Minden harmadik munkavállalónak több mint hat hónapra van szüksége, mire komfortosan tud mozogni az új pozíciójában, többek közt ez derült ki a BonsaiX magyar munkaerő-beilleszkedési szokásokról készített online kutatásából. A megkérdezettek több mint fele érzi úgy, hogy egy tudásbázis segítené a mindennapi munkáját. A felmérés arra is rámutatott, 70 százalékban a feletteseken és munkatársakon múlik a beilleszkedés sikere.
Hibrid munkakörülmények között sokkal kevesebb idő jut a tudás átadásra, sokkal hosszabb ideig tart az onboarding (vagyis az új csapattag beilleszkedése), amivel csupán a munkaváltók harmada elégedett. Többek közt ezeket a tanulságokat lehetett leszűrni a kutatásból. A kérdőív kitöltőinek kétharmada arról nyilatkozott, több mint két hónapja van már a jelenlegi pozíciójában, fele 250 főnél nagyobb cégben, míg 9 százalékuk 10 főnél kisebb mikrovállalkozásban dolgozik.
Az információ-megosztással foglalkozó cég CEO-ja, Gögge Tamás a felmérés eredményeit értékelve arra jutott, általánosságban megállapítható, hogy
Tapasztalatok szerint miután egy cég felvesz egy munkatársat, arra vár, hogy majd magától elkezd dolgozni. Ezt igazolja vissza a kutatásunk is, hiszen csak minden második kitöltő számolt be arról, hogy teljesen egyértelmű számára, miről szól a jelenlegi pozíciója, beleértve a feladatait. Az első három hónap lenne a legfontosabb onboarding időszak, de többségben az új kollégák nem kapják meg a megfelelően kidolgozott információt és személyes segítséget – mutatott rá a céges információ-megosztási szakértő.
A felmérés szerint
- a megkérdezettek több mint 70 százalékban kihívásnak érzik a munkájukat.
Ez olyannyira igaz, hogy
- közel harmaduk szerint több mint hat hónapra lesz szükségük, mire komfortosan tudnak mozogni pozíciójukban, sőt,
- csupán 40 százalék érzi úgy, hogy 3 hónapon belül teljesen bele tudnak tanulni.
Gögge Tamás rámutatott, a résztvevők harmada nagyon elégedett volt az onboarding élményével, míg ötödük egyáltalán nem. Érdekes, hogy a megkérdezettek közel fele onboarding tervet is kapott kezdéskor, ami nagyon jó felkészültségre enged következtetni. Ilyen esetekben pontos ütemterv fogadja az új belépőket részletezve, hogy melyik napon milyen témákat vesznek majd át, de ez a módszer még mindig nem elég elterjedt a magyar cégek körében.
Ördögi a kör
A szakember úgy értékelt, hogy ha egy új munkavállaló nem veszi fel időben a ritmust, akkor tovább tart, mire elkezd értéket teremteni a cégnek. Amíg valaki nem látja át 100 százalékban a folyamatokat, addig rengeteg pénzt emészt fel a kiképzése.
Ha nincs elérhető információ és kidolgozott struktúra az új belépők számára, akkor folyamatosan kérdezni fognak személyesen, Slacken, Teamsen, e-mailben, telefonon, és ezáltal a meglévő szakértőket tartják fel, szakítják meg a munkavégzésben. Ez részben jó, hiszen másként soha nem tanulnának be, de egyrészt kevésbé hatékony megoldás, másrészt frusztrálttá tesz mindenkit. Ördögi kör ez – figyelmeztetett.
Gögge Tamás úgy folytatta, a hátráltatott munkavállalók gyorsabban kiégnek, nem érzik komfortosan magukat, aminek egyenes következménye lesz, hogy inkább felmondanak. A problémák közé sorolta, hogy sok cégnél például még mindig intranet van, ami 20 éve is létezett, és bár nem hozza azt felhasználói élményben, amit a munkavállalók szeretnének, a cégek nem foglalkoznak a fejlesztéssel. Megjegyezte azt is, az sem jó belső tudásbázis, ha egy megosztott mappát frissítenek a vállalaton belül, mert átláthatatlan, mi az új információ benne.