Könnyű visszaélni a személyes adatokkal, s ha valaki szenvedő alanya iaz efféle mesterkedéseknek, örülhet, ha neve csak jegyellenőrök, vagy közúti rendőrök noteszába kerül.
Rosszabb esetben a tolvajok az ellopott adatokkal vehetnek fel hiteleket, a bankkártya-számmal vásárolhatnak az interneten, vagy éppen kiüríthetik a bankszámlánkat.
Az Egyesült Államokban a személyes adatokkal való visszaélés már régóta bűncselekménynek számít, ennek ellenére az ilyen esetek száma riasztó ütemben, évente 80 százalékkal növekszik. A fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátó Federal Trade Commission (FTC) napokban publikált jelentése szerint az elmúlt évben csaknem 10 millió amerikai állampolgár esett áldozatul hasonló csalásnak, a bűncselekményből eredő veszteség pedig elérte a 48 milliárd dollárt. Ebből körülbelül 5 milliárd a viszszaélések tényleges áldozatainak kára volt, míg a nagyobb részt az üzletek és a pénzügyi intézmények voltak kénytelenek lenyelni. A bűncselekmények felderítése pedig szinte reménytelen: egyes becslések szerint az elkövetők közül csupán minden hétszázadikat fülelik le.
|
Itthon szerencsére az ilyen típusú csalások száma még elenyésző. Simon Judit, az adatvédelmi biztos munkatársa kérdésünkre elmondta: tapasztalataik szerint a legtöbb visszaélést nem az adatokkal követik el, a fő problémát az okirat-hamisítások okozzák. A személyes adatokkal való visszaélések ellen alkotmányos garanciák és elkülönített, nem összekapcsolható adatbázisok is védenek. Fontos ugyanakkor az állampolgári tudatosság. “Mindenki alaposan gondolja át, kinek, milyen célból, milyen adatát adja át” – figyelmeztetett Simon Judit. Polgárdi Lórántné, a Bankszövetség főmunkatársa azt hangsúlyozza, hogy bankkártya bizonylatainkat, számlakivonatainkat gondosan kezeljük, mivel az ezeken szereplő információk illetéktelen kezekbe kerülve komoly problémát is okozhatnak.
A hazai online vásárlások terén – az általunk megkérdezettek véleménye alapján – a visszaélések száma nem jelentős. Pintér Zsolt, a Libri online könyváruházának vezetője még nem tapasztalt ilyen esetet saját webes üzletében. Mivel az átlagos vásárlások nem nagy értékűek, illetve a megrendeléseket futárszolgálat kézbesíti, a próbálkozók olcsón vinnék vásárra a bőrüket. A fő problémát Pintér inkább az internetes fizetésekkel szembeni bizalmatlanságban látja, ami – állítja – egyáltalán nem megalapozott.
A nagyobb értékű műszaki cikkeket forgalmazó eBolt marketingvezetője, Mecséri Ildikó kérdésünkre elmondta: találkoztak már visszaélési kísérletekkel, de ezekre is időben fény derült, s így nem valósult meg a tranzakció. Felhívta a figyelmet arra is, hogy míg az utóbbi időben a felhasználók egyre gyakrabban fizetnek bankkártyával, az elmúlt egy évben nem fordult elő visszaélés ezen a területen.