Ausztráliai pókok mérgében lehet a stroke elleni csodaszer

Kutatók egy csoportja olyan molekulát azonosított ausztráliai tölcsérhálós pókok mérgében, amely csökkentheti az agyi érkatasztrófa káros hatásait. Az anyagot eddig csak patkányokon próbálták ki, de idővel az emberkísérleteket is elvégezhetik.

A stroke a becslések szerint évente 4,6 millió emberrel végez. Ennél is sokkal többen vannak azok, akik magát az érkatasztrófát túlélik, de agyukban maradandó kár keletkezik – ennek kezelése az éves globális egészségügyi költségek 3 százalékát emészti fel. Az ilyen esetek 85 százalékát ischemiás stroke okozza, melynek során a véráramlás megakadása idézi elő az oxigénhiányt és az agysejtek pusztulását.

Glenn King, a Queenslandi Egyetem kutatója szerint azonban sokszor elkerülhető lenne a nagyobb baj.

Ezekben az esetekben a problémát egy olyan folyamat okozza, melyben az agy a savérzékelő ioncsatornán (ASIC1a) keresztül sejthalállal válaszol az oxigénhiányra.

Bár az ASIC1a-nak feltehetőleg van valamilyen haszna, egyelőre nem sikerült felfedezni. Éppen ezért a szakértők korábban több olyan kísérletet is végeztek, melyben kiiktatták a patkányokban, így az élőlények sokkal kevesebb károsodással vészelték át az érelzáródásos stroke-ot. Egyelőre nem tudni, hogy embereknél is működne-e ez a módszer.

Még a 2000-es évek elején sikerült felfedezni, hogy az észak-amerikai tarantulák mérgében van egy vegyület, a PcTx1, amely képes blokkolni az ASICA1a-t. King kutatócsapatával ezzel a bizonyos anyaggal kezdett el foglalkozni.

Míg a szakember a molekulával dolgozott, egyik hallgatója, Sandy Pineda hasonló vegyületet talált Fraser-szigeti pókok mérgében. Az eredmény igen meglepő volt, hiszen a Pineda által vizsgált élőlények tölcsérhálós pókok voltak – ezek az ízeltlábúak sokban különböznek a tarantuláktól, azaz a farkaspókoktól.

Utóbb kiderült, hogy a tölcsérhálós pókok mérgében lévő anyag, a Hi1a, valójában a PcTx1-nél is hatékonyabb.

A kutatók később az új vegyületet is kipróbálták ischemiás agyi érkatasztrófán átesett patkányokon. A kísérlet bebizonyította, hogy a molekula akár órákkal a stroke után is hatalmas arányban csökkentheti az agykárosodás mértékét.

King szerint jelenleg egyetlen gyógyszert ismerünk a rendellenesség kezelésére, melyet egyébként néhány órával az érkatasztrófa után kell alkalmazni, egyéb esetben hatástalan. Ez a készítmény ráadásul súlyos hatással lehet a vérzéses stroke-os páciensekre.

A kutatók következő célja az, hogy megvizsgálják, miként befolyásolja a Hi1a a vérzéses érkatasztrófát. Ha kiderülne, hogy a vegyület nem rontja az agyvérzéses betegek állapotát, komoly előrelépés következhetne a stroke kezelésében.

Kingék végül szeretnék embereken is kipróbálni az anyagot. Szerencsére a kísérletekhez nem kell tömegével fogdosniuk a pókokat, a Hi1a-t ugyanis már laboratóriumban is elő tudják állítani.