Vele van az irodában, az értekezleteken, a műhelyben, mindenhol, ahol ügyfele munkát végez. A munkanap végén visszajelzést ad, akár olyan részletekről, mint napirend, adminisztráció, telefonálás, gesztusok alkalmazása, hangszín, napirend, adminisztráció, telefonálás, az emberek reakciói, szünetek tartása, stb. Meglepő felismerésekhez és változásokhoz segít. A coach segít ügyfelének felismerni a rést aközött, hogy mit mond arról, hogy valami hogyan működik, illetve aközött, ahogy az a valóságban hat, történik. Ezt követően pedig segít kidolgozni azt a magatartás-mintát, amely közelebb viszi a vezetőt vágyaihoz, céljaihoz.
A shadow coaching során olyan témák lehetnek fontosak, minthogy a vezető hogyan beszél a munkatársaival, hogyan tárgyal ügyfelekkel vagy más vezetőkkel, hogyan osztja be idejét, hogyan támogatja meg azt, hogy jó energia-állapotban tudja a napjait végigdolgozni, hogyan segíti azt elő, hogy a stratégiája teljesüljön, és ne őrlődjön fel, hogyan legyen hatékony és nem kapkodó. Ez csak néhány példa volt, minden ilyen folyamatban vannak hasonlóságok, és persze egyediségek.
A shadow coaching célja, hogy az ügyfél:
● felismerje azokat a lehetőségeket, amelyek eddig nem voltak nyitva előtte,
● erősítse a belső tudáskészletei feletti rendelkezés tudását,
● visszajelzést kapjon, amely támogató, ugyanakkor megvilágít, és a munkája szempontjából jelentőségteljes,
● kidolgozzon olyan magatartás-formákat, amelyek révén hatékonyabban küzd meg a nehéz helyzetekkel,
● olyan eljárásokat találjon, amelyek a céljaihoz, igényei teljesüléséhez közelebb viszik.
A shadow coachingnak az az előnye a többi vezetés-fejlesztési módszerrel szemben, hogy mind a visszajelzés, mind a szakember által támogatott javítás, begyakorlás a probléma felmerülésének helyén is idejében történik, és nem annak természetes környezetéből kiszakítottan, illetve az ügyfél vagy mások által megszűrten.