Révész Máriusz fideszes parlamenti képviselő, a Budapesti Sakkszövetség elnöke egy digitális tananyagkészítő pályázat ünnepélyes eredményhirdetésén hívta fel a figyelmet arra, hogy az új Nemzeti alaptantervbe (NAT) beépítették a sakkot.
Motivál
A játékot valóban nevesíti a NAT, de nem külön tárgyként, hanem az eredményes tanulás segítésének elvei között. Az alaptanterv e része a szakértők szerint is korszerűnek mondható. A dokumentum itt leszögezi, hogy „minden tanköteles korú tanulónak törvényben biztosított joga, hogy a neki megfelelő nevelésben-oktatásban részesüljön”. A baj éppen az, hogy ez az elv a néhány oldallal később leírt, mindenkire kötelezően vonatkozó túlzsúfolt „letanítandó” tananyag miatt szükségszerűen sérül.
Hiába írja tehát, hogy törekedni kell a motiváló és hatékony tanulásszervezési eljárások alkalmazására, akár játékok segítségével (pl. sakk, logikai játékok), ha erre nem lesz idő, mert „hajtani kell” a tananyagot. Sakknyelven szólva: a NAT ezzel a kettősségével önmagának ad mattot.
Sikere van
Révész azt is elmondta, hogy Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója július közepéig kérte a sakkra vonatkozó rész kidolgozását a kerettanterv számára.
A sakktanulást akár háromévesen érdemes elkezdeni – véli Révész, aki szerint, a játéknak még “transzfer hatása is van”, ugyanis “a sakkozó gyerekek nemcsak sakkban jók”, hanem más logikai játékban is, sőt még a szövegértési feladatokat is lényegesen jobban oldják meg.
Révész Máriusz elmondta, hogy Kőbányán minden óvodában van sakkoktatás, “hatalmas sikere van”, és bizonyos fokú autizmusban szenvedő gyermekek beilleszkedését is segíti.
“Jönnek a sakkfenomének”
Olvasóinkat a Facebook-oldalunkon arról faggattuk, hogy mit szólnak ahhoz, hogy míg a sakkoktatás be-, addig Csukás István kikerült a NAT-ból.
A többség pesszimistán áll a kezdeményezhez, arra hivatkozva, hogy a mai gyerekek még olvasni-írni-számolni sem tudnak, ilyen helyzetben pedig nem a sakkoktatásnak kellene a legfontosabbnak lenni. Vannak azonban olyan olvasók, akik támogatják a bekerülését, mondván segíti a kombinációs készséget, ám ennek alapján akár a tőzsdei oktatással vagy éppen a pénzügyi tanulmányokkal is bővülhetett volna a paletta.
Egy vicceskedvű fórumozónk már a sakkjáték egyik szabályát is aktualizálta: “Sakk-NAT”, egy másik olvasónk viszont azt prognosztizálta, hogy hazánk hamarosan sakkfenoménekkel lesz tele, bár kérdés, hogy minek.
“Csukás igen, Potter nem”
Csukás Istvánnak az alaptantervből való kikerülésén is parázs vita bontakozott ki az olvasóink körében a Facebookon. Többen kijelentették, hogy ez az intézkedés egyáltalán nem gátolja őket abban, hogy odahaza, a gyerekükkel az író műveit olvastassák, hiszen generációk nőttek fel a könyvein. Sőt a többieket is erre szólítják fel: “Attól még, hogy az iskola nem tanít valamit, a szülőnek nem muszáj ugyanúgy mellőzni. Tessék Csukás Istvánt és minden más, gyerekeknek való szerzőt olvasni nekik, hogy később ők maguk is szívesen olvassák!”, “Majd mi szülők pótoljuk a hiányosságot! Mert úgy gondolom,hogy egy ilyen nagyszerű író műveit igenis kötelességünk megismertetnünk gyerekeinkkel!”, “Csukást Istvánt, Lázár Ervint és még sokakat másokat igenis be kellene tenni a tananyagba, mert segítenek gyermekeink emberré nevelésében”.
Olvasóink egyaránt érthetetlennek és döbbenetesnek tartják az intézkedést.”A ma 20 éves lányom az egyik legtöbbet olvasó diák volt az aktuális osztályában, mert tölünk megtanulta, hogy micsoda gyönyörűség elképzelni, amit olvasunk! A mai gyerekek nagyon szegények mese és könyv nélkül. Döbbenet, hogy a NAT is ezt támogatja. Én biztos nem!” – hangzik egyikőjük véleménye.
Van, aki viszont már attól tart, hogy a Kincskereső kis ködmön is a reform áldozata lesz, míg olyan olvasnk is akad, aki bár olvasta és kedveli Harry Pottert, de nem tenné kötelező olvasmánnyá. “A magyar gyerekeknek nem azt kell megtanulniuk,hogy hogyan kell elkapni a gorgót, hanem azt,hogy mit üzen a gyerekeknek Lópici Gáspár” – indokolta véleményét. Az egyik válaszadónk pedig abban bízik, hogy NAT ide vagy oda, a pedagógusok továbbra is azt fogják tanítani, amit jónak látnak, és nem fognak törődni a kerettantervvel.