Gazdaság

Névtolvajok kora

Identity theft, azaz a személyazonosság ellopása - ez a bűncselekmény nálunk még nem gyakori, az Egyesült Államokban viszont tavaly 48 milliárd dolláros kár származott belőle.

Névtolvajok kora 1

Könnyű visszaélni a személyes adatokkal, s ha valaki szenvedő alanya iaz efféle mesterkedéseknek, örülhet, ha neve csak jegyellenőrök, vagy közúti rendőrök noteszába kerül.


Rosszabb esetben a tolvajok az ellopott adatokkal vehetnek fel hiteleket, a bankkártya-számmal vásárolhatnak az interneten, vagy éppen kiüríthetik a bankszámlánkat.

Az Egyesült Államokban a személyes adatokkal való visszaélés már régóta bűncselekménynek számít, ennek ellenére az ilyen esetek száma riasztó ütemben, évente 80 százalékkal növekszik. A fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátó Federal Trade Commission (FTC) napokban publikált jelentése szerint az elmúlt évben csaknem 10 millió amerikai állampolgár esett áldozatul hasonló csalásnak, a bűncselekményből eredő veszteség pedig elérte a 48 milliárd dollárt. Ebből körülbelül 5 milliárd a viszszaélések tényleges áldozatainak kára volt, míg a nagyobb részt az üzletek és a pénzügyi intézmények voltak kénytelenek lenyelni. A bűncselekmények felderítése pedig szinte reménytelen: egyes becslések szerint az elkövetők közül csupán minden hétszázadikat fülelik le.




 Óriások lépései
A technológiai ipar titánjai összefogtak az online környe-zetben elkövetett csalások ellen: szeptember elején a személyes adatokkal való internetes visszaélések ellen küzdő koalíció létrehozását jelentették be. A szövetség alapító tagjai között szerepel a Microsoft, a Visa, a két vezető internetes piactér – az Amazon és az eBay -, illetve számos informatikai biztonság-technikai cég. A koalíció fő feladatai közé sorolja a felvilá-gosító tevékenységet, a megel-őző technológiák fejlesztését, valamint együttműködést a kormányzati és bűnüldöző szervekkel az üzletek és a vásárlók védelme érdekében. Domak Ibolya, a Microsoft Magyarország pr-vezetője szerint a kérdést nálunk is komolyan kell venni. A cég nyáron már kampányolt a kéretlen e-mailek ellen, amelyek – hatékonyság-romlás formájában – 2,5 milliárd euróra becsült veszteséget okoznak a vállalatoknak. A kez-deményezés a technológiai meg-oldásokat, az iparági önszabályo-zást és a felhasználók tájékozta-tását is magában foglalja.

Az online piactereken vásárlók még fokozottabb mértékben veszélyeztetettek. A Gartner Inc. piackutató tavaly őszi felmérése szerint az interneten vásárló amerikaiak 7 százaléka válik hitelkártya-csalás áldozatává. Ezért az egyre gyakoribb online csalások kiküszöbölésére számos technológiai óriáscég szövetséget hozott létre (lásd külön).

Itthon szerencsére az ilyen típusú csalások száma még elenyésző. Simon Judit, az adatvédelmi biztos munkatársa kérdésünkre elmondta: tapasztalataik szerint a legtöbb visszaélést nem az adatokkal követik el, a fő problémát az okirat-hamisítások okozzák. A személyes adatokkal való visszaélések ellen alkotmányos garanciák és elkülönített, nem összekapcsolható adatbázisok is védenek. Fontos ugyanakkor az állampolgári tudatosság. “Mindenki alaposan gondolja át, kinek, milyen célból, milyen adatát adja át” – figyelmeztetett Simon Judit. Polgárdi Lórántné, a Bankszövetség főmunkatársa azt hangsúlyozza, hogy bankkártya bizonylatainkat, számlakivonatainkat gondosan kezeljük, mivel az ezeken szereplő információk illetéktelen kezekbe kerülve komoly problémát is okozhatnak.

A hazai online vásárlások terén – az általunk megkérdezettek véleménye alapján – a visszaélések száma nem jelentős. Pintér Zsolt, a Libri online könyváruházának vezetője még nem tapasztalt ilyen esetet saját webes üzletében. Mivel az átlagos vásárlások nem nagy értékűek, illetve a megrendeléseket futárszolgálat kézbesíti, a próbálkozók olcsón vinnék vásárra a bőrüket. A fő problémát Pintér inkább az internetes fizetésekkel szembeni bizalmatlanságban látja, ami – állítja – egyáltalán nem megalapozott.

A nagyobb értékű műszaki cikkeket forgalmazó eBolt marketingvezetője, Mecséri Ildikó kérdésünkre elmondta: találkoztak már visszaélési kísérletekkel, de ezekre is időben fény derült, s így nem valósult meg a tranzakció. Felhívta a figyelmet arra is, hogy míg az utóbbi időben a felhasználók egyre gyakrabban fizetnek bankkártyával, az elmúlt egy évben nem fordult elő visszaélés ezen a területen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik