Belföld

Zajt akarnak a vállalkozók

Rákospalotán a vállalkozók ellenállása miatt nem készülhet zajvédő fal. A XIX. Kerületben sem lesz csend, hasonló okokból.

Csak minden második európai főváros készítette el zajtérképét, Budapest is köztük van – mondta Demszky Gábor főpolgármester a zajtérkép bemutatásakor.

A fővárost és 22 agglomerációs települést magábafoglaló térképet az uniós városoknak június 8-ig kell elkészíteni, utána egy évvel pedig már az intézkedési tervnek is készen kell állni. A most elkészült dokumentum önmagában is alkalmas arra, hogy bizonyos esetekben csillapodjon a zajterhelés, de elsősorban stratégiai döntésekben lesz a városvezetés segítségére. A térképből a kerületi és az agglomerációs polgármesterek is kaptak egy-egy példányt, hogy ők is láthassák, a csökkentésre merre van szükség.

Rockkoncertek, így például a Sziget fesztivál hatásait is jól lehet elemezni a térkép segítségével – hangsúlyozta Demszky Gábor, de ezen kívül a közlekedés, illetve ipari üzemek terhelését is feltünteti a dokumentum, melynek „konfliktustérképe” azt is megmutatja, hogy ez a zaj hol érinti a lakóövezeteket. A korábban nagy felzúdulást keltő ferihegyi reptér zaját nem vizsgálta a térképet készítő konzorcium. A főpolgármester elmondása szerint erre a közlekedési miniszter kérésére nem került sor. (A repülőtér elemzését korábban a légikikötő fenntartója, a Budapest Airport Zrt. már elvégezte, az intézkedésekről pedig már zajlanak az egyeztetések a cég és a polgármesterek között.)


A térkép letölthető a főváros honlapjáról, de a honlap szerkesztői azt javasolják, hogy a hozzá tartozó magyarázatot mindenképpen érdemes elolvasni.

Az eredetileg tervezett 690 millió forintos költségből 150 millió forintot megspóroltak a térkép elkészítése során, ezt az összeget a zajcsökkentésre fordítják majd – közölte a főpolgármester.

Hagyó Miklós, a főpolgármester infrastruktúráért felelős helyettese szerint a cél az, hogy mindenkinek elfogadható legyen a zajszint a lakókörnyezetében –hangsúlyozta a szocialista párti politikus.

Az M3 autópálya bevezető szakaszán a Norvég Alap 4 millió eurós támogatásával épülhet meg a fal. Hagyó szerint ennek megépítése egyelőre azért akadozik, mert a kivezető oldalon „kisvállalkozók” ellenállása miatt nem épülhet meg, az üzlettulajdonosok még üvegfal építését sem támogatják – mondta Hagyó. Hasonló okokból nem épül egyelőre fal az M5 kivezető szakaszán sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik