Ugyan maga Mark Zuckerberg ismerte el, hogy tévedtek és bocsánatot kért a történtekért, és villámgyorsan reagálva a botrányra új adatvédelmi felületet, beállításokat, és irányelveket fogalmaznak meg a közösségi oldalon, ez nem teszi semmissé a tényt, hogy 50 millió Facebook-felhasználó személyes adataival éltek vissza, használták fel azokat az emberek befolyásolására, netalántán a 2016-os amerikai elnökválasztás manipulálására – ez pedig méretét és módszereit tekintve is egyedülálló eset.
Lévén a Facebooknak 2017 utolsó negyedévében 2,2 milliárd aktív felhasználója volt, bátran kijelenthetjük, hogy
A felhasználók úgy igazán most szembesültek először azzal a ténnyel, hogy mennyi adatot is osztanak meg magukról a közösségi hálón, és ez a rengeteg információ bizony az érték: ez az, amit hirdetőknek, harmadik félnek értékesít a Facebook, nem hiába buzdít minket újabb és újabb eszközökkel arra, hogy állítsam be végre a kiemelt képeket, pótoljam a névjegyemből a hiányzó adatokat, vagy a legújabb őrület, hogy válaszoljak olyan kérdésekre, mint hogy mi a kutyám neve; amikor gyerek voltam, mi szerettem volna lenni; vagy mi az az étel, ami leginkább jellemez.
Akik letöltötték a róluk tárolt adathalmazt, sorra döbbennek meg azon, mennyi mindent tud róluk Zuckerberg birodalma, és hogy azáltal, az applikációnak engedélyt adtak a tartózkodás és a tárhely mellett a névjegyekhez, hívásokhoz és SMS-ekhez való hozzáférésre, a Facebook tudja, kivel, mikor, mennyit beszéltek, milyen gyakran, kvázi, hogy mennyire fontos az illető számunkra.
A felzúdulást rögtön követte a #DeleteFacebook mozgalom megjelenése: sorra jelentik be cégek, szervezetek, celebek és közszemélyek, hogy a hírek hallatán Playboy magazin, a Massive Attack, Will Ferrell, Cher, és persze a mozgalmat indító Whatsapp társlapító – Brian Actontól ez azért is volt merész lépés, hiszen a Facebook 2014-ben felvásárolta a remek titkosítással reklámozott csevegőt.
Így tett egyebek közt a Tesla, a SpaceX, aA hírekre reagálva persze zuhanni kezdett a Facebook-részvények árfolyama, jelentős mínuszban zárt: Zuckerberg dollármilliókat vesztett – habár félteni talán még nem kell, 70 milliárd dollárra becsült vagyonával a világ ötödik leggazdagabb embere.
jut egy új hír: egyre inkább úgy tűnik, hogy nem csak a Donald Trumpnak dolgozó adatlabor, a Cambridge Analytica csemegézett a rengeteg személyes adatból egy appon keresztül, persze illetéktelenül, hogy a választókat megfelelő módszerekkel a republikánusok felé tereljék az elnökválasztás előtt/alatt, de már a 2016-os brexit szavazás, azaz az Európai Unióból való kilépéséről szóló brit népszavazás tisztességét is megkérdőjelezik.
minden napraBusinesses that make money by collecting and selling detailed records of private lives were once plainly described as "surveillance companies." Their rebranding as "social media" is the most successful deception since the Department of War became the Department of Defense.
— Edward Snowden (@Snowden) March 17, 2018
Kemény kijelentés, de van igazságalapja annak, amikor közösségi média helyett titkosszolgálatnak nevezi a Facebookot Edward Snowden, az amerikai Nagy Testvér, azaz a Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) egykori alkalmazottja, aki a titkosszolgálatok tömeges lehallgatási és megfigyelési módszereinek leleplezésével robbantotta ki a botrányt – az akkori legnagyobbat.
Mint fogalmazott:
Azon cégeket, amelyek oly módon tesznek szert bevételre, hogy emberek magánéletéről gyűjtenek és adnak el részletes adatokat, egykor magán-titkosszolgálatoknak hívták. Közösségi médiára való átcímkézésük a legsikeresebb megtévesztés azóta, hogy a hadügyminisztériumból védelmi minisztérium lett”
Így talán érthető, mekkora nyomás alá került a Facebook 33 éves alapító-elnöke a közvélemény, a média és persze a politikusok részéről is, hogy valljon színt. A CNN úgy tudja, Zuckerberg beleegyezett, és pár héten belül az amerikai kongresszus előtt fog elszámolni a történtekről – döntésével pedig a Google és a Twitter elnökére (Sundar Pichai és Jack Dorsey) is súly nehezedett, főleg miután a szenátus igazságügyi bizottságának elnöke
Amikor Tim Cookot, az Apple elnökét faggatták a botrányról, azt mondta:
Mindenkinek tudnia kell, mit tesz meg, és mit ad fel. Egy tonna pénzt kereshettünk volna, ha értékesítjük az ügyfeleinket, de a cég ellene szavazott.”
Ugyanakkor amikor már arról kérdezték, ha ennyire kemény véleménye van a Facebookról, mit keres az applikációjuk az Apple App Store-ban, Cook kitért a válaszadás elől, mondván:
A kérdés az, megfelel-e az App Store követelményeinek és eleget tesz-e a szabályozásnak. Persze ezen lehet változtatni, ha ez megtörténik és emeljük a limitet… meglátjuk.”
Kiemelt fotó: Christophe Simon/AFP