Felülvizsgálja a kormány az uniós támogatások rendszerét, a feleslegesnek tartott projekteket pedig leállítja – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a Joint Venture Szövetség és társszervezeteinek vállalatvezetői fórumán csütörtökön. A tárcavezető ismertette a kormány eddigi és tervezett lépéseit, amelyek között elsősorban a kis- és középvállalatok helyzetbe hozását, a korrupció és a bürokrácia leküzdését és a közbeszerzések egyszerű, átlátható rendszerét emelte ki. A miniszter drasztikus lépéseket helyezett kilátásba a MÁV-nál és a Malévnál.
A tárcavezető szerint a túlzott adminisztrációnak és a magas tranzakciós költségeknek versenytorzító hatásuk volt, hiányzott az előző kormánynál a stratégia, közvetlen cél nélkül költötték a forrásokat. Emellett elkülönült a döntés és a felelősség, míg most ezek egy kézbe kerültek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban – tette hozzá. Példaként említette, hogy 1 forintnyi támogatás 3 forintot generálhatott volna, de eddig nem így történt, ráadásul számos esetben vissza kellett fizetni a forrásokat közbeszerzési szabálytalanságok miatt. Fellegi Tamás a kormány 29 pontos gazdasági akciótervéből kiemelte a kis- és középvállalatok fejlesztésének támogatását, de mint fogalmazott, kiegyensúlyozott és nem nagyvállalat-ellenes politikáról van szó ez esetben.
A miniszter szerint az eddigi fejlesztési stratégiát felül kell vizsgálni, mert az elmúlt három és fél évben lehívható 8000 milliárd forintnak csupán 13 százaléka jutott el a gazdasági szereplőkhöz, miközben az uniós támogatási ciklus fele eltelt. Körülbelül 700 programot tekintenek át, július 21-én pedig döntenek a feleslegesnek tartottak leállításáról és a források átcsoportosításáról. Fellegi Tamás hangsúlyozta, nincs szükség presztízs-beruházásokra, ezért az 1430 milliárd forint összértékű projekteknek akár negyedét is visszavonhatják.
A tárcavezető arról is beszélt: a nemzeti érdekeket és a közvagyont helyezik előtérbe, ami nem azt jelenti, hogy nem lehet privatizáció, de a nemzeti vagyonelem érték, ennek kell gyarapodnia.
Fellegi Tamás szerint két “forró pont” van a hazai gazdaságban: a MÁV és a Malév. Mint mondta, utóbbi teljesen váratlanul szakadt a kormány nyakába. Mindkét cégnél drasztikus lépésekre lesz szükség. A MÁV-nál augusztus 1-jétől jelentős változások lesznek, a Malévnál viszont nehezebb a helyzet, mert a külföldi partner 5 százalékos tulajdonához olyan jogok fűződnek, amelyek több tervet is blokkolhatnak.