Gazdaság

Áramhiányt jelentett be a szolgáltató, jövőre nem látják el a kis ügyfeleket

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Az egyik áramszolgáltató nem vesződött sokat alacsony fogyasztású versenypiaci ügyfeleivel, rövid úton kiszórta őket. Mivel a jelenlegi rekordmagas áramárak mellett ezek az ügyfelek jellemzően veszteséget generálnak, a többi szolgáltató sem szívesen áll szóba velük. Mi lesz, ha nem jutnak szerződéshez?

„Jelezni szeretném, hogy az Audax állítása nem fedi a valóságot. Lovardát üzemeltetünk, mikrovállalkózóként éves szinten 1800–1900 kWh fogyasztás mellett velük van/volt szerződésünk,  de kb. 5-6 hete érkezett egy levél, hogy 2022. 12. 31-ével felmondják az energia-válsághelyzet miatt. Semmiféle ajánlatot nem kaptunk 2023. január 1-jétől. Hívtam is őket, azt mondták, nem tudnak segíteni, a felmondás végleges, nézzem meg az energiahivatal oldalát, ott találok másik versenypiaci szolgáltatót” – reagált egyik olvasónk arra a cikkünkre, amelyben megírtuk, hogy az Audax Renewables Kft. felmondta éves, fixáras villamosenergia szerződéseit jövő évtől kezdve.

Egy másik olvasónk így írt: „Az Audax Kft.-vel volt szerződésünk, nekünk is felmondták. Próbáltunk új szerződést kötni velük, de elutasítottak bennünket. Hozzáteszem, nem egy nagyvállalat vagyunk, hanem egy kis vendéglátó egység. Presszónk áramfogyasztása éves szinten 5890 kWh. A felmondásban az szerepelt, hogy energiahiány van, és gondolkodjunk új szolgáltatóról. Tehát amit nyilatkozott a cégvezető, az nem teljesen igaz. Nem kínáltak új szerződést.”

Olvasónk elküldte a kereskedelmi szerződés rendes felmondását rögzítő levelet is. Ebben a következő indoklás szerepel:

A szerződés felmondásának oka az energiapiacon kialakult olyan mértékű villamosenergia-hiány, ami miatt nem tudjuk biztosítani a még nem szerződött ügyfeleink energiaellátását a következő évre.

A levélben valóban nincs szó új szerződésajánlatról. Fejes Tibor, a cég ügyvezető igazgatója ezzel szemben azt állította korábbi cikkünkben, hogy „minden szerződésfelmondásban érintett ügyfelünknek új szerződést ajánlunk január 1-jétől kezdődően, és el tudjuk őket látni a kívánt mennyiségű árammal. De tudomásul kell venni, hogy már csak úgynevezett spotáras szerződéseket tudunk felajánlani, mivel mi is csak a napi piacon tudjuk megvenni az elektromos energiát, minden nap a következő napra előre”.

Amikor cikkünk megjelenése után szembesítettük a visszajelzésekkel az Audax sajtófőnökét, ő a következő kiegészítést küldte: „az egyetlen kivételt (akiknek nem ajánlottak új szerződést – a szerk.) a háztartási méretű kiserőművel – vagyis napelemes rendszerrel – rendelkező, 5000 kWh éves áramfelhasználás alatti fogyasztású ügyfelek képezték. Esetükben a kereskedő nem képes az ügyfélkezelési költséget sem kitermelni, ezért nem tudott ajánlatot adni.”

Miután ezzel kibővítettük írásunkat, újabb olvasói levelet kaptunk: „Én is így jártam: évente 1600 kWh-t fogyasztok, és küldtek egy levelet amiben közölték, hogy a jövő évre már nem kötnek szerződést velem, mert nem versenypiaci alapú a fogyasztásom. Ezért amikor tegnap olvastam a cikket, megörültem, mert azt gondoltam hogy változott a hozzáállásuk, de ma, hogy felhívtam a cég ügyfélszolgálatát, közölték,  hogy a cikk rosszul lett megfogalmazva, és csak azzal kötnek új szerződést a jövő évre, aki 5000 kWh-nál többet fogyaszt.”

Lapunk korábban többször rákérdezett az Audax cégvezetőjénél, hogy a meglévő ügyfelek közül kik azok, akiknek 2023-tól semmilyen körülmények között nem szolgáltatnak áramot, mire ő azt felelte: csak azok, akik nem fizették a számláikat. Egyben azt a látszatot keltette, az ügyfelek felzúdulása kizárólag arra vezethető vissza, hogy nem akarják vagy nem tudják értelmezni az új spotáras szerződéseket.

Csak mínuszt termelnek a kis ügyfelek

Utólag azonban Fejes Tibor úgy pontosított: a további kivételt az 5 ezer kWh alatti fogyasztású, valamint a háztartási méretű kiserőművel rendelkező ügyfelek jelentik, nekik nem tudnak új spotáras ajánlatot adni. Ennek oka, hogy ez a kör nem termelné ki a jelenlegi árszinten még az éves bekerülési költséget sem a napiáras szerződések keretében,

gyakorlatilag csak veszteséget generálnának a cég számára.

Az Audax 22 ezres ügyfélportfóliójából 1–2 ezer ügyfél sorolható ide, nekik korábban fixáras vagy magasabb árfekvésű integráltáras tarifás konstrukció keretében szolgáltatták az áramot. Az utóbbi esetében a fogyasztási szokásoktól függően számláztak – vagyis annak alapján, hogy milyen időszakban, milyen intenzitással fogyasztották az áramot. E körbe a nagyon alacsony fogyasztású ügyfelek tartoztak, akik egy éves alapdíjat és egy magasabb kilowattóradíjat fizettek, ami az energiadíjon kívül a rendszerhasználati díjat is fedezte. Ebből a korábbi mérsékelt áramárak mellett még ki lehetett gazdálkodni az árrést az üzemelési költség mellett. Mára viszont annyira elszálltak az áramárak, hogy ez a konstrukció egyáltalán nem rentábilis.

Megjegyezte továbbá, hogy az olyan ügyfeleknek pedig, akiknek napelemes rendszerrel van felszerelve az épülete, a spotáras konstrukció fizikálisan nem adható.

„Amikor korábban arról beszéltem, hogy mindenkinek adtunk ajánlatot, arra gondoltam, hogy minden, üzleti szempontból potenciális ügyfélnek kínálunk spotáras szerződéseket, másoknak viszont nem adhatunk. Ez egy terminus technicus nálunk, de ha nem az energiaszektorban dolgoznék, én is félreértettem volna” – fogalmazott Fejes Tibor.

„Az áramhiányt pedig nem általánosságban értelmeztük, hanem arra gondoltunk, hogy az előre megvásárolt, lekötött villamosenergia-források kapcsán van hiány. Ezzel egy korábbi állapotra reagáltunk: ugyanis késő tavasztól kezdve a nyári időszakig egyáltalán nem lehetett lekötni a villamosenergiát, annyira illikvid volt a piac, és annyira változékony az ár. Az előrevételezés jelenleg is akkora kockázatot jelent, hogy nem tudjuk felvállalni, ezért nem kínálunk fixáras szerződéseket” – tette hozzá.

Sokan nem jutnak új áramszerződéshez

Az ügyvezető tapasztalatai szerint más energiakereskedők gyakorlatában is az látható, hogy az alacsony fogyasztású ügyfelekkel nem hosszabbítják meg a szerződéseket. Ezt megerősítették olvasóink is: egyikük Audax-szerződésének felmondása után először az E.ON Energiamegoldások Kft.-nél érdeklődött új szerződés kapcsán, ahol azt közölték: „Az aktuális piaci helyzetben nem tudunk 1900 kWh éves fogyasztással rendelkező felhasználási helyre versenypiaci ajánlatot adni.” Ezt követően az MVM Nexthez küldött be adatlapot és korábbi áramszámlát. „Semmilyen tartozásom nincs, ajánlatot, visszajelzést azonban az MVM-től nem kaptam ezidáig” – mondta.

Czeglédi Zsolt / MTI

Egy másik olvasónk is hasonlókról számolt be: „Sajnos az E.ON-nál is ugyanaz a helyzet, mint az Audaxnál, és azt gyanítom, hogy a többi versenypiaci szereplőnél is. Viszont ha nem tudok szerződést kötni senkivel, akkor pár hónap után lekapcsolhatnak az áramszolgáltatásról. Pedig én kifizetném a rendes piaci árat. Kész nonszensz, ami most van”  – írta.

Lapunk az E.ON sajtóosztályánál érdeklődött, ahonnan a következő választ küldték: „Az E.ON esetében nem alkalmazunk éves volumen alapú szelekciót ügyfeleink között, de

a nagyszámú érdeklődés és az év végéig hátra lévő kevés idő miatt nem biztos, hogy mindenkit ki fogunk tudni szolgálni.

Sajnos a régi kereskedelmi konstrukciók nem tarhatók fenn az energiapiac drámai átalakulása miatt. Amennyiben a régi konstrukciós szerződés felmondásra kerül, jellemzőn alternatív új ajánlatot is küldünk ügyfeleinknek.” Amennyiben valaki nem jut szerződéshez, azt javasolják, hogy minél előbb keressenek maguknak szolgáltatót, és kössenek szerződést.

Ha nincs szerződés pár hónapig, drágábban kaphatnak áramot

Mi történik azzal a versenypiaci ügyféllel, akinek egyik szolgáltatóval sem sikerül szerződést kötni? Ezzel a kérdéssel a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz fordultunk. Válaszuk alapján a hivatal csak az egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztók ellátásának biztosítására jelölhet ki úgynevezett végső menedékes szolgáltatót. Erre az alábbi esetekben kerülhet sor:

  • a villamos energiát értékesítő engedélyes működése gazdasági-pénzügyi okokból vagy fizetésképtelenség miatt ellehetetlenül,
  • az engedélyes által nyújtott villamosenergia-ellátás fenntartásához szükséges villamos energia beszerzése meghiúsul,
  • a hivatal az engedélyes engedélyét visszavonta, és ezáltal az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználó villamosenergia-ellátása veszélybe kerül.

Végső menedékes kijelölésére a fenti szabályok szerint nincs lehetőség akkor, ha a szabadpiacról vételező ügyfél nem kap ajánlatot a kereskedőtől. A jelenlegi szabályok alapján egy vállalkozás vagy egy kereskedőtől, adott esetben a termelőtől közvetlenül szerezhet be villamos energiát, vagy a saját maga által vagy energiaközösség tagjaként termelt villamosenergiát használhatja fel.

Aki villamosenergia-vásárlási szerződés nélkül csatlakozik a hálózati engedélyes, magyarul a területileg illetékes áramszolgáltató hálózatára, és onnan villamos energiát vételez, az az elfogyasztott villamos energia árát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi órás piaci ár 110 százalékán, de legalább a hálózati engedélyes adott évre közzétett, hálózati veszteség beszerzési átlagárán fizeti meg a hálózati engedélyesnek. Erre jön rá a rendszerhasználati díj.

A hálózati engedélyes a szerződés nélküli hálózathasználatot a közcélú hálózaton történő beavatkozással megszüntetheti, azaz a felhasználót kikapcsolhatja. Erre az energiahivatal nem tért ki, de lapunk úgy tudja, hogy

a versenypiaci ügyfelek 3–6 hónapig csatlakozhatnak szerződés nélkül a hálózati engedélyes hálózatára.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik