A konfliktus mögött a bizalom kérdése áll. Éppen erre a csoporttagok közötti kölcsönös bizalomra épít a részvételen alapuló vezetés elve, de ezt a bizalmat nem lehet sem előírni, sem megvenni, ki kell érdemelni, és folyamatosan fenn kell tartani. Ez nehéz feladat, hiszen csak a bizalom kelt bizalmat, és az elért szintet könnyen, akaratlanul is alááshatja a vezetők kiélezett helyzetekben tanúsított nem megfelelő viselkedése.
A program célja
Dr. Thomas Gordon Vezetői Eredményesség Tréningjén (V.E.T.) a kapcsolataik minőségében érdekelt különböző szintű vezetők egy olyan egységes szellemű vezetői készségcsomaggal ismerkednek meg, amely segítségével fokozni tudják a munkatársak munkába fektetett energiáját, kreativitását és lojalitását, így eredményezve minőségi munkavégzést és konstruktív együttműködést.
Várható eredmény
A világ közel 50 országában, sok száz vállalatnál végzett fejlesztő munkánk tapasztalatai alapján tudjuk, hogy a szokványos tréningmoduloknál és videofilmeknél sokkal többre van szükség ahhoz, hogy a résztvevők kemény konfliktus helyzetekben, “élesben” is alkalmazni tudják a megtanult technikákat. A résztvevőknek a hétköznapi életben is használható egyszerű modellek mellett a készségek bemutatására, saját élethelyzeteikben való kipróbálásra és tartós megerősítésre is szüksége van ahhoz, hogy sajátjuknak érezzék ezeket a készségeket és elkötelezzék magukat folyamatos használatuk mellett.
“Hát, a főnökömnek is itt lenne a helye!”
“Nem lehetne ide a főnökséget is elküldeni?”
“Bárcsak a főnököm is hallaná ezt!”
Trénereink legtöbbször ezeket és az ezekhez hasonló mondatokat hallják a résztvevőktől, függetlenül attól, hogy milyen szervezetből jöttek és milyen tréningeken vettek már részt.
A V.E.T. egy, a kurzus során elsajátítható, egyedülálló modellt használ a vezető-beosztott, csoportvezető-teamtag kapcsolat javítására, valamint a kölcsönös bizalom alapján megerősödő kapcsolati készségek bemutatására és megtanítására. A program során a résztvevők megtanulják, hogyan fejezhetik ki tiszteletüket alkalmazottaik iránt, hogyan lehetnek jobb vevők a dolgozói kezdeményezésekre, hogyan kerülhetik el a beosztottaik elvárt szinten aluli teljesítménye miatt szükséges konfrontáció negatív mellékhatásait, és hogyan oldhatják fel a munkatársaik közötti konfliktusokat vesztesek nélkül. Azt is megtanulják, hogyan használhatják az új készségeket a dolgozók bevonására, részvételük növelésére.
A résztvevők és a program között kialakított, minden más kurzushoz képest erősebb személyes kötődés révén nagyobb elkötelezettséget teremtünk a készségek tartós és következetes használata iránt. Az ilyen elkötelezettség nélkül a munkahelyi bizalommal szorosan összefüggő, az őszinteséggel, befolyással, hatalommal és kockázattal kapcsolatos kérdésekre csak felszínes válaszok adhatók.
Több mint 30 éve, elsőként kezdtük a személyközi készségek tanítását a munkahelyeken, így tudjuk, mi kell ahhoz, hogy valaki elfogadott vezetővé váljék. Azokat a vezetői készségeket tanítjuk, amelyek használatát az Önök beosztottai a vezetőiktől elvárják.
—-Ismerje meg az eredetit!—-
Az első. A management kutatás és a szervezeti pszichológia korai eredményeit felhasználva több mint 30 évvel ezelőtt dr Thomas Gordon elsőként szervezett vezetőképző programokat vállalati környezetben.
Az igazi. Az 1954 óta a team-vezetésről folyamatosan megjelentetett könyvekből és publikációkból sokan vettek át részeket, és építették be ezeket tréning programjaikba, de a teljeskörű eszközrendszert a belső összefüggések kutatásokon alapuló ismeretének hiányában senki nem tudta átvenni.
Az alapvető. A program a vezetők és környezetük közötti bizalom légkörének megteremtését tűzi ki célul. Amíg ez nem jön létre, nem számíthatunk eredményes csapatépítésre, együttműködésre, delegálásra, ösztönzésre vagy ellenőrzésre, így az ezek fejlesztésére tett erőfeszítéseket sem lehet teljesen kiaknázni.
Az alapozó. A program az emberek közötti legalapvetőbb készségeket kelti újra életre, megtanít odafigyelni egymásra, megtanítja a tiszta, hátsó szándékoktól és hatalmi torzulásoktól mentes, őszinte kommunikációt. Megtanítja, hogyan tudjuk érdekeinket mások sérelme nélkül érvényesíteni. A készségek birtokában a résztvevők fogékonyabbá válnak más képzési programokra is.
A szokatlan. A program a megfelelően kiválasztott és kiképzett trénerek által, a készségek tartós, hatékony és természetes alkalmazása révén kialakított együttműködő légkörben zajlik. Kiderül, hogy mi nemcsak beszélünk a hatalommentes és eredményes kapcsolatokról, hanem így is élünk. Így a módszer megfelel a tartalomnak, a résztvevők a meggyőző személyes példákból önbizalmat, a tiszta kommunikáció felemelő érzéséből megerősítést szereznek.
VEZETŐI
A program a meglévő konfliktusok feloldásában, és a vezetői szerepben nyújt fejlődési segítséget mindazok számára, akik munkakörük, beosztásuk vagy más társadalmi szerepük révén követendő példává, modellé, mintává szeretnének válni közösségükben. Vezetőket képzünk, olyan vezetőket, akik kiérdemlik, hogy követőik legyenek.
EREDMÉNYESSÉG
A program nem egy elméleti modellből indul ki, hanem az emberi kapcsolatok gyakorlatában legeredményesebb módszereket foglalta egységes, átadható és önállóan használható modellrendszerbe. A program a változatos élethelyzetekben önállóan alkalmazható kapcsolati modellek megismertetése mellett a kapcsolatok széles körében alkalmazható konkrét gyakorlati alkalmazásokat, készségeket is ad. A program során a résztvevők nem laboratóriumi példákon, hanem saját, valós, addig kielégítően még meg nem oldott példáikon dolgoznak, mely nemcsak nagyobb ösztönzést jelent a készségek elsajátítására, hanem meggyőzi őket a technikák alkalmazhatóságáról is. A készségek használatának eredményeként a dolgozók munkaidejük nagyobb részét fordítják a konstruktív, értékteremtő munkára, kevesebb időt és energiát áldoznak a munka során szükségszerűen fellépő konfliktusok feloldására. A készségek által teremtett együttműködő légkörben a dolgozók több energiát és kreativitást fektetnek munkájukba, erősödik a közösség iránti lojalitásuk.
A program eredményeként javulás érhető el a vezetők értékelésében egyre nagyobb súlyt jelentő, a közvetlenül mérhető teljesítményelvárások mellett megjelenő értékelési szempontok – munkafegyelem, morál, innováció, környezeti megítélés, kapcsolatok minősége – területén is.
TRÉNING
A program a résztvevők aktív részvételén alapuló csoportos formában zajlik. Az átadott ismeretanyag a saját élmények hatására jobban rögzül, a csoportban kialakított segítő kapcsolatok hosszútávú támogatást nyújtanak a megtanult készségek tartós gyakorlatához.
—-Tematika—-
Bevezetés
• A tréner és a résztvevők bemutatkozása
• Programbevezető
• A konkrét vezetői problémák áttekintése
A viselkedés leírása
• A másik viselkedésének újfajta megközelítése
• Ami elfogadható, és ami nem
• A problémagazda azonosítása – a világos kommunikáció kulcsa
Segítő készségek
• Mások haladásának támogatása, a beosztottak fejlesztése
• A kommunikáció akadályai
• Hatékony, segítő válaszok
• Mikor hallgassunk meg másokat, mikor ne
• Mások problémamegoldásának támogatása
Szembesítő készségek
• Az előre látható negatív válaszok elkerülése
• A hatékony konfrontáció feltételei
• Konfrontálás az együttműködés megnyerésére
• Az ellenállás kezelése és csökkentése
Konfliktusok feloldása
• A konfliktus, befolyás és hatalom megértése
• Nyertes-vesztes konfliktusfeloldó módszerek
• Vesztes nélküli konfliktusfeloldó módszer
• Beavatkozás harmadik félként
• A környezet megváltoztatása a problémák megelőzésére
Szervezeti vezetés
• A kiérdemelt vezetés megszerzése
• Részvételen alapuló vezetés és csoportos problémamegoldás
• A V.E.T. alkalmazása szervezeti problémákra
• A beosztottak tervszerű munkavégzésének elősegítése
Értékrendek ütközése
• Mások értékeinek és látásmódjának megértése
• Mások értékrendjének befolyásolása és elfogadása
• Magunk megváltoztatása a konfliktusok csökkentésére