Kommunikációs zavarkeltés folyik a BKV ügyében – jelentette ki sajtótájékoztatóján Budapest főpolgármestere. Tarlós István szerint a Fidesz parlamenti frakcióvezetője nincs tisztában a fuvarozócég és a főváros működésével. Ha tájékozott lenne, nem mondta volna azt a napokban, hogy a főváros csak tartja a markát a kormánynál, hogy az mentse meg a vállalatot. Rogán Antal – mint fővárosi képviselő – közel két tucat alkalommal szavazott igennel olyan javaslatokra, amelyeket most támad – tette hozzá.
Jár a pénz
A prémiumbotrányról szólva elmondta: a BKV 7500 dolgozója kapott pluszpénzt, ám többletfeladatokat vállaltak érte, például művezetők, forgalomirányítók menetjegyeket árultak. A prémiumokat a korábbi cégvezetés tűzte ki, és ha a cég nem fizette volna ki ezeket az összegeket, az érintettek sikerrel perelhették volna a társaságot.
Kétszer annyit keresnek, mint a főpolgármester
Tarlós István élesen bírálta a társaságnál működő érdekképviseletek vezetőit, akik tüntetést szerveztek a kollektív szerződés megtartásáért. Ez nem egy olyan juttatást garantál, amelynek mértéke messze meghaladja a Munka törvénykönyvében foglaltakat, és egyetlen más közszolgáltató cégnél sincs hasonló. Ráadásul akkora javadalmat biztosít egyik-másik szakszervezetisnek, mint a miniszterelnöknek.
Lesz tárgyalás, lesz terv
A főpolgármester hangsúlyozta: ha Budapest vért izzad, akkor is teljesíti a kormány kérését. Egy héten belül elkészül a BKV fenntartásának távlati koncepciója. Emellett holnap asztalhoz ül a fővárosi kerületek vezetőivel, illetve az agglomerációs települések polgármestereivel, ám azt nem tudja, hogyan kérhetne tőlük hozzájárulást a fuvarozócég fenntartásához, hiszen például Pest megyének “annyi pénze sem volt tavaly, hogy az ebédeket megmelegítse az iskolákban”.
Budapest egyedül nem képes megoldani a vállalat problémáját, amelynek legsúlyosabb eleme a közeljövőben lejáró 40 milliárd forintos hitel visszafizetése. Akkor lennének a legboldogabbak, ha az állam átvenné a BKV-t, akár a Budapesti Közlekedési Központtal együtt. Ha nem érkezik segítség, március végén a garázsban maradnak a társaság autóbuszai, ami gyakorlatilag csődöt jelent.
Tarlós bejelentette: Bolla Tibort, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettesét bízza meg ideiglenesen a tömegközlekedési társaság vezérigazgatói feladataival.
“Egy frászt mondok le”
A városvezető elmondta, akkor is kitölti az önkormányzati ciklust, ha bedől a BKV. Szerinte a MÁV-nál több szempontból sokkal rosszabb a helyzet. Ha ott nem vetődik fel ilyen kérdés, akkor ő miért fontolgatna ilyet. Semmi köze nincs a nyolc évvel ezelőtt felvett hitelekhez, több százezer ember közvetlenül választotta meg, tiszta a lelkiismerete és el fogja végezni azt a munkát, amit rábíztak.
Az MSZP fővárosi frakcióvezetőjének feltételezésére, miszerint valakik tudatosan dolgoznak a fuvarozócég csődjén, közölte: “ha a legszélsőségesebben reagálok, akkor is azt kell mondjam: azt nem zárhatom ki, hogy elvileg lehet egy-két, vagy néhány ilyen ember a Fideszben (…) de ezek között biztosan nincs ott a miniszterelnök, és biztosan nincsenek ott a kormány tagjai”.