Vajon mekkora áldozat heti négyórányi pluszmunka ugyanazért a fizetésért? A DaimlerChryslernek a néimetországi Baden-Württemberg tartománybeli Sindelfingenben dolgozó, mintegy 6 ezer alkalmazottja hamarosan pontos választ tud majd adni erre a kérdésre. Az autógyártó óriás a múlt pénteken hosszú hónapok hadakozása után csatát nyert az álláspontjukat mindaddig körömszakadtáig védelmező szakszervezetekkel szemben: elérte ugyanis, hogy az alkalmazottjai a jövőben az eddigi 35 óra helyett heti 39 órát fognak dolgozni, mi több, lemondanak a következő két esztendőben esedékes béremelésről.
Sztrájk a Daimler-Chryslernél. Harcnak indult, béke-kötéssel ért véget.
MINDENKI NYER. Aligha kérdés, hogy a DaimlerChrysler nyer az üzleten. A számítások szerint évi 500 millió eurót takarít meg az egyezség révén. Ekkora költségcsökkentésre volt ugyanis szükség ahhoz, hogy a németországi termelés nyereséges maradjon. Mit nyernek a munkavállalók? Nos, nem keveset. A cég először is kötelezettséget vállalt arra, hogy nem költözteti el a C-osztályos Mercedes gyártását az észak-németországi Brémába – vagy éppenséggel Dél-Afrikába -, ellenkezőleg, 2012-ig legalább 6 ezer munkahelyet bizonyosan fenntart Sindelfingenben. Ráadásul a nyereségesség megőrzésének köszönhetően mind a 160 ezer németországi munkahely megmaradhat. És ez még nem minden. Annak érdekében, hogy az alkalmazottaknak és a szakszervezeteknek még könnyebb legyen lenyelniük a keserű pirulát, a DaimlerChrysler egyúttal megígérte: országszerte 3 ezer menedzserének teszi „karcsúbbá” a fizetését, sőt – a német vállalati szektorban példa nélkül álló módon – még a legfelső vezetők is „bevállaltak” egy 10 százalékos jövedelemcsökkenést.
A munkaadók mindazonáltal korántsem csupán Németországban igyekeznek a lehető legdemokratikusabban eljárni a munkavállalókkal szemben. A Bosch cégnek a franciaországi Lyonhoz közeli Vénissieux-ben működő autóalkatrész-gyártó üzemében például a múlt hétfőn szavazásra bocsátották azt a kérdést, hogy a törvény által megszabott heti 35 órás munkaidőt 36 órásra bővítsék-e – ugyanazért a fizetésért. A 12 százalékos költségmegtakarításért cserébe a német elektronikai társaság ígéretet tett arra, hogy – a 40 százalékkal olcsóbb munkaerőt kínáló – Csehország helyett szintén Vénissieux-ben építi fel új, dízelmotor-alkatrészeket gyártó üzemét, és a tervekkel ellentétben 2008-ig nem 300, csupán 110 helyi alkalmazottjától válik meg. Miután a változtatásra a 820 alkalmazott 98 százaléka voksolt igennel, az eredmény várhatóan számos más céget is arra ösztönöz majd, hogy politikai szintű reformakarat híján „házon belül” próbálja javítani versenyképességét.
Ami Németországot illeti, tény, hogy az elmúlt évek recessziójára adott kormányzati válaszok mára alapjaiban felforgatták az átlagpolgár életét. Először csak az utazási támogatásokat kurtították meg, később a munkanélküli ellátás is csökkent, most pedig már a szakszervezetek „szent tehene”, a hosszú évek alatt kiharcolt 35 órás munkahét is veszélybe került. A német polgár számára mindezek a fejlemények természetesen fölöttébb kényelmetlenek. Másfelől viszont az eddigi szociális kurtítások valójában jelentéktelenek. A német munkajogi szabályozás európai összehasonlításban továbbra is átlagon felüli védettséget biztosít a munkavállalóknak.
|
A KEZDET. Márciusban a legnagyobb német elektronikai cég, a Siemens azzal állt elő, hogy bocholti és kamp-lintforti egységeinél leépíti mintegy 2 ezer dolgozóját, és a termelést Magyarországra helyezi ki. A tárgyalásokon a Siemens-alkalmazottakat képviselő IG Metall szakszervezet végül bő egy hónapja 2 éves garanciát kapott a németországi termelés továbbvitelére, cserébe a dolgozók beleegyeztek a 40 órás munkahétbe a jelenlegi bérek fenntartása mellett.
A Deutsche Bahntól a Volkswagenen és a MAN-on át az Opelig több társaság is kapva kapott az alkalmon, és kemény alkudozásba kezdett a szakszervezetekkel, ám a DaimlerChrysler ért célt a leghamarabb. Igaz, ehhez a stuttgarti székhelyű cégnél „történelmi” kompromisszumokra volt szükség. Az alkut az „ész diadalaként” értékelő Gerhard Schröder lelkesedése érthető. A német gazdaság motorjának számító vállalatok távozása esetén ugyanis a kancellár búcsút mondhatott volna az éppen hogy csak kibontakozó konjunktúrának, azaz a megegyezéseknek köszönhetően kisebbfajta politikai válságtól menekült meg. Az elemzők már jóval kevésbé elégedettek, hiszen az eseti példák mögött nem látják a nemzetgazdasági koncepciót. „A fizetések időnkénti csökkentése vagy a munkaidő végtelen növelése nem oldhatja meg a német vállalatok versenyképességi problémáit” – hiányolta továbbra is az átfogó reformokat a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak nyilatkozó Steffen Lehndorff, a gelsenkircheni munkaügyi és technológiai intézet (IAT) szakértője. Ami a szakszervezeteket illeti, ők is óvatosan elégedettek. Úgy vélik, a tárgyalások végső soron eredményesek voltak, hiszen azok az elkövetkező években biztosítják a dolgozók munkahelyét. Csakhogy kérdés, nem találják-e hasonló helyzetben magukat ismét két-három év múlva, ám már alacsonyabb szociális alapról indulva, ahonnan még fájdalmasabb minden további engedmény.