Küszöbön a kötelező visszaváltási rendszer (DRS) indulása – az a gyártó, aki 2024. január 1-jétől már forgalomba hozna belföldön kötelezően visszaváltási díjas terméket, legkésőbb 2023. november 15-ig regisztrációt kell kezdeményeznie, mintatermék megküldésével.
A MOHU működteti tehát az EPR-rendszer mellett a DRS-rendszert is, így többek között kihelyezi és karbantartja a visszaváltó automatákat, illetve átveszi, szelektálja, előkezeli a csomagolási hulladékot majd átadja azt hasznosításra. A DRS-rendszerben fizetendő díjak, vagyis a gyártók által fizetendő szolgáltatási és csatlakozások díjak (ez utóbbiak mértéke még nem ismert) fedezik a MOHU indokolt költségeit a rendszer kiépítése és működtetése kapcsán. A visszaváltási díj pedig elsődlegesen a fogyasztók ösztönzését szolgálja.
Az Andersen Adótanácsadó Zrt. összeszedte, a rendszer indulásához közeledve milyen kérdésekkel, problémákkal szembesülhetnek gyártók és fogyasztók, és milyen rizikókat hordoz szerintük jelenleg a bevezetés.
- Mivel a gyártók által fizetendő szolgáltatási és csatlakozási díjak mértéke egyelőre nem ismert, a gyártók számára nehezen kalkulálható és akár kockázatos vállalkozás is lehet a 2024-től forgalmazandó termékek regisztrációja.
- Ennek az információnak a hiányában azt sem lehet kiszámítani, hogy a DRS-díjak összességében magasabbak lesznek-e a szintén a gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díjaknál (EPR).
- A DRS-rendelet megjelenése és a november 15-i dátum közötti idő rendkívül kevés a gyártóknak arra, hogy egy 2024. január 1-jétől forgalmazandó terméknél minden szükséges lépést elvégezzenek (termékcsomagolás tervezése, mintatermék gyártása, azonosító jelölés elhelyezése, regisztráció, elbírálás, sorozatgyártás, szállítói egyeztetés, vevők tájékoztatása, logisztika, stb.).
Kérdés az is, hogy a DRS-rendszer bevezetésének hatása a még nem ismert szolgáltatási és csatlakozási díjakkal együtt hogyan fog megjelenni a termékek árában. Magyarul a kötelező visszaváltási rendszer bevezetése kapcsán a gyártók által fizetendő díj.
A kormányrendelet átmeneti időszakot is meghatároz, ugyanis 2024. június 30-ig a kötelező visszaváltási díjas termék a régi szabályok szerint is forgalomba hozható. Ezt követően azonban már csak DRS-rendszerbe tartozó termékek kerülhetnek forgalomba. A készletezéssel tehát egy ideig biztosítani lehet az ellátást, ennek ellenére
- Az átmeneti időszakban előfordulhat, hogy ugyanazok a termékek különböző árakon lesznek egymás mellett a polcokon, hiszen a visszaváltási díj miatt az újonnan csomagolt termékek drágábbak lesznek. A régi csomagolású termékek várhatóan emiatt gyorsabban elkelnek majd.
- Kérdés, hogy mekkora terhelés éri majd a MOHU-t a gyártók részéről, és képes lesz-e tartani a regisztrációs eljárás tekintetében a 45 napos válaszadási/elbírálási határidőt. Ha nem, az szintén hátráltatni fogja a gyártást és az ellátást.
- Arról sincs információ, hogy az EPR-rendszerhez hasonlóan lesz-e valamilyen egyszerűsített nyilvántartási/díjátalányfizetési lehetőség, ami komoly könnyebbséget jelentene a gyártóknak és a forgalmazóknak.
Azok a gyártók, akik csekély mennyiségben (évente 5000 darabnál kevesebb) terméket hoznak forgalomba, felmentést kapnak a kötelező visszaváltás alól. Viszont
- aki a DRS rendszerben csekély mennyiségű kibocsátónak minősül, annak is figyelnie kell, mert ettől függetlenül az EPR-díj fizetési kötelezettsége fennmarad a termékre.