A munkavédelmi hatósághoz fordult és akár a menetrend felfüggesztését is kérte a BKV-nál és a Volánbusznál tapasztalható munkakörülmények miatt múlt héten az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az érdekképviselet szerint a két vállalat nem tesz eleget a hőségriadóra vonatkozó törvényi előírásoknak.
Olvasónk szerint ez a kezdeményezés utasellenes, mert a szakszervezet nem a működőképes klímákért lobbizik, hanem azért, hogy a járművezetőknek ne kelljen dolgozni. Úgy látja, erre van a fizetett szabadság.
Engedje meg, hogy utasként írjak önnek, miután lassan több mint egy hete több portálon is olvashatunk a hőségriadó által érintett sofőrökről, sőt, friss információk szerint feljelentés is született az ügyben. A hét első felében megjelent cikk szerint az egyik BKV-s szakszervezet kezdeményezte a menetrend felfüggesztését a hőségre való tekintettel, mivel a sofőrjeiknek melegük van.
Az egyik ember megérti, hogy a másiknak melege van. Ugyanakkor az sem lep meg, hogy váratlanul érte az ország túlnyomó részét a nyár és a hőség, igaz, ez mostanában egyre gyakoribb jelenség. Viszont a kezdeményezés megütközést váltott ki bennem.
Megértem, hogy a sofőrök felelősek értünk utasokért, valamint a nagytestű járművükkel közlekedve, hivatásos jogosítvány tulajdonosaiként egy picit a többi közlekedőért is. De ez így meglehetősen utasellenes kezdeményezés, annak ellenére is, hogy pont az utasérdekekre hivatkozva kérték ezt. Mi megsülhetünk a megállóban várva.
Nem azt az igényt fogalmazták meg, hogy minden autóbuszban működjenek a klímaberendezések, mert ez jó a sofőrnek és az utasoknak is. Ebből a tisztes bérletvásárolóknak az jön le, meleg van, hadd ne kelljen már dolgozni. Erre van is mód, úgy hívják fizetett szabadság. Kortól és családi helyzettől függően változik hány nap áll rendelkezésre a pihenésre.
Jelezni szeretném, máshol is meleg van, például az építőiparban, vagy a vendéglátásban is. Persze a felelősségen lehet vitatkozni, de nem érdemes. Ez meglehetősen rossz üzenet, pláne akkor, ha az utasok empátiáját, támogatását szeretnék elérni.
Ráadásul az ilyen közlemények után a vehemensebb utasok vélt vagy valós sérelmük esetén, azokon a vezetőkön fogják ezt is leverni, akik az évszakra jellemző körülmények ellenére próbálnak helytállni és tisztességesen végezni a munkájukat. Nem egyszer voltam már ilyennek tanúja és kellett védelmére kelni a sofőr úrnak vagy épp hölgynek. Sebaj, majd lehet azon is sajnálkozni, hogy mennyi atrocitás éri a munkavállalókat a kormány mögött.
Végezetül egy múlt hétvégi esetet szeretnék megosztani önökkel a meleg témakörében. A Széll Kálmán térről volt szerencsém utazni egy olyan 22-es autóbusszal (dátumot, időpontot és rendszámot most nem írnék, az eset a példája miatt fontos, nem a buszsofőr megbüntetése a cél), ami az indulási idejét álló motorral, így kikapcsolt klímával várta ki. Legalább a várakozás alatt mind a 3 ajtó ki volt nyitva és a vezető is szolidáris volt velünk, mert végig a fülkében ült. Ez egy 2 (?) éves MAN busz volt, ami, nem hiszem, hogy elromlott volna, indulás után pedig a klíma is hűtött.
Ha erre a szünetre műszaki ok miatt volt szükség, akkor teljesen egyet tudnék érteni egy olyan szakszervezeti állásponttal, hogy a jó műszaki állapotot követelnék meg. Ha az üzemanyag-megtakarítás volt a cél, abban az esetben úgy gondolom, hogy elfogadhatatlan ezen spórolni. Ha a munkavállaló és a munkáltató között bérvita van, azt nem nekem vagy a többi utasnak kell elszenvedniük a tűző napon várakozó buszban, várva az indulást.
Az évek során több pozitív változást is megfigyelhettünk, de ezek azok a pillanatok és újságcikkek amik bizonyítják, hogy továbbra sem értik igazán, mit jelent a szolgáltatás.
Szerencsémre ritkán kell busszal utazzak. Jellemzően metróval vagy trolibusszal járok, nagy ritkán villamossal. Mivel ezen járművek menetrendjeinek felfüggesztését annak ellenére sem kérték, hogy elég halovány a klímával felszerelt járművek száma, így egyelőre el fogok jutni az úti célomhoz és haza.
Fotó: MTI