A csokoládégyártók és -forgalmazók számára kiemelt forgalmat hoz a Valentin-nap: mintegy félmillió háztartás vásárol bonbont ebből az alkalomból. Bár egyre népszerűbbek a saját készítésű pralinék és kézműves bonbonok, mégis a készen kapható, könnyen beszerezhető édességek uralják a piacot. A hagyományosan erős novemberi-decemberi (Mikulás, karácsony) időszak, illetve a március (húsvét) mellett a Valentin-nap az, amely az átlagosnál magasabb forgalmat generál ebben a kategóriában – írja a GfK elemzésében.
Praliné és táblás
A januári gyenge csokoládéforgalom után főképp a pralinék és a táblás csokoládék körül látható jelentős fellendülés februárban: az értékesítés mennyisége a táblás csokoládéknál átlagosan harmadával nő, míg a pralinéknál közel duplájára emelkedik egy hónap alatt. A Valentin-nap miatti forgalomnövekedés azonban még így is messze elmarad az év végi csúcstól. Az értékesített mennyiség növekedése egyértelműen abból adódik, hogy többen teszik a kosarukba ezt az édességet: az év második hónapjában 500-600 ezer háztartás vásárol bonbont, közel 1,5 millió táblás csokoládét.
Márkás csokik
A praliné az egyik legelterjedtebb ajándék Valentin-napon: könnyen hozzáférhető, illetve a még megfizethető kategóriába tartozik. Bár egyre népszerűbb a saját készítésű praliné – ebben különböző tanfolyamok, weblapok is segítik a vállalkozó szellemű „szerelmeseket” – és a kézműves bonbon (ami akár kuponnal is elérhető áron megvásárolható), a készen kapható márkás édességek továbbra is uralják ezt a piacot. 2011-ben ez utóbbiak forgalma lényegében nem változott, annak ellenére, hogy néhány meghatározó márka valamivel gyengébb évet zárt.
Egyedi kiszerelésűek
A szegmens szereplői minden évben egyedi csomagolásokkal (special edition), különböző kihelyezésekkel, erős kommunikációval (a hagyományos mellett a manapság például a hazánkban oly népszerű közösségi oldalakon szervezett nyereményjátékokkal is) készülnek a Bálint-napra, abban a reményben, hogy vásárlók kosaráért folytatott szoros versenyből ők kerülnek ki nyertesként. Ez az alkalom főleg a fiatalok, a kisvárosban élők és a közepes jövedelmi helyzetűek körében erősíti a pralinévásárlási kedvet. Nem volt ez másképp a tavalyi évben sem.
Saját márkás csokik
A márkázott termékek mellett a saját márkás termékek szerepe sem elhanyagolható: minden negyedik doboz praliné a kereskedelmi láncok olcsóbb, saját márkás terméke. Ebben az utóbbi néhány évben nagyjából ugyanez az arány figyelhető meg, és a Valentin-nap sincs erre hatással, annak ellenére, hogy ilyenkor az ajándékba vásárolt dobozok száma igen jelentős részt képvisel. A februárban a háztartások által megvásárolt, nagyságrendileg 2,5 millió doboz praliné dobozonkénti átlagára 450 forint körül mozog.
Ide kapcsolódó, bár egy kicsit későbbre vonatkozó hír, hogy a harmadik negyedévben kezdi meg termékeinek piaci bevezetését a Happy Chocolates Zrt., amely mintegy 1,2 milliárd forintos beruházással “édesipari övezetet” hozott létre a fővárostól 40 kilométerre, Úriban.