Fotexnet-mérleg• Fotexnet mínusz és plusz 160 millió forintos alaptőkénél kevesebből készült.
• Jelenleg napi egymillió forintos, az év végére 5 millió forintos bevétel.
• Tervek:
– a Fotexnet leválasztása a Fotex-csoportról,
– kockázati tőke bevonása
– regionális terjeszkedés
– A Fotexnet Kft. 160 millió forintos alaptőkéjénél is kevesebb ment el költségekre a tavaszi alapítás óta – árulja el Várszegi Gábor, a Fotex-csoport elnöke. A forgalmi adatokat sem rejti véka alá az üzletember. Elmondása szerint napi egymillió forint értékű termék fogy, holott lényegében két-három hete lépett piacra szélesebb áruválasztékkal a Fotexnet áruháza. A forgalmi adatokon és az oldal kedvező fogadtatásán Várszegi maga is megdöbbent, most azonban már – a tapasztalatok tükrében – decemberben, a karácsonyi szezon idején napi ötmillió forint körüli értékesítésre, ráadásul üzemi szinten nyereséges működésre számít. Ez pedig azt jelenti, hogy feltehetően alábecsülik a szakértők az e-kereskedelem (azon belül is a vállalat és fogyasztó közötti, B2C) jövő évi hazai forgalmát. Hiszen ha a fentebb prognosztizált ütem tartható, akkor egyedül a Fotexnet évi 1,5 milliárd forintos forgalmat bonyolíthat le az interneten. (A hazai e-kereskedelem 2001-es volumenét jelenleg egymilliárd forint körülire várják a szakértők.) “Még a mobiltelefon-piacnál is sokkal gyorsabban fejlődő üzletágról van szó, pedig 5-6 évvel korábban senki nem gondolta, hogy szinte a nulláról 3 millióra nő a hazai mobilelőfizetők száma” – teszi hozzá Várszegi.
A magyar piac jó részének megszerzése azonban nem az egyedüli célja a Fotexnetnek. Várszegi Gábor szerint akár hónapokon belül megindulhat a regionális terjeszkedés, amiben az a ráció, hogy a kiszállítási feltételek rendezése mellett – technikai oldalról – csupán a weboldalak anyagát kell a környező országok nyelvére lefordítani. Természetesen egy 300 millió fős piacra történő belépés azért komoly költségekkel is jár, ezért a tervek szerint kockázati tőkebefektetőt keres majd a finanszírozáshoz a Fotexnet. Ami egyben azt is feltételezi, hogy e vállalkozást a jövőben fokozatosan leválasztják a Fotex-csoportról. Várszegi szerint ugyanis a befektetők számára sokkal vonzóbb egy önálló internetes társaság, mint egy óriási hagyományos kereskedelmi lánc, kiegészítve egy internetes kereskedelmi részleggel. Másrészt az is igaz, hogy a Fotex-csoport hagyományos áruházai és gyártói – például az Ajka Kristály, vagy a Balaton Bútor – nagyon jó hátteret biztosítanak a Fotexnetnek. Ezeket a márkákat is figyelembe véve ma már félmillió termék vásárolható meg a Fotexneten – s a jövőben ez a szám 2 millió fölé emelkedik.
Internetes vásárlás a mérlegenElőnyök
• Gyors, főleg, ha tudjuk mit keresünk.
• Kényelmes, mert otthon, vagy a munkahelyen vásárolhatunk.
• Könnyebb lehet a válogatás, összehasonlítás.
• Kíméli a pénztárcát, időt és utazási, szállítási költséget spórolhatunk.
• Kitűnő leírások, képek vannak a termékekről.
• Az üzletektől távol lakóknak ez lehet a legjobb választás.
• Szombaton és vasránap is, 0-tól 24 óráig nyitva tart az áruház.
• Diszkrét, a szomszéd nem látja, hogy plazmatévét vásároltunk.
Hátrányok• A csomagfogadás nyűge és esetleg költsége.
• Nem lehet megfogni, megnézni, kipróbálni, megszagolni a terméket.
• A vásárlás öröme gyakran elvész.• Nem lehet ruhát, cipőt, romlandó élelmiszert venni.
• A nagy értékű cikkek máshol gyakran jóval olcsóbbak.
Hogy mikor indul el mindezzel külföldön is a cég, azt ma még nem lehet pontosan tudni. A szükséges tőkebevonásra azonban vélhetően csak akkor kerül sor, amikor a hazai piacon már bizonyított a Fotexnet, hiszen a potenciális befektető szemében akkor már jóval többet ér. Ehhez azonban erôteljes marketingre is szükség lesz. Várszegi szerint mindeddig csupán néhány tízmillió forintot emésztett fel a hirdetés, s a további források is rendelkezésre állnak a Fotexnél, figyelembe véve azt is, hogy a weboldal fejlődésével párhuzamosan a hírverés is növekszik majd.
– A Fotexnetet hiba lenne csupán az áruházzal azonosítani, ennél jóval szélesebb skálán mozog a netes vállalkozás – húzza alá az elnök. Várszegi Gábor a játékokat, a közösségi chat oldalakat, a más oldalakról válogatott hírszolgálatot, valamint az egyéb szolgáltatásokat – például az ár-összehasonlítást segítő vásárlói kosarat – emeli ki. Tervekben ezen a területen sincs hiány; mint mondja, a mai 6 játék helyett az év végére 25-30 működik majd, s hasonló arányban nô a szolgáltatások köre is – igaz a hírszolgáltató site-okkal nem kívánnak versenyre kelni, ezért saját hírszerkesztőséget a jövőben sem építenek fel.