Bukarest hamar rájött, hogy az elhúzódó háború miatt kulcsszerepet játszhat az ukrán export megsegítésében, ezért nekifogott a hosszú évek óta használaton kívüli, széles nyomtávú vasútvonalak felújításának, amit hajlandó gyorsított közbeszerzési eljárásokkal, saját költségen megoldani – de azért uniós forrást is bevetnének. Utóbbira lesz is lehetőség, hiszen az Európai Bizottság a napokban intézkedési csomagot terjesztett elő és pályázati pénzeket helyezett kilátásba: olyan szolidaritási folyosók létrehozását, szállítási infrastruktúrák fejlesztését sürgeti, amelyek biztosíthatják a gabonaexportot Ukrajnának, valamint a szükséges javak eljuttatását az orosz invázió által sújtott országba.
Ukrajna megszállása, a fekete-tengeri kikötők blokádja miatt az ukrán gabona és más mezőgazdasági áruk nem jutnak el rendeltetési helyükre, ami veszélyezteti a globális élelmezésbiztonságot. Több ezer vasúti kocsi és tehergépjármű várakozik az ukrán oldalon a vámkezelésre, az átlagos várakozási idő a vasúti kocsik esetében jelenleg 16 nap, ám egyes határszakaszokon akár 30 nap is lehet – vázolja a drámai helyzetet az Európai Bizottság közleménye. Az egyik kihívás a vasúti nyomtávok eltérő szélessége: az uniós vasúthálózat nagy részével nem kompatibilisek az ukrán vasúti kocsik, ezért a legtöbb árut át kell rakodni tehergépkocsikra vagy az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. Ez a folyamat időigényes, és kevés létesítmény áll rendelkezésre a határokon az átrakodáshoz.
Adina Valean uniós közlekedési biztos szerint
Az ENSZ is sürgette az odesszai régió kikötőinek a megnyitását jelezve, hogy miközben Ukrajnában tele vannak a gabonasilók, világszerte sok millió ember éhezik. Ráadásul hamarosan érkezik a silókhoz az új termés, nem lesz hol tárolni a terményt. Martin Frick, az ENSZ Világélelmezési Programjának (WFP) németországi igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy körülbelül 4,5 millió tonna gabona vesztegel ukrajnai kikötőkben és hajókon.
Románia jóval a mostani bizottsági döntést megelőzően nekifogott az előkészületeknek. Már egy hónappal ezelőtt Sorin Grindeanu román közlekedési miniszter kezdeményezésére videókonferenciát tartottak ukrán és moldovai kollégáknak, valamint Adina Valean uniós közlekedési biztosnak a bevonásával. Megtárgyalták, mit nyújthat Románia, konkrétan melyek azok a határátkelőhelyek, amelyeken segíthetik Ukrajnát elsősorban a gabonaexportban. Tény, amíg a Moldovai Köztársaságban csend van, Ukrajna továbbra is simán használhatja tranzitra szomszédja vasúthálózatát.
A három ország miniszterei ujjaikkal vélhetően legelőször a galaci kikötőre böktek, mivel itt már létezik egy széles nyomtávú vasútvonal, amelyen érkezhet az ukrán gabona, így pedig az áru – a vagonok keskeny nyomtávra való áthelyezése nélkül is – elérheti a kikötőt. A létesítmény alkalmas uszályok és tengeri hajók megrakására, a román vasút pedig vállalta a széles nyomtávú vágány felújítását.
Hasonlóan a román vasút (CFR) költségvetésének terhére újítják meg mindkét típusú vágányt a Suceava megyei Vicşani és a Szatmár megyei Halmi (Halmeu) állomásokon. A tervek szerint a munkálatok a román-ukrán határ menti mindkét vasútállomáson már május végén befejeződnek: Vicşaniban összesen hét, Halmiban 16 vágány áll majd rendelkezésre mindkét típusból, ugyanakkor már tervezik az átrakókapacitás bővítését is.
700 rozsdás tehervagon vesztegel a vágányokon
Persze, a galacinál is fontosabb a fekete-tengeri Konstanca kikötőjének gyors felkészítése az ukrán gabonával érkező szerelvények fogadására. „Az ukrajnai háború egyszerre kihívás és lehetőség számunkra” – nyilatkozta május első hetében a hotnews.ro portálnak Florin Goidea, a konstancai kikötő igazgatója, csakhogy hiába akarna még több hajót megpakolni ukrán gabonával, az infrastruktúra hiányosságai gúzsba kötik a kezét. Ugyanis a rendszerváltás óta eltelt bő három évtized óta várat magára a kikötő teljes megújítása, ám a gazdasági érdeket a politikai rendre átírta. Akármilyen furcsának is hangzik, de a kikötő kapacitásbővítésének egyik fő akadálya, hogy jelenleg több mint 700, rozsdás tehervagon vesztegel a vágányokon. Grindeanu parancsszóra pár százat már elvitetett, más kérdés, hogy ezek most más vasútállomáson foglalják el a síneket. S mivel a vagonokat a CFR adósságai miatt a pénzügyi hivatal zároltatta, ócskavasként sem értékesíthetik. Tűzoltásként most a kikötőben 95 vágányt felújítanak, de ettől még mindig költséges és hosszadalmas az Ukrajnából érkező gabona hajóra való átrakása, sőt, az is napokba telik, amíg megpakolnak egy hajót. A gabona teherautókon, vasúton vagy Reni és Izmail, az ukrán határnál lévő kis dunai kikötőkben megtöltött uszályokon érkezik. A 26 ezer tonnás Lady Dimine május első hetében hajózott ki Konstancáról, de megpakolása napokat vett igénybe.
A gyors segítségnyújtás ernyője alatt azonban Románia hosszú távra spekulál, a jelek szerint arra készül, hogy a háború befejezése után Ukrajna még nagyobb mértékben használja majd ki a rendelkezésre álló román vasúti infrastruktúrát és a tengeri kikötőt. A kormány bejelentette, hogy az uniós helyreállítási tervből lehívandó első pénzkeretből „az új realitásokhoz” igazodva az ukrán gabonaexportot elősegítendő fejlesztésekre is átirányítanak. Erre vélhetően Brüsszelben is rábólintanak, így a konstancai kikötőben megépülhet egy új átrakó, ugyanakkor Románia olyan tehervagonokat akar vásárolni, amelyek egyaránt alkalmasak a széles és az európai nyomtávon való közlekedésre.
A kikötőihez hasonló új átrakó épül még Vicsani, Cristesti Jijia, a jászvásári (Iaşi) Nicolina, Galac-Brates, Visóvölgy (Valea Vişeului) vasútállomásain, valamint több határállomás között új, széles nyomtávú vasútvonalat akarnak építeni.
Románia a kikötői, átrakási és egyéb illetékektől mentesíti az ukrán gabonát, egyszerűsítették a vámeljárást. A kérdés az, hogy mennyire gyorsan fogják megvalósítani a szükséges fejlesztéseket, mert Mikola Szolszkij ukrán agrárpolitikai és élelmiszerügyi miniszter az Agerpres híre szerint – miután megköszönte Romániának a hathatós támogatást – belengette, hogy országa számára mégis a balti kikötők jelentenék az alternatívát a gabonaexport tekintetében.