Élet-Stílus

Bizottsági nem az e-útdíjfizetésre

Az országgyűlés költségvetési, pénzügyi, és számvevőszéki bizottsága nem tartotta általános vitára alkalmasnak az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslatot.

Kovács Tibor szocialista képviselő azt boncolgatta, hogy milyen költségbecslés alapján lett 50 milliárd forint feletti értékű az e-útdíjfizetési rendszer kiépítése és üzemeltetése, másrészt értetlenségének adott hangot amiatt, mert e határozati javaslatot úgy kellene elfogadnia az országgyűlésnek, hogy a kilométerenként fizetendő tarifák még nem lettek rögzítve.

Másrészt a szocialista képviselő kétségének adott hangot, hogy a közúti fuvarozók és a gazdálkodók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíj költségeit kitermelni.

Szűcs László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese elmondta: a megtett úttal arányos útdíj fizetését szolgáló elektronikus rendszer megvalósításához kapcsolódó állami kötelezettségvállalás formája a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 69,3 milliárd forintot, tartalmazva a projekthez szükséges valamennyi beruházás és az 5 éven keresztül történő üzemeltetés költségeit.

Az e-útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokat szolgáltatási díj fejében az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. látja el 5 éven keresztül, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 23,5 milliárd forintot. Az ellenőrzési feladatok ellátásában a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága is közreműködik az ÁAK eszközeinek igénybevételével.

A főosztályvezető-helyettes elmondta: a tárca a költségek becslésekor a 3,5 tonna feletti teherautókra kilométerenként 26,5 forinttal, a 7,5 tonna felettieknél 33 forinttal, míg a 12 tonna felettieké 39,7 forinttal számolt.

Utalt arra, hogy a határozati javaslat előkészítése során a tárca megbízásából 6 ezer embert és 700 közúti fuvarozót kérdeztek meg, akiknek válaszaiból az említett kilométerdíjak alakultak ki, amelyeknél várhatóan még nem jelentkezne a nem fizetős utak felé a terelő hatás.

A főosztályvezető-helyettes emlékeztetett arra, hogy az osztrák, és az uniós átlagos útdíj 68 forint/kilométer, ezért 5-10 éven belül elkerülhetetlen lesz a magyar útdíjak EU átlaghoz emelése. Szűcs László kiemelte, hogy öt év alatt a leendő rendszerüzemeltetőnek kifizetendő 69,3 milliárd forint, és az ÁAK-nak járó 23,5 milliárd forint felett az államnak tisztán, 235 milliárd forint bevétele származik az e-útdíjfiztési rendszerből, ami 60-70 milliárddal több, mint a jelenlegi rendszerben.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik