A XIX. század embere az ipari forradalom, a hirtelen technológiai fejlődés és az iskolázottság mértékének növekedése mellett is sokszor babonás, vagy egyszerűen csak naiv maradt, így az ügyes szélhámosok, valamint a lehetőséget idejében meglátó, élelmes fotósok a forradalmian új technológiákat is a pénzszerzés igájába hajtották.
Így született meg a fotózás hajnalán a még ma is pislákoló szellemfotózás, melynek legkorábbi darabjai éppen százhatvan évvel ezelőtt, 1856-ban jelentek meg Sir David Brewster The Stereoscope: Its History, Theory and Construction című könyvben (aki a fotók alá ugyan odaírta, hogy az egész csak egy egyszerű duplaexpozíciós átverés, ezzel azonban senki nem törődött) népszerűvé azonban a következő évtizedben, William H. Mumler és társai hatására vált.
A kezdet – Sir David Brewster: Szellem a sztereoszkópban, 1856

Eugène Thièbault: Henri Robin és a kísértet, 1863


Mary Todd Lincoln, az 1865-ben John Wilkes Booth által meggyilkolt amerikai elnök, Abraham Lincoln özvegye, William H. Mumler 1870-es évek eleji fotóján

H. P. Moore: Az őrző szellem, 1871

William Hope: Családok elhunyt hozzátartozóikkal




Árvák édesanyjuk sírjánál

Sir Victor Goddard fotója saját századáról, 1919 – a csoportképen felbukkan a két napal korábban elhunyt Freddy Jackson



