Belföld

Akár jövőre is újraírhatja a választási rendszert a Fidesz

Kurucz Árpád / Anadolu / Getty Images
Kurucz Árpád / Anadolu / Getty Images
Tévhit, hogy jövőre már nem nyúlhatnak a választási szabályozáshoz, és a Political Capital választási szakértője szerint ha a Fidesz aktuális érdeke úgy kívánja, hozzá is fognak. Az aktuális erőviszonyokon múlik, hogy csak a kerülettérképen igazítanak-e még egyet, lejjebb viszik-e a küszöböt, esetleg kukába dobják a győzteskompenzációt, de az sincs kizárva, hogy úgy ahogy vannak, megszüntessék az egyéni választókerületeket.

Kedden a parlament rámondta az áment a választási szabályokat sokadszorra az aktuális hatalmi érdekek szerint hajlító módosítócsomagra. Bár a nyilvánosságot a kerülettérkép átrajzolása uralta, lényegesen több részletszabály változott, például – csak hogy egy mindenki számára örömteli pontot emeljünk ki – a későbbiekben már nem lesz vita arról, milyen eredmény esetén szükséges újraszámlálni a szavazatokat.

Most azonban nem a már megszavazott csomagról lesz szó, hanem arról, mi minden változhat még a 2026 áprilisában esedékes országgyűlési választás előtt.

Közkeletű tévhit ugyanis, hogy a választást megelőző egy évben már ne lehetne hozzányúlni a választási szabályokhoz. Ez csak egy ajánlás, amire előszeretettel hivatkoznak olykor kormánypárti képviselők és kormánytagok is, hogy aztán ugyanazzal a könnyedséggel mégis megszavazzák, például, a fővárosi közgyűlési képviselők megválasztásának módját, hat hónappal a választás napja előtt.

Egyetlen jogszabályi korlátozás él, az is csak papíron: a választókerületi térképnek érintetlennek kell maradnia a választás évében, és az azt megelőző évben, tehát a friss térképrajzolás még épp időben történt, a határidő ugyanis 2024. december 31-én lejár. De az Orbán-rendszer tizenötödik évében pontosan tudhatjuk, hogy ez sem jelent semmiféle valódi kötőerőt: amíg a kormányoldalon megvan a kétharmados többség, bármikor kijátszhatja ezt a tilalmat is, ahogy egyébként 2013-ban meg is tette.

Kisbenedek Attila / 24.hu

Tehát bár úgy tűnhet, hogy letudták a szabályok 2026-os választás előtti finomhangolását, valójában semmi akadálya, hogy a jövő évben bármikor lefuttassanak egy (vagy több) újabb kört. Nem biztos, hogy ez megtörténik, de

a rendszer fontos építőköve az ellenfelek bizonytalanságban tartása, annak lebegtetése, hogy egyik pillanatról a másikra teljesen új stratégiát legyenek kénytelen kialakítani.

A közhangulat 2024 februárja óta folyamatosan változik, és nem a Fidesz számára kedvező irányba. Nem tudni, meddig tart ez a trend, de abban biztosak lehetünk, hogy a kormánypártban felkészülnek minden forgatókönyvre.

Azzal már aligha számolnak, hogy 2026-ban is sikerül kétharmadot szerezniük, de ha mégis előállnának a 2018-ashoz vagy a 2022-eshez hasonló erőviszonyok, akkor a hatályos választási rendszer újra alkotmányozó többséget hozhat anélkül, hogy érdemben csiszolgatni kellene.

Sokkal valószínűbb forgatókönyv, hogy kemény küzdelemben ugyan, de a Fidesz nyer, ám a megszokottnál jóval kisebb különbséggel. Reális célként ezt tűzhették ki, és ez az, aminek érdekében bizonyosan mindent meg fognak tenni.

Az épp kétpártivá váló pártrendszert megpróbálhatják újra elaprózni. Ezt segítheti, hogy lejjebb vigyék a bejutási küszöböt 4, 3 vagy akár 2 százalékra.

Ezzel újraindulásra ösztönöznék azokat a pártokat, amelyek az elmúlt időszakban elveszítették a választóik jelentős részét, és egy ötszázalékos küszöb mellett semmi esélyük sem lenne a bejutásra. Ha minden huszadik aktív választót kellene meggyőzniük, hogy szavazzanak rájuk, nem sok vizet zavarnának, de ha csak minden ötvenediket, az lökést adhat nekik, és ezzel potenciális Tisza-szavazókat szerezhetnének vissza.

Annak sincs akadálya, hogy a jelöltállítási feltételeket újra meglazítsák. Emlékezetes, 2020-ban épp az szolgálta a kormányoldal érdekét, hogy szigorítson a listaállítás kritériumán: 27 helyett ekkor emelték hirtelen 71-re az országos lista állításához szükséges egyéni jelöltek számát. Ezzel ellehetetlenítették, hogy két vagy három párt felossza egymás között az egyéni választókerületeket úgy, hogy mindegyiküknek lehessen országos listája.

A mai politikai helyzetben viszont ez a szabályozás épp a többi párttal koordinálni nem kívánó Tiszának kedvez, egyáltalán nem volna tehát meglepő, ha a Fidesz úgy döntene, lazít egyet a listaállítás feltételein, akár a 2020 előtti helyzethez visszatérve.

Mohos Márton / 24.hu A Tisza Párt október 23-ai megemlékezése.

Kevesebbet nyom a latban, de újra elővehetik a kerülettérképet is. A fővároson és Pest megyén kívül ugyanis csak Csongrád-Csanád és Fejér megyében igazítottak a kerülethatárokon, érintetlenül hagyva 16 megyét. Ha a 2025-ös kutatási adataik, tereptapasztalataik, adatbázis-építő akcióik vagy az időközi választások alapján úgy ítélik meg, hogy jobban járnának egyik vagy másik település szomszéd kerületbe pakolásával, meg fogják lépni.

Fontos, hogy a kerülettérképnek csak szoros választási eredménynél van hatása, de akkor döntő lehet. Az elmúlt választások egyike sem ezen múlott, hiszen a Fidesz utcahosszal nyerte őket. Azt viszont a hatályos térkép 2011-es megalkotása óta tudjuk, hogy 1–2, de akár 3 százalékpontos ellenzéki előnyt is át tud billenteni a Fidesz javára. Kérdés persze, hogy egy alapvetően Fidesz–MSZP vetélkedésre (és az akkor felemelkedő Jobbikra) optimalizált választókerületi beosztás mire elég egy Fidesz–Tisza küzdelem esetén – éppen ezért nem kizárható, hogy az idén érintetlenül hagyott megyéket is eléri jövőre a határkijelölők ceruzája.

Ha nagy lesz a pánik, akár a – mind Magyar Péter, mind Hadházy Ákos által belengetett – külhoni választókerületek kialakítása is napirendre kerülhet, de ennek nemcsak diplomáciai, hanem belpolitikai kockázatai is vannak. A határon túli magyar állampolgárok választójogát ugyanis sosem támogatta a határon inneni magyarok többsége, igaz, nem is ütközött különösebb ellenállásba annak bevezetése. Ennek két oka volt.

  • Az egyik, hogy egy, maximum két mandátum sorsára vannak hatással a külhonból érkező voksok, ami azzal együtt is minimális, hogy 2014-ben enélkül nem lett volna meg a Fidesz kétharmada.
  • A másik, hogy az ellenzék is megosztott volt a kérdésben, és még akik nyíltan ellenezték (a DK), azok is csak szórványosan emlegették.

A szuverenitásvédelmi retorikával azonban a Fidesz a saját csapdájába eshetne, ha valóban 5–10 külhoni választókerület kialakítására készülne.

Annak ugyanis már jelentős hatása lehetne a végeredményre, akár át is fordíthatna egy magyarországi ellenzéki fölényt a Fidesz javára. Az anyaországbéli magyarok tehát azt érezhetnék, hogy bár leváltották a kormányt, „külföldiek” tartják hatalomban Orbán Viktort. Ha nem is feltétlenül jutnánk el idáig, ez a félelemérzet könnyen kialakítható a választókban. Kérdés, hogy az ezzel járó kockázatot Magyar Péter vállalná-e, de egyáltalán nem nehéz ezt úgy tálalni, hogy az elkötelezett fideszes táboron túl ne ragadjon rá a „hazaáruló” bélyeg. Elképzelhető tehát, hogy lesznek külhoni választókerületek, de nem valószínű, hogy a Fidesz így próbálná ellensúlyozni a hátrányát, már csak azért sem, mert húzhat ennél kevésbé támadhatót.

Ott van például a sokat szidott, „győzteskompenzáció” néven elhíresült hungarikum. A győztes jelöltek után járó töredékszavazatoknak a Fidesz öt plusz mandátumot köszönhetett 2022-ben, de nemcsak ekkor, hanem 2014-ben és 2018-ban is messze elmaradt volna a párt mandátumaránya a kétharmadtól, ha nincs ez a trükk a rendszerben. Igen ám, de ha a politikai széljárás úgy változik, hogy a Tisza jelöltjei nagyobb számban és arányban számíthatnak egyéni kerületi győzelmekre, akkor már lesznek a győztesei ennek a mechanizmusnak. Ebben az esetben a Fidesz egy tollvonással megszüntetheti a teljes intézményt, és elvi okokból még csak támadni sem lehetne érte, hiszen az ellenzék mindig is kritizálta a létezését.

Farkas Norbert / 24.hu

Még ennél is tovább mehetnek, ha reménytelenül nagy hátrányba kerülnének. Amennyiben realitássá válna, hogy a Fidesz akár 10–20 százalékpontos különbséggel is kikap, akkor a vázolt trükkök együtt sem mentik meg egy tetemes választási vereségtől. Sőt, még az sem volna kizárt, hogy a Fidesz mandátumainak aránya egyharmad alá csökkenjen, márpedig akkor a sarkalatos törvények módosítását sem tudnák blokkolni. Ha egy ilyen helyzet közeledne, úgy tudnák minimalizálni a várható vereséget, hogy

megszüntetnék az egyéni választókerületeket, és átállnánk egy tisztán listás rendszerre, amelyben a parlamenti mandátumokat kizárólag a pártlistákra leadott szavazatok arányában osztják el.

Ezzel minden győztest erősítő hatás kiiktatható, a legtöbb választás után koalíciós kényszer állna elő, talán már 2026-ban is, kétharmadot pedig belátható ideig nem szerezne egyetlen politikai erő sem.

Bár ez most elképzelhetetlennek tűnik, épp egy éve, hogy Budapesten meglépték ezt, hogy a Fővárosi Közgyűlésben káoszt idézzenek elő. És pontosan ez lehet a céljuk egy esetleges Tisza-győzelem után az Országgyűlésben is.

 

László Róbert, a Political Capital választási szakértője

Ajánlott videó

Olvasói sztorik