Hiába kérte a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál szervezőit több alkalommal Zlata Veresniak, ukrán rendező, hogy filmjét ne egy orosz filmmel párban vetítsék le, nem teljesítették a kérését – írja a 444.
A múlt héten rendezett BIDF összesen 45 nemzetközi versenyfilmet vetített le, szokásukhoz híven pedig több rendezőt is meghívtak, hogy a filmek után egy-egy közönségtalálkozó keretein belül lehessen velük beszélgetni. Zlata Veresniak ukrán rendező rövidfilmje, a háború miatt egymástól elszakadt nővérek történetét bemutató Itt vagy? után lépett színpadra, hogy megköszönje a nézők figyelmét és a fesztiválon való megjelenés megtiszteltetését, de a szervezőkkel való kommunikáció negatív élményeiről is beszélt.
„Egy hónappal ezelőtt kértem, hogy másik filmmel tegyenek párba, de ahelyett, hogy hallgattak volna rám, ignoráns és kellemetlen választ kaptam a szervezőktől” – mondta el. A filmjét ugyanis egy orosz dokumentumfilm, a Kiáltvány a gyerekekért – Manifesto előtt vetítették, ami szerinte azért is aggályos, mert ezzel a meghívott ukrán nézőknek ismét át kellett élniük az orosz megszállás okozta traumáikat.
„Úgy tűnik, mintha elfelejtenék, hogy Oroszország – nem először a történelemben – birodalmi ambícióival eltelve megtámadta Ukrajnát. A két film közös vetítése egyszerűen tiszteletlenség mindannyiunkkal, minden ukrán kollégámmal szemben, azokkal, akik a túlélésért harcolnak” – fogalmazott a rendezőnő.
A Manifesto egyébként kifejezetten rendszerkritikus alkotás, az orosz rendező azért is nem tudott részt venni a fesztiválon, mert a retorzióktól tartva névtelenül készítette a filmet.
Veresniak közzétette a fesztiváligazgató Sós Ágnessel folytatott emailezést, amelyben kérése határozott elutasítással találkozott. Sós egyrészt kifejtette, hogy a kinyomtatott és megszervezett programon már késő lenne változtatni, másrészt azt is kiemelte, hogy szervezőként megfontolt döntést hoztak a két film egy blokkba helyezésével.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Mi kiállunk Ukrajna mellett, de nem hülyén, hanem okosan
– írta. „Ne gondolkodjon olyan korlátozottan és elnagyoltan, ez olyan háborúkhoz vezet, amin a népe éppen keresztülmegy.”
A 444 az egyre nagyobb felháborodást keltő történet kapcsán megkereste Sós Ágnest, aki továbbra is úgy gondolja, jól döntöttek.
„Ha egy fesztivál vezetése úgy gondolja, hogy ez így helyes, akkor ez a fesztivál szuverén joga. Sokaknak van traumája Ukrajnában, de ezt az esetleges traumáját nem tudja a világ minden pontján elhelyezni. Nem biztos, hogy a traumákat egy filmfesztivál figyelembe tudja venni”
– mondta.