Image: 73398628, Vekerdy Tamás gyermekpszichológus interjú közben, Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Belföld

Vekerdy: „Neveljünk tudós hülyéket, őket könnyebb kormányozni!”

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2016. 02. 11. 11:58

A neves szakember szerint az idő a tüntetőket igazolja majd.

A gyerekek nagyon kíváncsiak, de amikor bemennek az iskolába, akkor ez az érdeklődés csökken, amiről nem a tanárok, hanem a tananyag tehet – mondta Vekerdy Tamás az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A pszichológus, író szerint a gyerek nem a világot ismeri meg az iskolában, hanem unatkozik.

Ahol viszont unatkoznak, onnan menekülni kell.

A mi iskoláinkban csak unatkozni lehet, a gyerekek mindent kapnak, csak élményt nem. A mai oktatási rendszer nem állampolgárokat, hanem alattvalókat akar nevelni, nincs is más cél, mint a jól irányítható, arctalan tömeg kialakítása – tette hozzá. Vekerdy Tamás szerint ez valódi öngyilkosság, tehetséges gyerekek, emberek tömegét „szórjuk így ki”.

A politika célja a szavazatok maximalizálása, ezért a tömegeket manipulálnia kell. Ehhez viszont nem szabad, hogy túl képzettek legyenek a bölcsészettudományokban, mert még „véletlenül”gondolkodni kezdenek. Ezért fontos, hogy inkább a technikai, műszaki tudományok felé terelik a fiatalokat.

Neveljünk tudós hülyéket, őket könnyebb kormányozni!

Vekerdy Tamás szerint a gyerekek és a pedagógusok felől nézve az oktatásban ma Magyarországon semmi sem átgondolt. Mindennél beszédesebb, hogy a jelenlegi oktatási rendszer legnagyobb kritikusa éppen a Fidesz oktatáspolitikusa, Pokorni Zoltán volt. Ez azt is  mutatja, hogy ez nem szorosan vett politikai kérdés. A pedagógusok tiltakozásáról a neves szakember azt mondta, a tüntetők  helyzetelemzése jó, igazuk van, és az idő is őket fogja igazolni.

Az oktatási rendszer csődje közelít

Vekerdy Tamás néhány napja a Magyar Nemzetnek azt mondta: a magyar oktatási rendszer annak a bolsevik pártnak a struktúráját követi, ahol azt mondták: a demokratikus centralizmus azt jelenti, kuss, pofa be! A szakember egy német iskolaalapító barátját idézte, aki egyszer azt kérdezte tőle:

Tudod, mi a világ leggonoszabb mondata? Megbízni jó, ellenőrizni még jobb. És tudod, ki mondta? Nem – válaszoltam. Lenin.

A lenini minta bevonult az államgépezetbe, bevonult az iskolák irányításába, és már látszik a totál kudarc. Minden szakértő, akit megkérdeztek 2010-ben, megmondta, hogy ez lesz. Káosz, működésképtelenség és anyagi csőd. Szerinte rengeteg marhaság történt pedagógiai reform címen az elmúlt években, évtizedekben is.

Magyarországon általában szeretnek bevezetni olyan dolgokat, amelyekhez nem állnak rendelkezésre a megfelelő feltételek. Az viszont mégis különbség a régebbi, sokszor rosszul kivitelezett úgynevezett reformok és a mai átalakítások között, hogy akkor legalább olyasmit próbáltak, ami külföldön bevált, vagy amitől azt remélték, hogy a tanároknak vagy a diákoknak jobb lesz.

Az utóbbi években már ez sem számít. A mostani irány teljes csőd, hiszen már évtizedekkel ezelőtt rájöttek, hogy le kell bontani a nagy centralizált rendszereket, mert sokkal drágábbak, és csak a szakmai alulteljesítéssel lehet megfelelni az elvárásoknak. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ amikor felvette a nevét, a Klebelsberg család tiltakozott, mert a gróf mindenben az ellenkezőjét csinálta annak, amit ma a Klik forszíroz.

Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége oktatási igazgatója levélben reflektált Vekerdy szavaira. Horváth Ádám ezt írta:

“A hülye kifelyezést Széchenyi korántsem olyan értelemben használhatta, mint ma használják. Akkoriban azt hívták hülyének, aki mindenre rácsodálkozik és tátva marad a szája (és ezért meghűl). Ezt azért mondhatta, mert akkor a műszaki képzés és a bölcsész képzés nem úgy különült el, mint ma. Az egyetemi képzés minden tudományterületet felölelt. Vekerdy idézete értelmezhetetlen a mai közegben, illetve félreértelmezésre ad lehetőséget. Széchenyi elkötelezettségét a műszaki ismeretek iránt és az angol mérnöki tudományok iránt amúgysem lehet szerintem megkérdőjelezni. A Vekerdynek tulajdonított mondás: Vekerdy szerint ezért fontos, hogy inkább a technikához, a műszaki tudományokhoz értsenek. ‘Neveljünk tudós hülyéket, őket könnyebb kormányozni’ nem így hangzott el a műsorban sem. A Széchenyi idézettel való rezonálás miatt csavarta erre. Tény mindenesetre, hogy a kormány szertné a STEM képzések arányát emelni, de ez egy EU-s cél és egyértelműen válasz a munkaerő-piaci és gazdasági helyzetre. A STEM arány növelését nem szabadna összekeverni az oktatás színvonalának esésével. Vekerdy mindazonáltal egy nagyon magas tekintélyű pszichológus, aki oktatás pszichológiával is foglalkozik és rengeteg érvényes meglátása, kritikája van, de ezek egy része az oktatás elmúlt 30 évében érvényes volt. Amiket mond, az alapvetően arra mutat, hogy az oktatásban nincs hová visszahátrálni, az oktatástól elvárt társadalmi funkciót sem a mai, sem a 10 évvel ezelőtti, sem a 30 évvel ezelőtti oktatás nem tudja teljesíteni. Valamilyen nyitott rendszerre van szükség, amelyhez a technológiát az IT biztosítja.”

 

Kommentek

AppleMarkSztrájkba lépnek a miskolci tömegközlekedési dolgozók
BMW-s gyilkosság: barátját ölte meg tizenkét késszúrással