A Propel évek óta jelen van a drónok piacán, korábban kizárólag az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban terjesztették portékáikat, így az első Star Wars-gépeiket is. Idén viszont globális terjeszkedésbe kezdtek, és a tavaly debütált masináik újragondolt változatai már 24 országban, köztük
A Star Wars-drónok terén nem könnyű újat mutatni, de a Propel mindent megtett, hogy felkeltsék a megszállottak érdeklődését. A Force Friday II-n bemutatkozó, új funkciókkal megtámogatott 74-Z Speeder Bike, a T-65 X-Wing Starfighter és a Tie Advanced X1 menő kiszerelésben érkeznek, részletesen ki vannak dolgozva, fő attrakcióként pedig csatába vonulhatunk 11 másik pilótával, és a harcok során szerzett eredményeinket egy alkalmazással még globális ranglistákon is megoszthatjuk.
NEM SPÓROLTAK SEMMIN
A Propel idei drónjait először július végén próbálhattuk ki Brüsszelben, majd kézhez kaptunk egy Tie Advanced X1-et tesztelésre. A szerkesztőségbe a kifejezetten látványos Special Edition Collectors Box érkezett, amivel a cég egyértelműen a legnagyobb rajongókat célozza meg.
A speciális kiadás egy pofás fekete dobozban kapott helyet: ebből lehet kihúzni a pecséttel és dombornyomott Tie Advanceddel díszített szürke tárolót. A menőség ráadásul akkor kezdődik, mikor „megtörjük” a pecsétet és leemeljük a fedelet: a drón egy átlátszó plexi bura alatt található, a talapzatot LED-ek világítják alulról, a beépített hangszórókból pedig felnyitáskor
A cél nyilván az, hogy a vásárlót már kibontáskor lenyűgözzék (itt jeleznénk: az ötlet bevált), de a speciális kialakításnak van praktikus vetülete is: a rácsozott foglalatban pihenő drón még díszként is bőven megállja a helyét. A LED-ek zárt állapotban nem világítanak, felnyitva automatikusan bekapcsolnak, viszont kihagyott ziccer, hogy a fényforrás kézzel nem kapcsolgatható, cserébe a hangszórókkal együtt akksiról megy, ami a csomagban található kiegészítővel bármikor újratölthető.
A burát és a talapzatot kiemelve fiókos rendszerben találjuk a pakk többi részét: egy 2,4 Ghz-en működő kontrollert, három készletnyi (összesen 12) propellert, az utóbbiak cserélgetéséhez szükséges apró szerszámot, egy felpattintható védőkeretet, hálózati töltőt, két akkumulátort, kézikönyvet, illetve a TIE Advanced mellé járnak extra szárnyak, a hozzájuk tartozó csavarokkal.
STRAPABÍRÓ KIS DÖG
Maga a drón tényleg szépen ki van dolgozva, aktív állapotban LED-ek világítanak rajta, az A és B típusú propellerekből pedig fejenként kettőt kell felhelyezni, méghozzá szigorúan a kézikönyvben megadott módon, különben a gépünk a legnagyobb fokozaton sem fog a magasba emelkedni.
A manőverezés egyszerűnek nem mondható, viszont némi gyakorlással meg lehet tanulni. A kontroller bal karjával szabályozhatjuk a magasságot és 360 fokban forgathatjuk a gépet, míg a jobbal tudjuk előre, hátra, jobbra és balra mozgatni a drónt. Az irányítás titka egyébként a finom precizitásban rejlik: a karok kifejezetten érzékenyek, szóval, ha nem szeretnénk, hogy a gépünk elhúzzon a messziségbe, akkor
A Propel drónjai az úgynevezett ellentétes hajtás elvén működnek, azaz a levegőt „tolva” repülnek. Erre azért van szükség, hogy leutánozható legyen az a típusú mozgás, amit a Star Wars-filmekben is láttunk. És ez nem csupán azt jelenti, hogy a Tie Advanced úgy siklik és fordul, mintha maga Darth Vader vezetné, de azt is, hogy típusonként változó trükkös mozdulatokat hívhatunk elő.
A TIE például képes egy 360 fokos fordulatra a saját tengelye körül, az óramutató járásával megegyező és ellentétes irányba, attól függően, hogy a kontroller tetején a jobb vagy a bal gombot nyomjuk le.
Ez persze azért is lehetséges, mert a modellek extra könnyűek. Ugyanakkor ennek ellenére is strapabírók: a TIE Advanced nem egy ütközést és csúnya landolást kibírt, és pár óra után mindössze némi kosz, és pár apró (majdhogynem autentikus) horzsolás jelezte, hogy túl vagyunk számos nem túl profi leszálláson.
Mozgó alkatrész a properelleken kívül persze nem nagyon van a kütyün, egy-egy becsapódás során maximum ezek, vagy a gép hátába illeszthető akksi tud lerepülni. A légcsavarok pedig bírják a strapát, eltörni (még) nem tudtuk őket, ellenben muszáj megjegyezni, hogy az átlátszó kivitelezés nem túl szerencsés megoldás. Mi például már az első órában elvesztettünk egyet: több percnyi keresgélés után sem akadtunk rá a földet érés helyét borító sűrű fűben.
folyamatos használat mellett (mázli, hogy a csomagban kettő van), a feltöltésük pedig valamivel több, mint fél órát igényel. Habár az üzemidő lehetne több, ennél valamivel fájóbb, hogy a gép semmilyen módon nem jelzi, hogy merülőben az éppen használt telep, így egy ponton már csak azt tapasztaljuk, hogy a drónunk nem hajlandó a magasba emelkedni.
FÓKUSZBAN A KEZDŐK
A Propel-féle Star Wars-drónok egyik legnagyobb pozitívuma, hogy a gyártó eleve úgy fejlesztette a gépeket, hogy azok számára se legyen frusztráló a használatuk, akik először vesznek ilyen kütyüt a kezükbe. Ennek része a hibás manővereket kibíró felépítés, illetve az, hogy a csomag része egy könnyedén felpattintható „védőgyűrű”, ami jelentősen nem rontja az összképet, ellenben bizonyos fokig védi a leggyengébb láncszemnek számító légcsavarokat.
Emellett a kontrolleren egyetlen gombnyomással beállítható a speciális tanuló mód (T Mode), ami egy „virtuális ketrecet” hoz létre a drón 30 méteres körzetében. A gép ezen területen belül nem tud 2 méternél magasabbra repülni, illetve nem tudjuk földhöz csapni, így jó esetben azoknak sem válik idegtépővé az első pár óra, akik életükben először próbálkoznak egy ilyen gép irányításával.
És ez még nem minden! A Star Wars-drónok mellé jár egy iOS/Android applikáció, amiben típusonként 34 misszió várja, hogy a kezdők profivá képezzék magukat. Az alkalmazás letöltésével lényegében egy videojáték-szerű szimulációt kapunk: az app Bluetooth-on keresztül csatlakozik a kontrollerhez (amiből kihajtható egy telefontartó), és a valódi drón mozgatásához szükséges karokkal navigálhatjuk a képernyőn megjelenő virtuális gépet, így sajátítva el az irányítás csínját-bínját.
így a hirtelen mozdulatok nem feltétlenül okoznak kárt vagy teljes káoszt. A Propel viszont nemcsak a mazsolákra, de a haladó felhasználókra is gondolt. A hagyományos irányítási módban a teljesítmény három fokozaton keresztül növelhető, és a legnagyobbra kapcsolva akár 50 km/h is elérhető, bár ilyenkor tényleg észnél kell lenni, hogy kontrollálni tudjuk a száguldó gépünket.
ZAVAR AZ ERŐBEN
A fentiek persze csak akkor érnek valamit, ha a drónunk jól működik, viszont ezen a téren vegyesek a tapasztalataink. Amíg a brüsszeli sajtóeseményen legalább egy tucat gép tökéletes működésének voltunk tanúi (még pilótaként is), addig a tesztelt példánynak akadt egy nem várt problémája.
A bontatlan dobozból kikerülő TIE Advanced még hibátlanul összeszerelve, ideális körülmények között (zárt térben) sem volt képes a zavartalan lebegésre. A bekapcsolást követően a drónnak magától a levegőbe kellene emelkednie, majd egy helyben „állni”, amíg navigálni nem kezdünk, viszont a mi példányunk már a legelső útján azonnal oldalirányú mozgásba kezdett, és
A gép ettől nem irányíthatatlan, némi „ellenkormányzással” helyükre kerülnek a dolgok, és kedvünkre suhanhatunk, viszont a folyamatos kontroll miatt, és a stabil lebegés hiányában pont a kezdők betanulós fázisa megy a levesbe. A rögtön mozgásba lendülő drón kordában tartása még tanuló módba is tapasztalatot igényel, és ilyenkor jöhet igazán jól a szimulátorban magunkra szedett tudás.
A BIRODALOM A LÁZADÓK ELLEN
Jól néz ki, menő, ahogy repül, viszont ez még csak a kezdet, ugyanis a Propel drónjaival csatázni is lehet. A kontrolleren lévő gombokkal nemcsak egyedi mozdulatok hajthatók végre, de tüzelhetünk is, és a találatokat (alapesetben) a gépekbe szerelt infravörös jeladókkal lehet bevinni/fogadni.
Egy csatában összesen 12 pilóta vehet részt (több versenyző esetén már nem működnek a 2,4 GHz-en működő rendszerek), a bekapott lövéseket pedig hanghatás, a gépünk rázkódása, a kontrolleren pedig egy LED felvillanása jelzi. Egy drón három találatig maradhat a levegőben, és az utolsónál
Az infrás megoldás pontosnak persze nem mondható, kis mázlival bárki lecsaphat a másikra, viszont a gyártó ebben az esetben is gondolt a profikra. A gépeket ugyanis külön megvásárolható lézerekkel is fel lehet szerelni: ebben az esetben csak akkor tudunk bevinni egy találatot, ha a tűpontos lézerek pont a gép elején és hátán lévő szenzorokra irányulnak, mikor lenyomjuk a ravaszt.
A korábban említett app ráadásul nemcsak szimulációra használható, de harc közben is hasznos: követi a csaták közben elért teljesítményünket, mutatja, hogy hol állunk a pontversenyben és tippeket ad. A küzdelmek során szerzett eredményeinket pedig nem csupán tárolja, de netkapcsolat esetén fel is tölti a szerverekre, így láthatóvá válik, hogy hol helyezkedünk el a világranglistán.
A Propel pedig számít a versenyezni vágyó játékosokra, hiszen a tervezik helyi bajnokságok szervezését, ahol a legprofibb pilóták mérhetik össze a tudásukat egy speciális arénában. Hasonlóban nekünk is volt részünk Brüsszelben, ahol az újságírók eshettek egymásnak a gépekkel, és a félhomályos, füsttel befújt arénában kifejezetten jól nézett ki, ahogy a cikázó drónok között felvillannak a lézersugarak.
ÖVEKET BEKAPCSOLNI!
A gyártó hivatalosan szeptember 1-jén rántja le a leplet a Star Wars-drónok új generációjáról, és Európában 200 eurós áron lesz beszerezhető a három modell egyike. Megerősített hazai ár még nincs, sőt a gépek valószínűleg csak november magasságában jelennek meg a magyar boltokban,
Ez nem kevés pénz, de cserébe tényleg egy szépen kidolgozott drónt kapunk, amin kamera ugyan nincs (a Disney aggódott a magánszféra miatt), cserébe viszont a játékélmény nem korlátozódik a szimpla reptetésre: látványos kunsztokat hajthatunk végre, és már plusz egy drón „társaságában” is lehet harcolni, a résztvevők számának növekedésével pedig az élmény is hatványozódik.
Végezetül érdemes tudni, hogy a Propel az egyéves jótállás keretében ingyen adja a cserealkatrészeket, napi 24 órában biztosít ügyfélszolgálatot, ráadásul mi magyarok előnyben vagyunk, hiszen a régió igényeit kiszolgáló elosztóközpontot Budapest szomszédságában húzta fel az amerikai cég.