Élet-Stílus

Állandó kamionstop Budapesten?

A fővárosi tehergépjármű-forgalom radikális csökkentését kezdeményezte az MSZP Budapesti Tanácsa. A kamionok gyakorlatilag csak engyedéllyel és útdíj megfizetésével használhatnák a fővárosi utakat. A fuvarózók szerint mindez egy agyament, hétvégi luftballonötlet.

Erről kamionstop 2008 feliratú piros pólóban Burány Sándor, a szervezet elnöke és Steiner Pál, a fővárosi önkormányzat MSZP frakciójának vezetője beszélt vasárnap az 1-es villamos a BRFK közlekedésrendészetével szemben lévő megállójában.

Kamionfolyosó

Burány Sándor elmondta, hogy a pártvezetés javaslata szerint a fővárost három zónára osztanák. Ezekben a mainál csak sokkal szigorúbb feltételekkel közlekedhetnének a teherautók. A párt tárgyalásokat kezdeményez a kerületekkel, valamint a fuvarozók, a kereskedők és a szolgáltatók érdekképviseleteivel. A fővárost három zónára osztanák, a piros zóna a városon való áthaladást szolgálná.

A gyakorlatilag egyetlen útvonalat jelentő kamionfolyosón az M0 körgyűrű keleti szakaszának átadásáig közlekedhetnének a nehézgépjárművek. Az M0-ás keleti szakaszának átadása után már itt sem, illetve csak engedéllyel és díjfizetéssel haladhatnának. Ez a folyosó a Vörösvári út – Árpád híd – Hungária körút – Gyáli út – Nagykörösi út – M5 – 0-ás körgyűrűt jelentené.



Állandó kamionstop Budapesten? 1

A jövõben nem kell mögöttük araszolni? (fotó: MTI)


Szigorú tiltás

A fehér zóna a Nagykörút és a budai körút BAH-csomópontig terjedő szakaszán kívüli területeken lenne. Ide a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók csak engedéllyel, díjfizetés után és kizárólag 10.00 és 16.00 óra között hajthatnának be. A 3,5 tonnánál nehezebb autók csak célforgalmi szándékkal közlekedhetnének itt.

A zöld zóna a pesti Nagykörút, valamint a budai körút BAH-csomópontig terjedő övezeteken belüli utcákat jelentené. Ide csak 3,5 tonnánál kisebb szállítókapacitású teherautók hajthatnának be. A 7,5 tonna feletti járművek csak kivételes esetben (például építkezés), külön díjfizetés ellenében hajthatnának be. E zónában a végső cél az, hogy az áruszállítás teljes mértékben kisteherautókkal valósuljon meg.

A politikusok elmondták, hogy javaslatuknak semmi köze nincs a főpolgármester által egy hete felvetett “dugódíjhoz”. Közölték azt is, hogy a különböző zónákba való behajtásért fizetendő díj összege, majd az érdekképviseletekkel való egyeztetésen alakul ki. Steiner Pál leszögezte, hogy az MSZP fővárosi frakciója mindent megtesz azért, hogy az év hátralévő részében a közgyűlés elfogadja a kamionok korlátozását szolgáló szabályozást.


“Agyament ötlet”


Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a kezdeményezés szakmailag átgondolatlan, hatástanulmányokkal nem alátámasztott „hétvégi luftballonötlet, így előkészítve agyament dolog.” A szakember közölte: az a felvetés, hogy korlátozzák a tehergépjárművek városi közlekedését, nem egy új javaslat, a világ számos helyén van már hasonló megoldás.


Példaként említette, hogy Pécsett már 2001-től szabályozták ezt a kérdést. A fővárosi önkormányzatnak is van egy 2005-ös rendelete, amely korlátozza, illetve külön engedélyhez, valamint úgynevezett behajtási hozzájárulás megfizetéséhez köti a behajtást a főváros egyes részeire. Az V. kerület belső területére havonta 36 ezer forintért, a budai Várba pedig 48 ezer forintért vásárolható behajtási hozzájárulás a 3,5 tonnás teherautóra. Egy 7,5 tonnás tehergépjárműnek közel 200 ezer forintot, egy ennél nagyobb súlyú teherautónak pedig csaknem félmillió forintot kell fizetnie az éves behajtási lehetőségért a belső városrészekbe – tette hozzá.


A főtitkár utalva arra, hogy a világ nagyvárosaiban az éjszakai áruszállítást ösztönzik, szakmailag rossznak, még a jelenlegi fővárosi szabályozáshoz képest is visszalépésnek tartaná azt, ha ezután a Nagykörút és a városhatár között 10.00-16.00 óra között közlekedhetnének a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik