A klímaváltozás napjaink egyik legégetőbb problémája. Ezt már nemcsak a kutatók állítják, az átlagemberek is érzik a bőrükön, mivel több mint egy éve stabilan a Párizsi Egyezményben megállapított másfélfok körüli emelkedésről beszélünk az ipari forradalom kezdetéhez képest. Ennek nyomán a nemzeteken túl a nagyvállalatokon is egyre nagyobb a felhasználói nyomás a karbonkibocsátás és az energiafogyasztás csökkentésére.
Ez viszont inkább önköltség-csökkentő látszatintézkedés, hiszen a globálisan vezetőnek számító tech cégek 2024-es környezetvédelmi jelentései azt mutatják, hiába a sok ígéret, az, hogy 2030-ra karbonsemlegessé váljanak a termelési láncok és a vállalatok működése, egyre lehetetlenebb célkitűzésnek tűnik.
Ennek oka többek közt, hogy az újrahasznosítás még mindig elenyésző a legtöbb gyártónál, és hiába állítja például az Apple, hogy a 2023-as Apple Watch már karbonsemleges termék, de vajon mennyire vehető komolyan egy ilyen kijelentés egy évente új, de kevés újdonságot tartalmazó változattal jelentkező okosóra esetében? A leginkább aggasztó viszont az, hogy a Big Five, vagyis az öt legnagyobb tech cég:
- az Alphabet (Google),
- az Apple,
- a Meta,
- a Microsoft
- és az Amazon
mind-mind fejest ugrottak a mesterséges intelligencia versenybe.
Az pedig már most tisztán látszik, hogy
Arról pedig akkor még szó sem esett, hogy ezek fenntartása, valamint egy-egy szöveg, kép, vagy videó generálása mennyi energiát emészt fel. Márpedig ha komolyan akarnak beszélni a nagyvállalatok a karbonsemlegességről, ezzel muszáj lesz valamit kezdeniük.Mit mutatnak a számok?
A Google 2024-es környezetvédelmi jelentéséből kiderül, hogy a Kaliforniában székelő vállalat üvegházhatású gázkibocsátása közel 50 százalékkal nőtt az elmúlt 5 évben. A dokumentum szerint a Google 2023-ban 14,3 millió tonna szén-dioxidot bocsátott ki, ami 48 százalékkal több, mint 2019-ben, és 13 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt. A Microsoft esetében szintén jelentős kibocsátásnövekedésről beszélhetünk, ahogy a Meta esetében is – bár ez utóbbi vállalatnál még csak a tavalyi jelentés érhető el.
Az Apple legfrissebb jelentése ennél azért megnyugtatóbb, a cupertinói cég ugyanis 4 év alatt 36 százalékkal, 8 év alatt pedig mintegy 50 százalékkal csökkentette a kibocsátását. Erről nagyrészt a megújuló energiába való bődületes befektetései gondoskodtak. Az Amazon esetében ugyan szintén még csak a 2023-as jelentés áll rendelkezésre, eszerint az Apple-höz hasonlóan sikerült megvágni a kibocsátást, habár nem olyan drasztikus mértékben, mint a cupertinóiaknál.
A Google a 2022-es 21,7 millió megawattórás fogyasztása idénre 25,3 millió megawattórára nőtt, a Metánál pedig az éves energiafogyasztás 34,8 millióról emelkedett 42,5 millió megawattórára. A többi vállalat esetében kevésbé egyértelmű az adatközlés, a fogyasztás azonban mind az irodák, mind pedig a gyártás terén emelkedő tendenciát mutat. Szintén szembetűnő mindegyik szereplőnél, hogy a vízfogyasztás kilőtt: a Google például 24 millió köbmétert használt el csak az adatközpontjaiban és az irodáiban.