Szórakozás

A Visváder-Palácsik házaspár nagyon, Hajdú Péter és Tóth Gabi alig tudják lájkra bírni a követőiket

ByeAlex pedig csúcstartó: több mint harmincezer lájk jön a posztjaira, teljesen mindegy, hogy mit tesz ki.

Hónapok óta tervben van, reméljük, itthon is minél előbb bevezetik (mondjuk az elképesztően idegesítő hírfolyam-módosítások helyett), hogy eltűnik a lájkszám az Instagramról, így nem lehet majd menőzni, és senkinek sem lesz kisebbségi komplexusa attól, hogy az ő képei „nem érnek” annyi lájkot, mint másoké. Mielőtt ez megtörténik, körbenéztünk a magyar celebek és influenszerek Instagram-posztjai közt, hogy megtudjuk, ki kapja a követők számához képest a legnagyobb arányú lájkot.

Hogy ez miért fontos?

A cégekkel való együttműködésnél a mindenki számára látható információ a követőszám mellett az, hogy átlagosan hány embernek tetszik az adott celeb vagy influenszer posztja. E mellett van még számos más, csak a fiókot kezelő személy számára látható mutató – például eléréssel kapcsolatos vagy demográfiai adatok –, amik alapján a cégek dönthetnek, hogy kivel szeretnének dolgozni. Az mégse mutat jól, illetve gyanút ébreszt (erről később), ha több százezer követőnél csak pár száz vagy egy-két ezer lájk érkezik a posztokra.

Merthogy simán találtunk olyat, akinek 250 ezer követővel átlagosan kétezren lájkolják minden posztját.

Na de ne szaladjunk ennyire előre.

Így készült

Igyekeztünk minél színesebb palettát összerakni, így végül 46 olyan embert választottunk ki, akik között van népszerű műsorvezető, influenszer, de olyan is, aki csak azért híres, mert híres. Feltétel volt, hogy ne havonta egyszer posztoljon az illető (így búcsút kellett mondanunk Bódizs Veronika szépségkirálynőnek), a posztok közül pedig úgy választottunk ki tízet, hogy a legfrissebb legalább háromnapos legyen, így volt idejük a követőknek lájkolni azt – nem lett volna fair, ha valakinél két napja kint van egy poszt, mint a legfrissebb, mások pedig pont akkor posztolták, amikor mi elkezdtük vizsgálni a lájkokat, így alig érkezhetett még kedvelés a fotóra vagy videóra.

A tíz poszton található lájkokból hétfőn átlagot vontunk, majd megnéztük, hogy az adott érték hány százaléka a követők számának, azaz mennyire sikerül egy-egy poszttal aktivizálni a követőtábort. Az általunk vizsgált 46 emberből a legjobban Visváder Tamás szerepelt, aki a legutóbbi posztjaira a követőinek tíz százalékától kapott lájkot, legrosszabbul pedig a Festy nevű influenszer teljesített, akinél ez az arány az egy százalékot sem éri el.

Mit csinál a (legjobb esetben is) maradék 90 százalék?

Az utópisztikus, hogy valakinek a posztjait mindig az összes követője lájkolja. Több oka is van annak, hogy csak töredékük fejezi ki a tetszését:

  • A követők egy része inaktívvá válik, azaz nem használják az alkalmazást egy idő után.
  • A régebbi követőknek kevésbé dobja fel a követett celeb/influenszer posztjait.
  • Vannak, akik csak követnek embereket, de nem lájkolnak.
  • Akadnak, akiket azért követnek, mert mindenki követő őket, és nem akarnak lemaradni a mindennapjaikról, de igazából soha nem posztolnak olyat, amire lájkot nyomnának, és csak a megszokás miatt nem követik ki őket.
  • Ha egy követő ezer másik embert követ, akkor nehezebben veszi észre a posztokat.
  • A celeb/influenszer követőket vett, akik csak a követőszámot növelik, de nem lájkolnak.
  • Akik nem lájkolnak, azaz nem mutatnak érdeklődést, az algoritmus miatt egyre ritkábban látják az illető posztjait a képfolyamukban.
  • Apropó algoritmus: egy ideje már nem időrendi sorrendben látjuk a posztokat a feedünkben, hanem az Instagram előre teszi azokat, amik szerinte jobban érdekelnek minket, így simán lehet, hogy amúgy kíváncsiak lennénk a celeb posztjára, de nem jut el hozzánk.
  • Érdektelen témáról szól a poszt.

Utóbbi ponthoz kapcsolódóan fontos megjegyezni, hogy csalódnak a cégek, ha azt hiszik, hogy a reklámposztokra is annyi interakció érkezik, mint egy átlagos fotóra: a vizsgált 46 celebnél kivétel nélkül a szponzorált posztok húzzák le az átlagot.

Mit mutatnak a számok?

Hogy jobban befogadható legyen a négy tucatnyi ember adata, készítettünk egy grafikont is, aminek az X tengelyén a követők száma szerint rendeztük az alanyokat (minél jobbra van valaki, annál több követője van), az Y tengelyen pedig azt az arányt mutatjuk, hogy a követők hány százaléka lájkolja a posztokat (minél magasabban van valaki, annál hűségesebbek a követők a lájkok tekintetében). Minél nagyobb valakinek az ikonja, annál többen lájkolják átlagosan egy posztját.

Nézzünk egy példát: Szilágyi Szilvi balra fent helyezkedik el, ami azt jelenti, hogy a többiekhez képest kevesebb (123 ezer) követője van, de a táborának nagyobb aránya (5,6 százaléka) lájkolja a posztjait. Horváth Gréta tőle jobbra és lentebb található, ami azt jelenti, hogy bár több követője van (177 ezer), csak minden hatvanadik követője lájkolja a posztjait.

Made with Flourish

Sötét háttérrel jelöltük azokat, akik az utóbbi érték alapján átlagon felül teljesítenek, és nem nehéz kitalálni, hogy a jobb alsó negyedben vannak azok, akiknek rengeteg követőjük van ugyan, de alig érkezik reakció a posztjaikra. Ide tartozik Tóth Gabi (445 ezer követő mellett átlagosan csak 7500 lájkot kap), Dukai Regina (390 ezer követővel átlagosan 4800 lájk), Gáspár Laci (330 ezer követővel átlagosan 4900 lájk), illetve Festy is, akinek könyvéről tavaly írtunk.

Azt hittük, végre megtudjuk az influenszertitkot, helyette kaparjuk az arcunkat
Rohonczi Anita tíz éve blogol Festy néven. Most könyvet adott ki Hogyan legyél milliomos influencer? címmel, ám a könyvből csak azt nem tudjuk meg, hogy mi miként lehetünk milliomosok vagy hogy ő valóban milliomos-e. Merthogy cége tavaly hárommilliós mínuszban zárt.

A kirívóan alacsony aktivitás egyik oka az lehet, hogy az illető követőket vásárolt, ezért a Socialblade oldal segítségével megnéztük a négy személy statisztikáit. Gáspár Laci követőszámában tavaly volt egy nagyobb ugrás (azt akkor meg is írtuk, hogy a mikrofondobáló Mirjamhoz intézett mondata miatt lett két nap alatt húszezerrel több követője), Tóth Gabiéban pedig januárban – ezt annak köszönheti, hogy a 24.hu által felszínre hozott Schobert-gate-re ő reagált a leggyorsabban a celebek közül.

Dukai Regina esetében semmi gyanús nincs, egyenletes növekedést mutatott a profilja az elmúlt hónapokban. Nem úgy Festynél, akivel tavaly januárban csoda történt: a statisztikák szerint az előző hetekben százasával vesztette el a követőket, majd január utolsó hetében 18 ezerrel nőtt a követőinek a száma, február közepén pedig újabb kilencezerrel. Ezek után megint kis kilengésű hetek következtek (egyik héten nyert, a másik héten elvesztett pár száz követőt), október elején viszont egy hét alatt 9 ezer követője tűnt el.

Forrás: Socialblade

Az általunk vizsgáltak közül Kulcsár Edina található a jobb szélen, ráadásul hatalmas az ikonja, ami két dolgot jelent: egyrészt neki van a legtöbb követője (580 ezer ember), akik átlagosan 24 ezer kedvelést nyomnak a fotóira. Visváder Tamás felesége, Visváder-Palácsik Lilla is egész jó aránnyal büszkélkedhet (8,7 százalékos kedvelési arány), az élmezőnyben pedig ott van még ByeAlex és Pumped Gabo, illetve Várkonyi Andrea is.

És hogy mi a tanulság? A követőszám önmagában semmit nem jelent, megannyi komponensből áll, az viszont sokkal beszédesebb, hogy kinek a tartalmát mennyire szeretik az emberek.

Kiemelt kép: Hajdú Péter, Visváder Tamás, Tóth Gabi/Instagram

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik