Aki egy kicsit is jártas az előző konzolgeneráció játékaiban, vagy játszott Gears of War 4-el, az nagyjából sejtheti, hogy mit várhat a szimplán csak Gears 5 néven futó legújabb Gears of War-játéktól. Rengeteg fegyver, egysorosok, darálni való dögök, robbanások, és valamiféle történet, ami a pusztítás mellett vagy leköt, vagy csak okot ad arra, hogy haladj tovább a következő fejezetig. Amire viszont a legtöbben nem számítottak – köztük én sem –, hogy a The Coalition nevű fejlesztőcsapat második próbálkozása, ha nem is reformálja meg a szériát, de határozottan jobb a GoW 4-nél, ami főleg annak köszönhető, hogy bátrabban nyúltak hozzá az eredeti trilógia által lefektetett formulához.
Sáskákkal táncolók
A legújabb rész története szakít az eddigi hagyományokkal (a Judgement című spin-off epizódot próbáljuk teljesen elfelejteni), és a Fenix család tagjai helyett ezúttal a korábban csak mellékszereplő státuszú Kaitet emeli főszereplővé, aki már csak azért is érdekes főkarakter, mert a látomásai révén valamiféle kapcsolat fűzi a játék ellenségeit képező sáskákhoz, és az előző trilógia antagonistájához. A sztori lényegében a főhős válaszok utáni hajszája, egyben az emberiség elkeseredett harca, ami cirka 10-12 órát ölel fel – a cselekmény lassan indul be, de a kampány fokozatosan egyre nagyobb fordulatszámra kapcsol, az élményt pedig nagyban növeli, hogy a Gears 5 ezúttal is játszható kooperatív módban.
A program lényegi része, a külső nézetes, fedezéken alapuló harcrendszer semmit nem változott. A fegyverek kezelése, és a súlyérzetük továbbra is olyan zsigeri élményt nyújtanak, amit azóta se tudott más hasonló cím reprodukálni. A megszokott formulát opcionális lopakodós szakaszok, illetve a környezet adta lehetőségek színesítik – utóbbi olyan megoldásokat jelent, hogy
Az apróságok mellett két főbb újítás dobja fel a programot: először is Jack, a támogató robot, aminek hála pár másodpercre láthatatlanná vagy sebezhetetlenné válhatunk, de egy jól irányzott áramütéssel még az ellenfeleket is kicsalogathatja a fedezékeik mögül, így variálva az amúgy elég önismétlő csaták menetét. Jack kifejezetten hasznos képességei folyamatosan fejleszthetők, az ehhez szükséges komponenseket pedig a pályákon elszórva találhatjuk, szóval érdemes minden sarokba bekukkantani, illetve a történet folyamán bejárható két nagyobb zóna mellékküldetéseinek teljesítése is ilyen kiegészítőket eredményez.
A másik nagy újítás pont ez a két zóna, amiket egy vitorlás-szánnal lehet felfedezni, de ettől még nem fogjunk magunkat egy nyílt világú programban érezni, ugyanis az átlagosnál jóval nagyobb területek zavaróan üresek. A ránk váró küldetések és bunkerek/barlangok száma limitált, és bár a környezet kétségtelenül impozáns, de ha nem vagyunk maximalisták, vagy csak szimplán nem kívánjuk Jacket fejleszteni, akkor a látvány okozta élvezeteken túl semmilyen pluszt nem nyújt a sorozat ezen újdonsága.
Hordában ez erő
Ami a multiplayer részt illeti, természetesen itt sem maradunk újdonságok nélkül. Elsőként a Horda mód kapott egy manapság népszerű „hősrendszert”, ami annyit tesz, hogy most már nem csak sima vázzal harcolhatunk, amire az általunk favorizált karakter kinézetét húzhatjuk rá, hanem dedikált karakterek vannak, saját speciális képességekkel: Fahz például átlát a falon, Kait láthatatlanná tud válni,
Ebben a módban a feladatunk továbbra is az, hogy a maximális 50 körből minél tovább álljuk a sarat, cserébe a meccsen résztvevő karakterünk fejlesztésekhez szükséges valuta, valamint a szintlépéséhez szükséges tapasztalati pont üti a markunkat, amivel új kártyák nyílnak meg számunkra. Ezek a kártyák a karakter passzív képességét, de akár a fegyverének sebzését is erősíthetik.
Újdonság a kooperációra épülő Escape, amiben a sáskák kaptárjából kell kiszabadulnunk két másik társunkkal. Ami nehezíti a feladatot, hogy csupán egyetlen fegyver és limitált lőszer áll a rendelkezésünkre, éppen ezért itt kiemelten fontos a csapatmunka: végig ügyelnünk kell arra, hogy a társainknak is maradjon utánpótlás, mert egymagunkban biztos, hogy nem húzzuk sokáig.
Végezetül adott a klasszikus Gears of War-életérzést nyújtó Versus, amiben más játékosokkal – a cross-platform megoldásnak hála, akár PC-s/konzolos felhasználókkal –, vagy akár a gép által irányított karakterekkel is egymásnak eshetünk 9 játékmódban, 12 pályán. Akad viszont egy probléma, ami beárnyékolja az online összecsapásokat: a Microsoft szerverei nem igazán bírják a kezdeti rohamot, így néha kivágják a játékosokat egy-egy meccsről, ami azért elég bosszantó.
A változó háború
A képek mellett (lásd a galériánkat) alapból nem érezném szükségét, de mégis muszáj beszélni a látványról. A program alatt az Unreal Engine 4-es verziója található, ami tisztességesen teszi a dolgát. A környezet szemkápráztató, különösen a fényeffektek, amikkel a fejlesztők nem is voltak restek villogni. A kalandunk során többször bezavarnak minket sötét építményekbe, ahol Jack világítja be a teret, és ezt kellő vas, és megfelelő tévé birtokában megcsodálhatjuk HDR támogatás mellett, akár 4K felbontásban is. Optimalizáció tekintetében szintén nem lehet egy panaszos szavunk sem, ráadásul kijelenthető, hogy
A The Coalition a biztonsági játéknak tekinthető előző rész után egy egész erős folytatást hozott össze. Jelenleg leginkább a többjátékos mód iránt vágyakozó játékosoknak kell kompromisszumokat kötni a szerverproblémák miatt, de azokat remélhetőleg hamarosan orvosolják. Addig is, ha a teljes árért nem fűlik kipróbálni a játékot, melegen ajánlom az Xbox Game Pass szolgáltatást, aminek az egyhavi előfizetési díjáért (maximum 1390 Ft) szinte kihagyhatatlan ajánlat a Gears 5.
Láving Dániel
A Gears 5 szeptember 10-én jelent meg Xbox One-ra és PC-re. Tesztünk az utóbbi változat alapján készült.