Magyar kutatók segítségével fedeztek fel gyűrűt egy törpebolygó körül

24.hu

2017. 10. 12. 14:03

A Haumea az első törpebolygó, melynél gyűrűt azonosítottak. Az új kutatásban magyar szakértők is részt vettek.

A Haumea egy, a Neptunuszon túl, a Kuiper-övben keringő törpebolygó. Az objektum igen messze, mintegy 8 milliárd kilométerre kering a Naptól, így összesen 285 évre van szüksége ahhoz, hogy megkerülje csillagunkat. Az égitestet 2004-ben fedezték fel, névadója a szülés hawaii istennője.

A Haumea több szempontból is érdekes. A törpebolygót két hold is kíséri, és olyan sebességgel forog saját tengelye körül, hogy egyedi, lapított formát vett fel.

A közelmúltban az is kiderült, hogy az égitestnek saját gyűrűje van.

Gyűrűrendszert korábban azonosítottak már egy kentaurnál, a Chariklonál. A kentaur típusú objektumok jeges, üstökösszerű égitestek, tehát a Haumea az első törpebolygó, melynél gyűrűt találtak.

Felfedezésünk azt bizonyítja, hogy Naprendszerünkben sokkal nagyobb a változatosság és fantázia, mint korábban gondoltuk

– mondta Bruno Sicardy, a Párizsi Csillagvizsgáló munkatársa és az új tanulmány társszerzője az AFP-nek.

A gyűrűt akkor azonosították, amikor a Haumea idén januárban elhaladt egy csillag előtt. A kutatók 12 távcsővel és 10 különböző laboratóriummal vizsgálták a jelenséget. Az elemzéssel a törpebolygó sok, korábban ismeretlen fizikai tulajdonságát sikerült megismerni.

A kutatással a szakértők értékes adatokat gyűjtöttek a Haumea méretéről és sűrűségéről. Az égitest körül egy sűrű, a Szaturnusz gyűrűire emlékeztető, 70 kilométer széles rendszert is azonosítottak. A gyűrű fagyott részecskékből áll.

A felfedezéshez magyar csillagászok is hozzájárultak. A vizsgálatban az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársai, Pál András, Kiss Csaba, Szakáts Róbert, Takácsné Farkas Anikó, Vargáné Verebélyi Erika és Marton Gábor vettek részt – számol be a Csillagaszat.hu. A szakértők a Piszkéstetői Obszervatórium segítségével figyelték meg a Haumeát.

(Kiemelt kép: IAA-CSIC/UHU)

Budapest, 2012. június 14.
Zaid Naffa, Jordánia magyarországi tiszteletbeli konzulja (j) mond beszédet a Buddha-Bar Hotel Klotild Palace megnyitó ünnepségén. Mellette Orbán Viktor miniszterelnök (k) és Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter áll. Budapest új luxusszállodáját az Erzsébet híd pesti hídfőjénél lévő Klotild Palotában jordán üzletemberek cége, a Mellow Mood Group alakította ki.
MTI Fotó: Kollányi Péter