Az Életpálya Alapítvány már húsz éve hirdeti meg az év legígéretesebb vállalkozója pályázatot. Az idén a ValóraVáltóra 65-en pályáztak, és tízen jutottak be a döntőbe. A prezentációkra profi szakemberek készítették fel az ifjú vállalkozókat, és az alapítvány később is figyelemmel kíséri a sorsukat. Számos olyan nyereményt osztottak ki, melyek segíthetik majd a vállalkozások elindítását, így például marketingcsomag, arculattervezés, szakkönyvek is voltak a díjak között.
Fotók: Neményi Márton
A zsűri elnöke, a Graphisoft igazgatósági elnöke, Bojár Gábor azt mondta, nem csak az ötleteket akarták díjazni, hanem azt is vizsgálták, elhihető-e, hogy a nyertes meg tudja csinálni az üzletet. Vagyis hogy van-e például kellő piacismerete, partnerismerete, szaktudása, kitartása.
A Shell által felajánlott fődíjat végül Juhász Tamás feltalálónak és ikertestvérének, üzlettársának, Juhász Józsefnek ítélték. Mindketten a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola végzős környezetgazdálkodási agrármérnök hallgatói. A feltaláló Tamás a diplomamunkáját is az Algil (alga+giliszta) fantázianevű bionövénytápszerről írta. A csütörtöki díjkiosztó után beszélgettünk velük.
Meglepődtetek. Nem számítottatok rá, hogy nyertek?
József: Sok olyan ötlet volt, ami szintén nyertes lehetett volna. Úgy látszik, a zsűri most minket talált a legjobbnak. De szerintem mindegyik pályázó megállja majd a helyét vállalkozóként.
Hol hallottatok a versenyről?
Az Életpálya Alapítvány gyöngyösi területi képviselője keresett meg minket. Megtetszett a lehetőség, így pályáztunk.
Honnan jött a vállalkozás ötlete?
Tamás: Egy komposztálással foglalkozó tévéműsorban mutattak be egy hasonló terméket, s nekem rögtön az jutott eszembe, hogyan lehetne átalakítani, továbbfejleszteni. Otthon kezdtem el kísérletezni. Kicsiben működött a dolog, ezért úgy gondoltam, érdemes lenne nagyban is foglalkozni vele. Később a főiskolán folytattuk a kísérleteket, új növényi összetevőket próbáltunk ki, és egyszerűsítettük a gyártási folyamatot. Biztató eredményeket értünk el. Kaptunk egy új terméket, ami ugyan emlékeztet az eredetire, de mégis teljesen más.
Megvan a termékünk, mindketten agrárszakon tanulunk, értünk is hozzá, szeretjük, fél év múlva végzünk… Minden amellett szólt, hogy vágjunk bele a vállalkozásba.
Mennyire egyedi a terméketek?
Bár biotermékek vannak már Európában, de nincs másik ugyanilyen növénykondicionáló, mint a miénk. A vállalkozás elindításának ötlete is úgy jött, hogy a versenytársak termékeit megvizsgálva rájöttünk, betölthetünk egy piaci rést.
Mi hiányzik még ahhoz, hogy piacra lépjetek?
József: Megvan a termék, a dizájn, az arculat. Hiányzik még az engedélyeztetés és az előzetes környezeti hatásvizsgálatok.
Van egy jó terméketek. De hogyan fogtok rá vevőt találni?
A mai rendezvényen is rengeteg érdeklődővel találkoztunk – úgy gondolom, lesz rá kereslet.
A hobbikertészek vagy a nagyüzemek felé nyitnátok inkább?
Tamás: A konyhakertek művelőit és a kis- és nagyüzemeket is szeretnénk megcélozni a termékkel.
Mit gondoltok, menni fog?
József: Sok munka lesz a vállalkozással. Főleg a kapcsolatépítéssel kell majd sokat foglalkoznunk.
Az egyik zsűritag odajött hozzátok az eredményhirdetés után, és azt mondta, mindenképpen keressetek majd egy jó sales-es szakembert a siker érdekében. Ez a gyengétek?
Később biztosan szükségünk lesz egy profi értékesítő szakemberre… De abban bízom, hogy az elején mi is el tudjuk majd látni a feladatot.
Sok észrevételt kaptatok a felkészülés során és a prezentációk után is. Mi az, amit a leghasznosabbnak éreztetek?
Tamás: Az értékesítéssel kapcsolatban kapott ötleteknek örültünk a legjobban, például tippeket kaptunk arra, kiknek lehetne eladni a terméket, hogyan keressük meg a potenciális vevőinket stb.
Mire lenne még szükségetek?
József: Próbálunk befektetőket, támogatókat keresni.
Mire fordítjátok majd a fődíjjal járó félmillió forintot?
Tamás: Ez lesz a vállalkozásunk törzstőkéje. Mire megkapjuk a diplománkat, addigra szeretnénk teljesen előkészíteni a beindítását.