Belföld

A Hoffmann-terv előre látható csődje

Az iskolák, pedagógusok szakmai autonómiája színvonalasabb oktatást eredményez a fejlett országokban. A Hoffmann-terv éppen ez ellen hat.

Ritkán fordul elő, hogy az OECD egy PISA másodelemzése ilyen mértékben hatoljon az aktuális magyar oktatáspolitikai napirend lelkéig, mint az októberben megjelent „Iskolai autonómia és elszámoltathatóság: összefüggenek a tanulói teljesítményekkel?” című elemzés – írja Radó Péter az OktpolCafén.

Az OECD-vizsgálat szerint azokban az iskolarendszerekben, amelyekben az iskolák nagyobb szakmai autonómiát élveznek (önálló tanulói értékelési politika, tankönyvválasztás, oktatás tartalmának meghatározása, tantárgyszerkezet meghatározása) egyértelműen magasabb a rendszer átlagos tanulói eredményekben kifejezett teljesítménye, még akkor is, ha kivonjuk az egyes országok eltérő jövedelmének hatását.

Az erőforrások felhasználásával összefüggő autonómia (a tanárok kiválasztása, elbocsátása, kezdő fizetésük és fizetésemelésük meghatározása, az iskolai költségvetés tervezése, az iskola költségvetésén belüli autonóm forráselosztás mértéke) és a teljesítmények között már összetettebb a kapcsolat. Az elemzés azt találta, hogy az ezen a területen élvezett autonómia akkor eredményez magasabb teljesítményeket, ha az a szakmai elszámoltathatóság valamilyen formájával párosul. (Például a tanulók nagy arányban járnak olyan iskolákba, melyek nyilvánosságra hozzák teljesítmény adataikat.)

Radó szerint összességében azt látjuk, hogy a kiterjedt iskolai autonómia valamilyen szakmai elszámoltathatósági rendszerrel kombinálva a magas tanulói teljesítmények alapfeltétele. A jelenlegi magyar közoktatásban tehát elsősorban az elszámoltathatóság érvényesülésének hiánya a teljesítményjavítás legfontosabb korlátja.

Amikor az iskolai autonómia szinte teljes felszámolásának szándékát vitatjuk nem valamilyen alapjog sérülése, vagy a pedagógusok „kollektív jogainak” lábbal tiprása ellen tiltakozunk – írja Radó Péter.  A szakmai autonómia azért fontos, mert – mint minden magas hozzáadott értékű közszolgáltatás esetében – ez alapvető előfeltétele a minőség és eredményesség javításának.

A Hoffmann Rózsa-féle köznevelési törvény, amelyet, úgy tűnik egy szokatlanul rövid vita után, jövő szerdán meg is szavaz a Parlament, épp ezeket az autonómiákat nyírbálja meg – tehetjük hozzá az OktpolCafé bejegyzéséhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik