Spaller Endre (KDNP) javaslatában az állt, hogy elvennék az utazási kedvezményt a MÁV-csoport munkavállalóinak 25 év alatti, tanuló gyermekeitől, házas- és élettársaitól, összesen mintegy 53 ezer embertől. Azzal indokolta, hogy „olyanok veszik igénybe a kedvezményt, akik lehet, hogy soha nem dolgoztak a MÁV-nál. A kedvezmény még más közlekedési vállalatoknál sem elterjedt, a szektoron kívül pedig teljesen ismeretlen”. (Mint arról a Hír24 pénteken beszámolt: a Volán-társaságoknál is megvonnák a családtagok kedvezményeit – emiatt egyre puskaporosabb a helyzet, úgy tűnik, érik a buszvezetők sztrájkja.)
A kereszténydemokrata honatya később – egyeztetések hatására – úgy döntött, hogy a módosító indítványát egyelőre elhalasztja. Bár a képviselő csak a Vasutasok Szakszervezetét (VSZ) hívta meg, ők magukkal vittek másik négy érdekképviseletet is a tárgyalásra.
A Mérnökök és Technikusok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége és a VSZ azt kérte a képviselőtől, hogy vonja vissza a személyszállítási törvényhez beadott módosító indítványát. Ezt Spaller Endre megtette, bár leveléből az derül ki, hogy javaslatát tartalmilag fenntartja, és újra benyújtja majd a menetkedvezményekről szóló vita keretében. Ezzel a vasutasok családtagjait „fenyegető” veszély egy időre elhárult – írja a honlapján a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), akik nem voltak jelen a tárgyaláson, és nem is tudtak az eseményről.
150 mozdonyvezető kerülhet veszélybe
A vasutas szakszervezetek a foglalkoztatás miatti aggodalmuknak adtak hangot a Vasúti Érdekegyeztető Bizottság ülésén. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) a vasúti személyszállítás teljesítményének csökkenése miatt továbbra is aggályosnak tartja a foglalkoztatás alakulását, úgy vélik 130-150 mozdonyvezető munkája válhat feleslegessé, többnyire a hátrányos helyzetű térségekben. A VDSZSZ azt tervezi, hogy megállapodást kötne a foglalkoztatásról a MÁV-val.
Az egyeztetésen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselői megerősítették, hogy április 15-étől vonatkilométerre vetítve 8 százalékkal, vonatjáratok számát tekintve 13 százalékkal csökkentik a vasúti személyszállítás teljesítményét – mondta a távirati irodának Dancsa Attila, a MOSZ ügyvezető alelnöke. Az érdekképviselet szerint a minisztériumnak is részt kellene vállalnia a foglalkoztatási gondok kezelésében, és nem elég a vasútvállalatok feladatává tenni azt. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: a minisztérium támogathatónak tartotta a javaslatukat, hogy a MÁV kössön a szakszervezettel megállapodást a járatritkítással összefüggő foglalkoztatási megoldásáról – tette hozzá.
A Mérnökök és Technikusok Szakszervezete, a MOSZ, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége, a VDSZSZ és a VSZ Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszternél március 5-én kezdeményezték a Vasúti Egyeztető Bizottság összehívását, hogy tájékoztatást kérjenek és egyeztessenek az Országgyűlés elé beterjesztett személyszállítási törvénytervezetről, illetve a médiában megjelent vasúti személyszállítási kapacitáscsökkentésről.