A Nemzetgazdasági Minisztérium saját rendeletét sem tartja be. Két éven át nem vizsgálták felül az online kasszák internetes kommunikációjáért fizetendő díjat. Így a kasszák online kommunikációját biztosító cégeket extraprofithoz segíti, számolt be a Népszabadság. Ilyen cége van Orbán Viktor egyik legjobb barátjának, Garancsi Istvánnak is, akinek vállalkozása, a Mobil Adat Kft. így tavaly több mint 400 millió forintot szakíthatott.
A párt szerint a kasszák internetes kommunikációjáért fizetendő díj, jóval a piaci ár felett van. Ennek pedig a vállalkozók isszák meg a levét. Míg a vállalkozók a piaci árnál jóval magasabb összeget fizetnek a kasszák kommunikációjáért, addig Garancsi István lefölözi az extraprofitot.
Felszólítják ezért a Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy haladéktalanul tegyen eleget a saját rendeletéből fakadó kötelezettségeinek, igazítsa a piaci árhoz a mobil adatforgalomért fizetendő díjat és ne biztosítson extranyereséget Garancsi István Fidesz-oligarchának. Garancsi István gazdagodásával is Orbán Viktor vagyona nő, arra pedig semmi szükség nincs – tették hozzá.
Az NGM levélben reagált a hírre. Ezt írták:
A hatósági árról a gazdasági tárca többször is egyeztetett az érintett piaci szereplőkkel. Az egyeztetések során a szolgáltatói oldal a hatósági ár emelése, míg a Nemzetgazdasági Minisztérium a hatósági ár csökkentése mellett foglalt állást. A szolgáltatást nyújtók egy része szerint a hatósági ár jelenlegi mértéke olyan alacsony, hogy veszteséget okoz számukra ennek a szolgáltatásnak a nyújtása, és amennyiben a hatósági ár mértéke tovább csökkenne, akkor megszüntetnék ezt a szolgáltatást.
Ugyanakkor jelenleg a pénztárgépekben a mobilszolgáltatók sim-chipjein keresztül történik ténylegesen az adatszolgáltatás. Ha – a hatósági ár csökkenése miatt – valamelyik mobilszolgáltató úgy vonul ki erről a piacról, hogy a szolgáltatás biztosítását nem adja át más mobilszolgáltatónak, akkor azok a pénztárgépek, amelyek ehhez a mobilszolgáltatóhoz tartoznak, nem tudnak adatot szolgáltatni az adóhatóság felé, azaz nem használhatók jogszerűen tovább. Ennek a helyzetnek az elkerülése kiemelten fontos, hiszen a tárca a 2-3 éve megvásárolt új pénztárgépet használó üzemeltetőket nem hozhatja abba a helyzetbe, hogy ismét új pénztárgépet kelljen vásárolniuk.
Az eddigi egyeztetéseken tehát a gazdasági tárca a pénztárgépet használó vállalkozások érdekét képviselve nem módosította az online pénztárgép és az állami adó- és vámhatóság közötti adatkapcsolatot biztosító szolgáltatás hatósági árát, azaz a piaci szereplők kérése ellenére sem járult hozzá a hatósági ár megemeléséhez.
Természetesen a tárca továbbra is dolgozik azon, hogy a vállalkozások terheit enyhítse, és amennyiben a piaci feltételek adottak, akkor csökkentse az online pénztárgép és az állami adó- és vámhatóság közötti adatkapcsolatot biztosító szolgáltatás hatósági árát.
A Nemzetgazdasági Minisztérium folyamatosan vizsgálja a piaci viszonyokat, azaz hogy történt-e olyan jelentős változás, amely képes a hatósági árral érintett szolgáltatások – egészének vagy csak egy részének – árát csökkenteni. Kiemelt szempont ugyanakkor, hogy a szolgáltatás magas adatbiztonsági minősége továbbra is biztosított legyen. Fontos megjegyezni azonban, hogy a pénztárgépekhez kapcsolt NAV-hoz történő, adattovábbításra alkalmas mobil-szolgáltatás nem hasonlítható össze a mobilinternet szolgáltatással. Az előbbi egy jóval szélesebb körű, biztonságos, hozzáférhetetlen és – a pénztárgépet használó vállalkozó üzleti adatainak védelme érdekében – az adatkapcsolat titkosságát biztosító szolgáltatást jelent.