Belföld

Az ország egyik legjobb gimnáziumát akarják elvinni Köves Slomóék

Fülöp Dániel / 24.hu
Fülöp Dániel / 24.hu
Az EMIH által fenntartott egyetem csak utólag értesítette az iskola vezetését. Az egyetem azt válaszolta kérdésünkre, hogy az érintett iskola változatlan módon folytatná a működését, és nem tervezik a tandíj bevezetését.

Cikkünk frissült!

Szerdán este kaptak egy emailt a Békásmegyeri Veres Péter Gimnáziumba járó diákok szülei, hogy a középiskola fenntartói jogát átvenné a Köves Slomó vezette kormányközeli zsidó szervezet, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség által fenntartott Milton Friedman Egyetem.

„Derült égből villámcsapásként ért minket a hír. Ez az ország öt legjobb középiskolájának egyike, ahova szeretnek járni a gyerekek” – számolt be a 24.hu-nak egy aggódó szülő, hozzátéve, egyéb információt nem közöltek velük, csupán azt, hogy a jövő héten lesz egy tájékoztató, és március 24-ig kell az iskolának, valamint a szülőknek véleményezniük a fenntartóváltást.

Felhívtuk a gimnáziumot, hátha több információjuk van az ügyről, de kiderült, az iskola vezetése sem tud többet.

„Nekünk is friss a hír, pár nappal korábban értesültünk arról, hogy a Milton Friedman Egyetem át akar venni minket, semmilyen egyéb információnk nincs egyelőre. Annyit tudunk csak, hogy határidőre beadták a kérelmüket az iskola fenntartójához, az Észak-budai Tankerületi Központhoz” – mondta el érdeklődésünkre az iskolai vezetés egyik tagja, aki azt kérte, ne írjuk le a nevét, mert nincs nyilatkozattételi jogosultsága.

Mivel a köznevelési törvény szerint február utolsó munkanapjáig kell beadni a fenntartóváltási kérelmeket, ez azt jelenti, hogy a Milton Friedman Egyetem addig meg sem kereste magát a gimnáziumot, amit át akar venni.

Kerestük a Milton Friedman Egyetem elnökét, Bodnár Dánielt, hogy megtudjuk, miért akarják átvenni az iskolát, illetve milyen terveik vannak vele, tervezik-e például a tandíj bevezetését, de csak a cikkünk megjelenése után reagáltak (lásd keretes írásunkat a cikk végén).

Nem ez az egyetlen iskolaátvételi kísérlet ebben a tanévben: a XII. kerületi Tamási Áron Általános Iskola és Gimnázium esetéről már beszámoltunk (ahol a leendő fenntartó, a Gábor Dénes Egyetem azt is elárulta, hogy fizetőssé tenné a népszerű sulit), a HVG adatigénylésére pedig kiderült, hogy február végéig összesen hatvan ilyen kérelem érkezett a fenntartókhoz.

Az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye a zuglói Jókai Mór Általános Iskola fenntartói jogának átvételére jelentette be az igényét.

Azt is tudni lehet, hogy az Óbudai Egyetem két székesfehérvári gimnáziumot nézett ki, a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskolát (Orbán Viktor kormányfő egykori alma materét) és a Vasvári Pál Gimnáziumot. Mindez azért pikáns, mert az Óbudai Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke Cser-Palkovics András székesfehérvári polgármester. A miskolci Földes Ferenc Gimnáziumot pedig a Miskolci Egyetem venné a szárnyai alá.

Ha az egyház át akar venni egy állami iskolát, ahhoz meg kell szereznie a szülők többségének a hozzájárulását. Ha egyetem vagy valamilyen alapítvány az átvevő, akkor ilyen korlát sincsen: a szülők legfeljebb csak véleményezhetik a folyamatot, de az oktatásért felelős miniszternek ezt nem kell figyelembe vennie a döntésénél

– hívta fel a figyelmet Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, aki aggasztónak látja a folyamatot. „Semmi garancia nincs arra, hogy az új fenntartó ne vezessen be tandíjat a későbbiekben, ha megszerzi az iskolát. Ezzel már a színvonalas középiskolákból is kiszorulhatnak a kevésbé tehetősek gyerekei. Az egyetemi alapítványok alá kerülő gimnáziumok és általános iskolák ráadásul az egyetemekhez hasonlóan eleshetnek az uniós forrásoktól, mert a kormány még mindig nem orvosolta az Európai Bizottság összeférhetetlenséggel és transzparenciával kapcsolatos aggályait” – fogalmazott lapunknak az érdekvédelmi vezető.

Kerestük a Klebelsberg Központot is azzal, hogy az előző évekhez képest miként alakult a fenntartóváltási kérelmek száma, illetve milyen szempontokat vesznek figyelembe, amikor felterjesztik ezeket a kérelmeket a minisztériumhoz. Azt írták, amennyiben egy intézmény vagy egy egyház egy tankerületi fenntartású köznevelési intézmény fenntartói jogát át kívánja venni, azt hivatalosan kérnie kell a jelenlegi fenntartótól. A fenntartó tankerületi központnak el kell indítania a véleményezési folyamatot, és fel kell terjesztenie a kérést a köznevelésért felelős miniszternek, aki a fenntartóváltásról dönt 2024. május 31-éig. A kérelem alapján az illetékes tankerületi központ véleményezési eljárást folytat le, kikéri az érintett intézmény alkalmazotti közösségének; az óvoda- vagy iskolaszéknek; a szülői szervezetnek; az iskola diákönkormányzatának; a nemzetiségi nevelés-oktatásban részt vevő intézmény esetén – ha nem rendelkezik egyetértési joggal – a települési nemzetiségi önkormányzatának, ennek hiányában a területi, illetve az országos nemzetiségi önkormányzatnak; a vagyonkezelésében levő ingatlan tulajdonos önkormányzatának véleményét. A véleményezési joggal rendelkezők részére minden olyan információt hozzáférhetővé kell tenni, ami a fenntartói döntés meghozatalához rendelkezésre áll – írta a Klebelsberg Központ.

„Sem a fenntartó tankerületi központnak, sem a Klebelsberg Központnak nincs véleményezési jogköre az eljárás során. A tankerületi központok a hatályos jogszabályoknak és a tanulók érdekeinek megfelelően látják el a fenntartói feladataikat” – állította a Klebelsberg Központ, amely szerint a fenntartóváltásról beérkezett kérések száma a sokéves átlagnak megfelelő.

Bakonyi László, a Milton Friedman Egyetem hivatalvezetője a cikkünk megjelenése után a következő választ küldte a 24.hu-nak: „A Milton Friedman Egyetem a törvényes határidőig kezdeményezte a Békásmegyeren működő Budapest III. Kerületi Zipernowsky Károly Általános Iskola és a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium fenntartói jogának átvételét az Észak-budapesti Tankerületi Központnál. A megkeresésről értesítettük a Belügyminisztérium illetékeseit is. Az átadási folyamatot a törvényi előírások szerint a tankerületi központ szervezi, ennek megfelelően megkezdődtek velük az egyeztetések. Egyetemünk két évvel ezelőtt már átvette a Bethlen Gábor Technikum fenntartói jogait és feladatait, amely esetben a gazdasági és az informatikai képzések terén lehetséges szakmai együttműködés volt az elsődleges cél. Az átvétel sikerének is része lehet abban, hogy a technikumba jelentkezők száma jelentősen növekedett, idén kétszer annyian jelentkeztek be képzéseinkre, mint a korábbi tanévekben.”

 

Mint írta, a jelenleg érintett két köznevelési intézmény esetében a megkeresés egyik fontos oka, hogy a Milton Friedman Egyetem campusának közelsége alapján létrejöhet egy békásmegyeri „oktatási ökoszisztéma”, amely segítheti mind a köznevelési intézmények, mind az egyetem szakmai munkáját, valamint a környék fejlődését. „A másik ok intézményünk fejlesztési stratégiája, amelynek keretében 2023-ban a tanítóképzéssel megkezdtük a pedagógusképzést, amit közép és hosszú távon követne a tanárképzés, illetve más pedagógus szakmák képzése. A tanítóképzés esetében jelenleg is élő kapcsolatunk van a Zipernowsky Károly Általános Iskolával, mely a képzésünk egyik gyakorlati helyszíne. A jövőbeni tanárképzés esetében a Veres Péter Gimnázium lehet az egyik partnerünk. Emellett egyetemünk közép és hosszú távú célkitűzései között szerepel egy színvonalas, nemzetközileg is elismert matematikai képzőhely, tanszék létrehozása. A Veres Péter Gimnázium szakmai erősségei közül kiemelkednek a reál tárgyak, különösen a matematika, így a közös munka segítené ennek elismertségét és további lehetőségeket nyújtana” – tudatta.

 

Bakonyi azt is közölte, hogy a két köznevelési intézmény tevékenységét közfeladat-ellátási szerződés keretében változatlan módon folytatná, tandíj bevezetését nem tervezik, az oktatás színvonalának fenntartása, illetve további emelése elsődleges érdekük és céljuk. „A gimnázium elhelyezési problémáinak rövid távú megoldása, hosszabb távon pedig az intézmény infrastrukturális továbbfejlesztése is a fenntartó feladatai között szerepel. A fenntartóváltás kezdeményezése előtt az érintett intézmények vezetésével történt informális kapcsolatfelvételek során egyetemünk vezetése hangsúlyozta, hogy a kezdeményezésünket szakmai szempontok alapján, kölcsönös előnyöket célozva tettük, továbbá az átvétel fontos feltétele az intézmények pedagógus- és szülői közösségének támogatása is.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik