A Welt egy pénzügyi jelentés alapján írta meg, hogy Airbus német állami kölcsönöket kapott az A380-as repülőgép fejlesztéséhez, a kölcsönök visszafizetéséhez viszont 290 utasszállítót kellett volna megépíteni. Ebből mindössze 19 készült el. A
A világ legagyobb utasszállító repülőgépének gyártását 2021-ben leállítja a cég, mivel az Emirates durván lecsökkentette a megrendelései számát.
A Welt információi szerint bár az Airbus bejelentése sokkolta a világ közvéleményét, a német szövetségi kormányt nem érte meglepetésként a hír, mivel január végén Thomas Enders, az Airbus vezérigazgatója már közölte: problémák vannak az Emirates és a hajtóműveket gyártó Rolls-Royce között, ez pedig az A380-asok eladásaira is hatással lehet. Hozzátette: ha a tárgyalások kudarcba fulladnak, az az A380-as végét jelentheti. Január 31-én az Airbus már hivatalos közlést is küldött, két hétre rá pedig a nyilvánosságnak is bejelentették au utasszállító gyártásának leállítását.
A Dreamlinernek lejtett a pálya
15 évvel ezelőtt az Airbusnak történelmi nagyságú támogatást ítéltek meg: addig soha, egyetlen repülőgépgyártó társaság sem kapott ennyi állami pénzt. A segítség a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) érdeklődését is felkeltette, heves vita folyt arról, hogy milyen mértékben és milyen konstrukcióban támogathatja Amerika a Boeinget, illetve Németország az Airbust. Németország és Amerika más-más utat választottak. Az Airbus alacsony kamatozású, hosszú lejáratú hitelt kapott , ami a fejlesztési költségek harmadát fedezte. Amerika a Boeingnek olyan közvetett támogatást biztosított, mint például a NASA-kutatások rendelkezésre bocsátása. 2004-ben azonban egy azóta is gyakran kritizált lépéssel változtattak a támogatáson: Amerika adókedvezményekkel és a korábbinál nagyobb infrastrukturális fejlesztésekkel egyengette az A380-as konkurenciájának számító Boeing 787-es Dreamliner útját. Az európai kritikusok szerint ezzel a Dreamliner dollármilliárdos, vissza nem térítendő állami segítséget kapott.
Az európai Airbusnak azonban vissza kellene fizetnie a hitelt, a korábbi megegyezés szerint a törlesztést az eladott A380-asok függvényében ütemezik. Harald Wilhelm, az Airbus gazdasági igazgatója nem akarta elárulni a lapnak, hogy a kapott segítség mekkora részét sikerült visszafizetniük. A lap azonban megnézte az Airbus Germany mérlegét, eszerint
Matematikailag az Airbus 290 darab A380-as értékesítése után tudná visszafizetni a fejlesztésre kapott gigantikus hitelt, a repülőóriásból azonban eddig 17 darab épült meg. Az Airbus nem csak Németországnak tartozik: mérlege szerint Franciaország, Spanyolország és Nagy-Britannia is hitellel segítette a céget, ami beszámolója szerint összesen 4,22 milliárd euró visszatárítendő hitelt kapott különböző konstruciókban, például a kisebb A350-es fejlesztésére.
Kiemelt kép: Europress