A Traiser Studios által összekalapált program frissnek ugyan nem nevezhető, hiszen már április vége óta kapható, viszont még így is érdemes a figyelemre, hisz annak ellenére nyújt borzongató üde élményt, hogy nem nagyon rúgja fel a műfajául választott oldalnézetes platformjátékok alapszabályait.
Főhősünk Six, az apró, sárga esőkabátos lányka, aki elbűvölően animálva esik-kel egy olyan furcsa világban, amit elsőre sem ő, sem mi nem tudunk hova tenni. Az biztos, hogy egy hajón vagyunk, és nem elég, hogy ebből fakadóan a környezetünk folyamatosan billeg, de még a perspektívával is baj van, hiszen a torz világ sehogy nem alkalmazkodik icipici hősnőnk méretéhez.
EZ CSAK EGY ÁLOM, EGY RÉMÁLOM
A látvány szürreális, az atmoszféra borzongató, és hogy abszolút ne érezzük nyeregben magunkat, a Little Nightmares arra sem pazarolja az időt, hogy beavasson minket az irányítás rejtelmeibe. Platfomjátékról lévén szó ez ugyan nem atomfizika, de mégis nagyot dob a hangulaton, ahogy a baljóslatú és sötét környezetet vizslatva nekünk kell rájönni, hogyan működik az öngyújtó, és miképp kerülhetünk interakcióba a továbbjutásunkat elősegítő tárgyakkal és pályaelemekkel.
A cél ugyanis az, hogy továbbjussunk az elénk kerülő helyszíneken, és kiszabaduljunk abból a rémálomból, aminek a foglyai vagyunk. Mindez öt eltérő fejezeten keresztül bonyolódik, és az egyre nagyobb kihívást nyújtó szakaszok nem gyűrhetők le puszta mászkálással és ugrálással, sokszor a fejünket kell használni a továbbjutás érdekében.
Az egyre furcsább és nyomasztóbb szobák pedig egészen ötletes fejtörőkkel várnak minket: néha elég rájönni, hogyan használhatók a groteszk tereptárgyak a továbbjutáshoz, máskor viszont azt kell kifundálni, hogy miképp léphetünk úgy interakcióba a rendelkezésünkre álló elemekkel (például a mérleghintával és a szerteszét heverő játékokkal), hogy azok segítsék a menekülésünket.
NEM VAGY EGYEDÜL
Mindez elsőre gyaloggaloppnak tűnik, viszont az a nagy helyzet, hogy csupán az első pár helyszín ajándékoz meg az egyedülléttel. A rémálomhajón nem vagyunk egyedül, kezdetben csak olajszerű, agresszív pacák keserítik meg az életünket, később viszont hatalmas, disznószerű gyurmalényekre emlékeztető hatalmas embermonstrumok is keresztezik az utunkat.
Félreértés ne essék, harcolni nem lehet, túlélésünk záloga a lopakodás, a gyorsaság és az ügyesség. Ha pedig ezekben kudarcot vallunk, akkor jön a rettenet, és kénytelenek leszünk átélni, ahogy a kicsi Six csúfos véget ér. Vér ugyan egy csepp sincsen, de ettől még sokszor egészen kegyetlen sors vár ránk: beletömnek egy vacsorára szánt hal szájába, esetleg nyersen,
A visszafogott színekkel hódító, borzongásra építő platformjáték nem új dolog (elég csak a zseniális Limbo-ra gondolni), de a Little Nightmares ettől még egyáltalán nem hat koppintásnak. A zavarbaejtően és ijesztőn fura világ tökéletes alap, amit nagyszerűen tölt meg a nem egyszer türelmet és összpontosítást igénylő kihívás, illetve a tempó, ami nagyszerűen, sokszor már-már túl jól teremti meg a feszültséget a „nyugodtabb”, majd hirtelen akciódúsabbá váló szekvenciák között.
EGY BORZONGÓS DÉLUTÁNRA
A Traiser Studios munkája igazi kis kincs, egyszerre ismerős és egyedi, nem feltétlenül brutális, de mégis feszült horrorkezdemény, platformer köntösben, annyi hibával, hogy a szürreális perspektíva miatt a 3D-s hatású környezet képes annyira megzavarni az embert, hogy még a legprecízebb irányítás mellett is könnyen eltéveszthetünk egy ugrást, ami természetesen instant halálhoz vezet.
Ez persze mindig benne van a pakliban, de a kellemetlen helyzetet tovább súlyosbítja a nem túl átgondolt checkpoint rendszer, ami nem túl sűrűn, cserébe viszont sokszor a leglehetetlenebb pontokon menti el a játékot, ezzel folyamatos próbálkozásra, és
Mindez persze nem ront annyit az élményen, hogy a sarokba vágjuk az egészet, már csak azért sem, mert a Little Nightmares nagyjából öt-hat óra alatt teljesíthető. Játékidő szempontjából ez nem túl sok, ellenben egy teljesen kompakt, kiválóan összerakott és tartalmas szórakozást kapunk, így Six rémálmát melegen ajánljuk mindenkinek, aki nem veti meg a platformer műfajt, és azzal sincs gondja, ha cuki szörnyecskék helyett a legrosszabb rémálmai elől kell menekülnie.
A Little Nightmares 2017. április 28-án jelent meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra, és az ára is meglehetősen baráti, mindössze 20 euró. Tesztünket a PS4-es verzió alapján készítettük.