Megállapodott végre a kormány az Audival is, ezzel a legnagyobb, Magyarországon 20 éve működő gyártóvállalat is beállt a kormány stratégiai partnereinek sorába.
“Az Audi Hungária sikeres, kompetens vállalattá fejlődőtt, amely az Audi globális növekedése szempontjából is meghatározó” – tette hozzá Frank Dreves, az Audi Ag termelésért felelős igazgatósági tagja.
Fotó: MTI / Kovács Tamás
Az Audi sosem tekintette pusztán összeszerelő üzemnek a magyar gyárat, ezt bizonyítja az igazgató szerint az is, hogy már évek óta 200 magasan képzett mérnök is dolgozik Győrött az új technológiák fejlesztésén és alkalmazásán. Ma komplett autók gyártásába ruháznak be, ami a legnagyobb fejlesztés ma Magyarországon. “Ez bizalom Győr és Magyarország iránt” – fogalmazott.
15 ezer embernek ad munkát
Az Audi ma összesen 50 magyar beszállítótól vásárol alkatrészeket mintegy 450 milliárd forint értékben. A beszállítókkal együtt összesen 15 ezer embernek adnak munkát, zömében a nyugat-magyarországi régióban, ebből 9000 embert közvetlenül foglalkoztat a vállalat. Csak az utóbbi egy évben 1400 embert vettek fel, s a 9000. munkavállalaló, aki jövő héten áll munkába, egy gépipari mérnök, a 25 éves Hoffmann József.
„Örülök, hogy az Audi révén olyan nyugati színvonalú munkahelyhez jutottam Magyarországon, hogy nem kell külföldre mennem a boldogulásért” – tette hozzá a pódiumra felhívott mérnök.
Orbán: ez “A” szerződés
Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Audival most aláírt megállapodás legalább olyan fontos, mint egy másik állammal kötött szerződés. Ez nem egy szerződés a sok sorában, hanem „A” szerződés – mondta. „Ez azt jelenti, hogy lesznek még közös beruházásaink és fejlesztésink, és szintén fontos elem, hogy a cég elkötelezettséget vállal az oktatásban való részvételben.”
Hidat kap az Audi
A megállapodás kapcsán a miniszterelnök a beruházáshoz szükséges logisztikai fejlesztések is említette: „szó esett utakról, hidakról” – fogalmazott. (A szerződés részleteit hamarosan nyilvánosságra hozzák, s közöljük majd.)
Versenyben Európával
Ezen túl gazdaságfilozófiai elégedettségét is kifejezte. „Azért írunk alá nagy örömmel, mert a vezető német ipari cégek és magyar kormány felfogása összhangban van azzal kapcsolatban, hogy milyen is lesz a modern gazdaság: a versenyt nem korlátozni, hanem vállalni kell. Egyetértünk abban, hogy az EU gazdaságában adó-, költség- és technológiai verseny lesz a jövőben is. Az adóban a kormánynak kell versenyképesnek lennie, a költségszinteben a kormánynak és a cégeknek együtt, a technológiában pedig a cégeknek.”
Száguldás, Audi, szerelem
Orbán Viktor szerint az autó a szabadság szimbóluma a magyarok számára. „Közel van a szívünkhöz az autógyártás – valaha mi is autót gyártottunk, egész autót, amikor az iparág még a hajnalát élte. De aztán autóstul elsodort minket a világháború, a KGST-n belül pedig nem jutott nekünk autógyártási kapacitás” – összegezte.
Szerinte az egykor autókiutalási papírokkal 8-10 évet autóra váró generáció számára az a gondolat, hogy bemehetnek a boltba és vehetnek egy autót, maga a szabadság. Orbán Viktornak Skoda Octaviára volt előjegyzése „ami elegáns dolognak számított a kilencvenes években.”
A cég, amelyben a magyarok megbízhatnak
Orbán szerint az Audi kétszer is bizonyította, hogy magyarok megbízhatnak benne. Egyszer, amikor a kilencvenes években – amikor még senki nem tudta, hogy mi is lesz Magyarországon – bizalmat szavazott az országnak. A másik alkalom 201-ben érkezett el, amikor beütött a válság, és az Audi mégis fejlesztéseket jelentett be. „Ez az a gyár, amiben a magyarok megbízhatnak” – foglalta össze.
Szerinte ez már csak azért is igaz, mert az Audi jól láthatóan nem bérmunkásként gondol az országra. „Fontos, hogy az Audi nem összeszerelő üzemként gondol az országra, hanem magas hozzáadott értékkel dolgozó, high-tech vállalkozások sűrű hálózatát hozza ide”. Úgy látja, azzal, hogy a cég ezerszámra képzi ki egyre magasabb szintű posztokra a magyar munkavállalókat, esélyt ad arra, hogy a világgazdaságban is kifinomultabb szerepkörben helyezkedhessen el az ország a bérgyártásnál.
Közös jövőkép
„Azért írunk alá nagy örömmel, mert a vezető német ipari cégek és a magyar kormány felfogása összhangban van azzal kapcsolatban, hogy milyen is lesz a modern gazdaság: a versenyt nem korlátozni, hanem vállalni kell. Egyetértünk abban, hogy az EU gazdaságában adó-, költség- és technológiai verseny lesz a jövőben is. Az adóban a kormánynak kell versenyképesnek lennie, a költségszinteben a kormánynak és a cégeknek együtt, a technológiában pedig a cégeknek” – tette hozzá.