyar határra. Ám a cég bejelentése szerint 19.15 órakor leállt a kőolajszállítás Magyarországra a kőolajvezetéken.


Kóka János gazdasági miniszter az általa összehívott munkaértekezlet után kijelentette, ha a Magyarország és Kelet-Európa felé áramló kőolajszállítás hosszabb időn át szünetel, akkor az Adria vezetéken át teljes mértékben pótolható a kieső olaj mennyisége.

A Mol saját tartalékai egyelőre lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen, ennek ellenére a magyar olajcég megkezdte az egyeztetést a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséggel (MSZKSZ) a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencvennapos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolajtermékekből, a készletek felszabadításáról a gazdasági és közlekedési miniszter dönthet. (Ez 500 ezer tonna finomítatlan és 600 ezer tonna finomított kőolajat jelent.)

Van tartalékunk

A Mol nem számít a szállítási gondok elhúzódására, de ha ez bekövetkezne, akkor sincs nagy baj: a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy felkészüljön akár az Adria-vezetéken keresztül történő kőolajimportra is.


A GKI Energiakutató ügyvezetője és az MSZKSZ elnöke is úgy fogalmazott, hogy aggodalomra semmi ok, a rendelkezésre álló készletek több mint három hónapra elegendőek.


Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, diesel olajból pedig 91 napra – mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője.

Van akcióterv

Kóka János gazdasági miniszter mindenesetre bejelentette: kidolgoztak egy akciótervet, amelynek lényege a Barátság vezetékről érkező olaj kiváltása. Eszerint a felmentés délről jöhet: az Adria kőolajvezeték kapacitása nagyobb, mint a Barátság vezetéké, így Kóka János szerint minden lehetőség adott, hogy tankerekben tárolt olajat tudjanak hazánkba szállítani. A miniszter kijelentette: a Barátság kimaradása semmiféle fennakadást nem okozhat. Sőt, még árfelhajtó hatása sem lehet, mert a kereskedő a rotterdami árak alapján állapítja meg. (Ezt megerősítette a tájékoztatón részt vevő Mol elnök-vezérigazgatója is.)


A tárolás ára

A kötelező tartalékolás árát az olajfogyasztók fizetik meg hazánkban. Ez a benzin árából 2-3 forintot jelent literenként.

A terv szerint az Adria vezetékről néhány hét alatt pótolni tudják a kimaradást, ennek elsődleges forrása a jelenleg is tankerekben tárolt kőolaj megvásárlása lehet. Középtávon pedig orosz kikötőkben is van akkora exportkapacitás, ami az Adriához átszállítva biztosítja hazánk ellátását, ennek gyorsasága csupán tankerkapacitás kérdése.


A Mol elnöke a rendkívüli tájékoztatón kijelentette: a cég az olajat a nagy piacok szintjéhez képest árazza, így el tudják kerülni az ilyen “regionális turbulenciákat”. A cégvezető hozzátette: “nem mondta”, hogy a szállítási útvonal megváltoztatása nem jár a költségek megváltozásával, “azt azonban mondta”, hogy a nyersanyagárra nincs hatással.


A gazdasági miniszter végül bejelentette: a hétfő délutáni megbeszélésen úgy döntöttöek, hogy ha 24 órán belül nem rendeződik a kérdés, akkor felszabadítják a tartalékokat. Az első tanker a megrendeléstől számított 10 napon belül megérkezhet.


Volt már hasonló leállás

A kőolajszállítás leállása időjárási, karbantartási és ütemezési okok miatt egy-két napra jónéhányszor előfordult már az elmúlt évtizedekben, így aggodalomra nincs ok – közölte Tóth József, az MSZKSZ alelnöke. Az MTI által megkérdezett szakértők úgy fogalmaztak, hogy néhány napos szállítási kimaradás még nem okoz gondot. Ennél hosszabb kimaradások esetén jöhet szóba az Adrián keresztüli pótlás, erre viszont még nem volt példa – mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.


Megcsapolták?

Fehéroroszország szombattól fogva 79 ezer tonnát vett ki jogellenesen a Barátság vezetékből, amelyen kizárólag európai fogyasztóknak, köztük a magyaroknak szánt orosz olaj áramlik – hangoztatta a Transneft vezérigazgatója, miután leállították a vezeték feltöltését. Az Interfax beszámolója szerint ugyanakkor a délelőtt folyamán Szemjon Vajnstok, a Transnyeft vezérigazgatója azt közölte, hogy Fehéroroszország szombattól fogva 79 ezer tonnát vett ki jogellenesen a Barátság vezetékből, és csak az elmúlt nap folyamán 900 tonnát vettek el.


Minszk nem érzi magát hibásnak


A fehérorosz külügyminisztérium tagadta Minszk vétkességét a fennakadásokban. „A Druzsba fehéroroszországi szakaszának bejáratánál nem a fehérorosz fél hibájából csökkent a nyomás” – közölte a tárca szóvivője az Interfax szerint. Előzőleg a Homeltransnyeft fehérorosz vezetéküzemeltető egy illetékese azt mondta az orosz hírügynökségnek, hogy a Belneftekhim állami olajvegyipari vállalat utasítására függesztették fel az olajpumpálást a Druzsbán Lengyelország és Németország, illetve Ukrajna irányába.

Vámvita

Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság vezeték „alkonyát” jósolgatták, az orosz–fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik