Közélet

A 9-es busz és a Combinók a legbalhésabb járatok

Az idén tízéves Combino elég sok mindent látott már budapesti élete során, mostanában viszont mintha megsűrűsödtek volna a balhés esetek. Éppen ezért a BKK-hoz fordultunk, hogy megtudjuk: tényleg a 4-6-os villamospárhoz kapcsolódik-e a legtöbb rémsztori, és hogy milyen tendencia mutatkozik a panaszok számát illetően az elmúlt években.

Mindegy, hogy Pest vagy Buda

Pár nap híján két éve történt, hogy A. Áron Gergely a Margit híd budai hídfőjénél a villamos alá rúgott egy 74 éves asszonyt, aki a helyszínen életét vesztette, tíz hónappal és egy megállóval arrébb pedig a villamoson késeltek meg egy fiatalembert. Egy 52 éves nőt úgy arcon rúgtak az Oktogon és a Blaha Lujza tér között, hogy három helyen eltört az arccsontja, a Baross utcánál pedig már több szomorú eset is történt: elég arra gondolni, amikor az autók alá löktek egy nőt a villamosmegállóból, vagy amikor kéregető fiú támadt valakire azért, mert az nem akart neki pénzt adni.

Emiatt megkérdeztük a Budapesti Közlekedési Központot, több panasz érkezett-e hozzájuk mostanában, egyáltalán hozzájuk futnak-e be az észrevételek, és hogy terveznek-e fokozott rendőri vagy közterület-felügyelői kíséretet a jövőben.

A 9-es busz is kirívó

A központtól megtudtuk, a közelmúltban nem érkezett hozzájuk a korábbi időszakokhoz képest kiugróan több adat: 2016-ban eddig 45 futott be az ügyfélszolgálatra.

A legtöbben egyértelműen a 4-es és 6-os villamoson tapasztalnak hasonló eseteket, valamint a 9-es autóbuszon fordul elő az átlagosnál gyakrabban ilyen eset

– írták nekünk küldött válaszukban, amiben azt is javasolják, hogy ha utasként bűncselekményt, szabálysértést észlelünk valamelyik járaton, akkor kérjük a rendőrség segítségét – a közbiztonsági feladatok ellátásához a BKK egyébként minden segítséget megad.

Nem tudom értesíteni a rendőrséget, mit tegyek? Ebben az esetben az adott járaton tartózkodó ellenőrhöz kell fordulni – amennyiben éppen nincs belőlük a járművön, úgy a vezetőhöz, aki ezt követően értesíti a hatóságokat – már csak azért is, mert a sofőrök nem tudják folyamatosan figyelemmel kísérni az utasokat, illetve a járművön való viselkedésüket. Ha mégis hasonlót észlel, első lépésként felszólítja a problémát okozó személyt a jármű elhagyására, amennyiben ez sikertelen, rendőri intézkedést kell kérnie.

A hatósági intézkedésig természetesen a jármű nem mehet tovább.

Fontos megemlíteni, hogy a közbiztonságért nem a közlekedési szolgáltató felel, ezért a felsorolt problémák lokális kezelése elsősorban a bűnmegelőzésben és bűnüldözésben aktívan részt vevő szervek feladata. Ezért van, hogy a jegyellenőrök sem tudnak mást tenni a problémás esetekben, minthogy a járművezetőnek jelzik a problémát, aki értesíti a fődiszpécseren keresztül a hatóságokat.

Lesz több ellenőr(zés)? Ezzel kapcsolatban a BKK azt válaszolta, hogy

a 4-es, 6-os és az 1-es villamos vonalán napi szinten jelen vannak jegyellenőrök, az esetek többségében pedig közterület-felügyelő is kíséri őket, az azonban nem megoldható, hogy minden szerelvényen, minden kocsiban, teljes üzemidőben biztosítsanak az ellenőrzést.

Fejlécképünket a BKK Facebook-oldalán találtuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik