Az önkormányzattól megtudtuk, hogy bár az elmúlt 30 év alatt a tér és környezete számos változáson ment keresztül, az üzletközpont tövében (az akkor nívósnak számító) üzletsor és a BKV irányítóközpontját magába foglaló Gomba épület és a buszvégállomások felett megállt az idő. A felújítás tehát mindenképpen indokolt volt, a helyzetet viszont némileg bonyolítja az, hogy az egyes területek eltérő tulajdonban (önkormányzat, BKV, magán) vannak.
Ami eddig történt
A Zuglói Önkormányzat szabályozási terv módosításával lehetővé tette – az immáron üresen álló Gomba épület jobb kihasználhatósága érdekében – az építési hely határának módosítását. Tervbe vette a saját tulajdonában lévő pavilonok felújítását is, ehhez a megújító szándékhoz csatlakoztak a magántulajdonban lévő pavilonok tulajdonosai is. A Gomba épületében az új lehetőségek figyelembevételével várhatóan a BKK egy információs központot üzemeltetne, illetve a felsőbb szinteken egyéb szolgáltató funkciók kialakítását tervezi.
Az önkormányzat a Sugár végétől a Gombáig tartó térfelületének felújítását megkezdte. Első ütemben a korábban elbontott pavilonok helyén új térburkolat és zöldfelület készült el, ennek átadását 2016 nyarára tervezik. Jelenleg a betonfelület színezési munkálatai zajlanak, amelyet a tervezett utcabútorok kihelyezése és egyéb utómunkálatok követnek.
A napi szinten több ezres nagyságrendű áthaladó embertömeg számára biztosítanának megpihenésre, várakozásra, találkozási pont kijelölésére alkalmas területet. A hagyományos anyag és térhatárolás helyett kissé formabontóbb ötlet megvalósítására lehetőséget kínáló környezetbe árnyékolás és környezetesztétikai szempontjából sem elhanyagolható új növényzetet helyeznek, számos pihenő alkalmatossággal együtt. A területen lévő térburkolat leromlott, a mai kornak nem megfelelő műszaki állapotú volt, azokat elbontották. A tervezett korszerű technológiával készülő színes betonburkolatú járófelület akadálymentesen kapcsolódik a környező burkolatokhoz.
Örülhetnek az idősek, a betegek és a lusták
A tervezési terület déli részén kialakítottak egy növénykazettát is, amibe dísznövények kerülnek. Érdekesség: a meglévő állapothoz képest a végére 175 négyzetméternyi új zöldfelület keletkezik. Valljuk be, eléggé ráfér a térre. Akit érdekelnek a legapróbb részletek is: a kiemelt növénykazettában 6 db kis termetű, várostűrő fafajt ültettek, ezek alá alacsony és talajtakaró cserjék kerültek, a szélére pedig egyedi íves, betonelemekből, fa ülőfelülettel rendelkező padokat raktak. Lecserélik még a hulladékgyűjtőket is, a terület középső részére pedig pergola kerül, természetesen padokkal. Az itt megkezdett elképzelést a Gomba felé haladva további két ütemben valósítják majd meg.
A térfelújítás keretében lakossági igényként merült fel a zuglói oldalon egy mozgólépcső megépítése az aluljáróban. Ennek megvalósítása a térrekonstrukció harmadik ütemére tervezett. Az Örs vezér tere teljes rekonstrukciója összefüggésben van az M2 metró és Gödöllői HÉV összekötésével is: amennyiben ez a közlekedési fejlesztés megvalósul, úgy az Örs vezér tere funkciója is átalakul: a mai napi nagyjából 80 ezer fős átmenő közlekedőszám a felszínen a töredékére fog csökkenni. Ezzel összefüggésben a ma ott található tömegközlekedési végpont a szomszédos kerület oldalára kerülne át.
Az önkormányzat elmondta:
ezek a tényezők alapjaiban módosítják az Örs vezér teréről alkotott elképzeléseinket, és az, hogy ezek a radikális beavatkozások megvalósulnak-e, előre nem tervezhető. Jelen helyzetben kizárólag arra a keskeny sávra lehet koncentrálni, amely megjelenik a Sugár és a HÉV közötti felületen.
Na, de akkor mi a helyzet a két vonal összekötésével?
Mivel elég sok minden függ az M2-es metróvonal és a gödöllői HÉV-vonal összekötésétől, megkerestük a BKK-t, tájékoztasson minket arról, hogy áll a projekt. Válaszukból megtudtuk: az előzetes megvalósíthatósági tanulmány és a kapcsolódó tanulmányterv elkészült, erre alapozva pedig a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a BKK előkészítette a vonal részletes, engedélyezési és kiviteli terveinek készítéséről szóló tervezési keretszerződés közbeszerzését.
A keretszerződés valamennyi olyan előkészítési feladatot tartalmazza, amely a projekt megvalósításához szükséges, ideértve az engedélyezési és kiviteli terveket, a tervezett jármű elvi előzetes típusengedélyezésének megszerzését és a szükséges szabályozási tervek módosítását is. A keretszerződés ugyanakkor lehetőséget biztosít arra is, hogy az egyes tervezési részek önállóan lehívhatók legyenek a rendelkezésre álló forrás függvényében, ugyanakkor folyamatos előrehaladást biztosít. A közbeszerzés várhatóan még idén nyáron megjelenik. Mivel a kivitelezés a szükséges, több évet felölelő tervezési-előkészítési feladatok és engedélyek megszerzését követően lehetséges, ezért