Újra a vasútra került a magyar közlekedéspolitika egyik fókusza, de ez kétarcú helyzet, mert egyszerre kihívás és lehetőség is – közölte Csepreghy Nándor, és Építési és Közlekedési Minisztérium miniszter-helyettese jelentette ki a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor.
A politikus a vg.hu tudósítása alapján kifejtette: új együttműködésre van szükség az érintettek között, amihez az akarat megvan, a források mixe viszont nem megfelelő, elsősorban az uniós források visszatartása miatt.
A miniszter-helyettes emlékeztetett: egy olyan ország nem szankcionálhatja a közútfejlesztést, amelynek GDP-ja erősen az autógyártáshoz kapcsolódik.
Érkezhet a hitel
Ám addig is, amíg nem kerülnek nyugvópontra azok a viták a magyar kormány és az uniós vezetők között, amelyek miatt nem érkeznek az uniós források – a pénz visszatartásának fő kárvallottja a vasút –, elkezdődik a tízéves vasútfejlesztési politika megvalósítása.
Egy 1-1 milliárd eurós program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. Ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában
- közel 2000 kilométer pálya újul meg,
- 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek
- és korszerű forgalomirányítást vezetnek be.
Csepreghy Nándor hangsúlyozta: olyan pontokon lesz beavatkozás, amelyeknél az intézkedésektől multiplikátorhatás várható. Az akciótervben megfogalmazott sürgősségi lépések főleg járműbeszerzéseket jelentenek: használt nyugati személykocsik vásárlásról van szó. A régi rendszerbe azonban nem öntünk pénzt, ezért a MÁV új vezetése feladatául adta Lázár János miniszter a társaság átszervezését és áramvonalasítását.
Már elindult a vasút megújulása
A MÁV átszervezése során fel kell számolni a közlekedési párhuzamosságokat, és érvényt szerezni a szinergiáknak. 2025 januáról létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely
- pályavasúti,
- személyszállító,
- és személyszállító szolgáltató
egységből áll.
Tevékenységét a MÁV Zrt. fogja majd össze. Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV. Az integráció célja nem létszámcsökkentés, hanem a hatékonyságnövelés – szögezte le a miniszter-helyettes.