Felfedezték a genetikai eltérést a „baglyok” és a „pacsirták” között

biológiai óra (Array)

Mármint megvan, hogy miben tér el a DNS-e azoknak az embereknek, akik sokáig szeretnek fent maradni, illetve azoknak, akik mindig korán kelnek.

Hajnalban szeret felkelni, vagy legszívesebben addig marad ébren? A választ valószínűleg az életkor is befolyásolja, de egyre biztosabb, hogy a genetikának is nagy szerep jut benne. A későn fekvő, illetve korán kelő életmód akár öröklődhet is – írja az IFLS.

Egy friss tanulmány, amelyik a Frontiers of Neurology című szakfolyóiratban jelent meg, gyümölcslegyek vizsgálatán keresztül ír az egyének aktív periódusainak változatosságáról, illetve annak genetikai hátteréről. A légyfaj biológiai órájának működése nagyon hasonlít az emberéhez, ezért a tudósok úgy gondolják, hogy az ezt szabályozó génjeik is a mienkhez hasonlóan működhetnek. A gyümölcslegyek teljes genomjának átfésülése után a tudósok mintegy nyolcvan olyan gént találtak, melyek az aktivitási szokásaikat befolyásolják.

„Nagyjából minden ember tudja, hogy a nap egy bizonyos szakaszában jobb teljesítményre képes, mint máskor” – magyarázza Dr. Eran Tauber a tanulmány egyik társszerzője – „a jelenség hatásai az egészségre, illetve a viselkedésre kiválóan dokumentáltak, ám a hátteréről elég keveset tudni.”

A University of Leicester kutatói két jól megkülönböztethető csoportot fedeztek fel a légyfajon belül. A két csoport tagjainak viselkedése, és aktivitási periódusa aszerint volt eltérő, hogy a nap mely szakaszában hagyták el a bábjaikat. A legtöbben reggel repültek ki, de sok egyed csak a nap későbbi óráiban. Utóbbiaknak később az utódjaik is hajlamosak voltak később kikelni, ami arra utalt, hogy a jelenség öröklődik, vagyis a hátterében genetikai jelenség áll.

A kutatók DNS elemzést végeztek a különböző típusokba sorolt legyeken, és különböző géneket fedeztek fel bennük. Vagyis az, hogy mely napszakban lesznek aktívabbak, már a világrajöttük előtt eldőlt. A kutatás azért érdekes, mert a modern világban, az ember távol került attól, hogy egy természetes ritmus szerint élje az életét. Ha viszont megértjük, hogyan működik belső, biológiai óránk, akkor az sokat segíthet az életünk megszervezésében. Jelenleg a legtöbb ember valamikor reggel 8 óra és este 6 óra között dolgozza le a napi nyolc óráját, és nagyon valószínű, hogy nem ez a leghatékonyabb, legproduktívabb megoldás.