Média

Így búcsúzott az egyetlen országos kereskedelmi rádió

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 11. 20. 00:07

Pontban éjfélkor lekapcsolták a 2,5 milliós hallgatótáborral rendelkező Class FM rádiót. Dj Whiteboy volt az utolsó megszólaló az egyetlen országos vételkörzetű kereskedelmi rádióban.
Korábban a témában:

Néhány perccel ezelőtt elnémult a legutóbbi mérések alapján 2,5 milliós hallgatótáborral rendelkező, piacvezető és egyetlen országos vételkörzetű kereskedelmi rádió, a Class FM az analóg (FM) rádiófrekvencián. A műsoraik a jövőben csak a classfm.hu internetes honlapról, WiFi vagy 3G-képes mobiltelefonról, valamint a Magyar Telekom és UPC set-top boxain keresztül televízión lesznek hallgathatók frekvenciaengedély híján.

A rádió és munkatársai egyébként nem különösebben búcsúzkodtak az adásban, bár körülbelül 20 perccel éjfél előtt az utolsó műsorblokkot vezető Dj Whiteboy néhány mondatot azért szentelt az ügynek. Azt mondta, valószínűleg a karmája miatt lehet, hogy ismét neki kell elbúcsúznia egy rádió lekapcsolásakor, ahogy annak idején például a Roxy Rádiónál is. Ezenkívül napközben Abaházi Csaba is elbúcsúzott a hallgatóktól. Sem a rádiót felvásárló Sláger Rádió Zrt. többségi tulajdonosa, az amerikai John Michael McNutt, sem pedig Földes Ádám vezérigazgató nem köszönt el, valószínűleg abban a reményben, hogy később még visszatérhet a rádió az éterbe.

Már csak az állam maradt

A Class FM lekapcsolásával országos frekvenciaeléréssel az FM hullámsávon már csak állami rádiók foghatók: a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Dankó Rádió. Ezen rádiók hallgatottságáról hivatalos adatot nem tudni, mivel az idei év első felében az MTVA úgy döntött, nem hosszabbít szerződést a hallgatottságmérésre szakosodott TNS Hoffmann-Mediameter konzorciummal arra hivatkozva, hogy a rádiós közönségmérés terén változások lesznek. (A közönségmérést állami kézbe veszi a Médiatanács.) Pető Zoltán, a Petőfi Rádió vezetője is csak meglehetősen alternatívnak számító technikákkal próbált válaszolni a vele készült interjúnk alkalmával, hogy hogyan is alakul a hallgatótáboruk a megújulás óta.

“Köszönöm szépen, hogy jó fej vagy”

Az utolsó szám, ami a Class FM rádióban éjfél előtt elhangzott, a “Köszönöm szépen, (hogy jó fej vagy)…” című sláger volt, ami egyszerre tűnt a hallgatóknak és a munkatársaknak kifejezett köszönetnek és a  Class FM szempontjából nem kimondottan “jó fejnek” tűnő Médiatanácsnak szóló burkolt, áthallásos üzenetnek. Majd a felvételről hallható “a Class FM-et hallgatja, köszönjük” búcsúzás után lejátszották a magyar Himnuszt. Néhány másodperccel később pedig már sistergés jelezte: lekapcsolták az adót, és ezzel véget ért a kereskedelmi rádiózás történetének egyik fejezete.

A Class FM 2009-ben kezdte meg műsorát a FM hullámsávon, a néhai Danubius Rádió helyén a 103,3 MHz-en. Ekkor készült ez a ma már médiatörténeti jelentőségű videó:

Még van egy kis esélyük visszatérni, ha frekvenciához jutnak és addig kihúzzák valahogy

Mivel jelenleg a Class tulajdonosa, az Advenio Zrt. perben áll a Médiatanáccsal, így a frekvenciát egyelőre nem használhatja más, azonban kérdés, hogy a rádió átvészeli-e, hogy ezután csak az interneten lehet fogni. Ez korábban a Sláger Rádiónak és a Neo FM-nek sem sikerült, végül a webrádiók az analóg adáshoz hasonlóan elcsendesedtek.

Andy Vajna és Simicska Music FM-je lehet a nyertese a helyzetnek

Izgalmas kérdés lesz az is, hogy a Class FM analóg frekvencián történő elnémítása után mely rádióhoz pártolnak át a hallgatók. Nagy erőkkel célozza őket Andy Vajna kormánybiztos rádiója, az idén újraindult Rádió 1, mely épp a napokban vált hálózatos rádióvá. Ez azt jelenti, hogy immáron nem csak Budapesten fogható az adásuk, hanem egyre több vidéki városban is, mivel a Médiatanács engedélyével összekapcsolódhattak vidéki rádiókkal. A változásnak nagy nyertese lehet a Petőfi Rádió is, de az állami rádiócsatorna vezetője azt nyilatkozta a 24.hu-nak, hogy nem készülnek a Class FM elnémítására. (Ennek ellenére éppen szombat este Facebook-hirdetésben találkoztunk a Petőfi műsorkínálatának promójával.)

A hallgatók egy része pedig várhatóan éppen annál a Music FM nevű zenei rádiónál köt majd ki, amelynek tulajdonosa az a Simicska Lajos, aki idén májusig a Class FM-nek is a gazdája volt, és amely 768 ezres hallgatói táborral szintén meghatározó szereplője a hazai rádiós piacnak.  A Music FM vételkörzete azonban jóval szűkebb, lényegében a fővárosra és környékére korlátozódik.

A piacot nagyban befolyásolhatja majd az is, hogy Sebestyén Balázsék hová viszik át a Morning Show-t. Valószínűleg az a rádió is sokat profitálhat majd a helyzetből, hiszen a népszerű reggeli műsor jelentős hallgatótáborral dobhatja meg az adott csatorna közönségtáborát.

Ideiglenes frekvenciaengedélyért nem folyamodhattak

A Class FM-et idén májusban adta el Simicska Lajos a 2009. november 18-án szintén elnémult Sláger Rádió tulajdonosának, a Sláger Rádió Zrt.-nek. A Class FM új tulajdonosa abban reménykedett, hogy a kormányfővel szembe került Simicska Lajos kiszállása után mégis meghosszabbítja a Médiatanács a rádió frekvenciaengedélyét, de ez nem így történt. A Médiatanács úgy döntött, új pályázatot ír ki, ideiglenes frekvenciaengedélyre pedig a vonatkozó jogszabályok alapján esélyük sem volt.

Földes Ádám, a Class FM tulajdonosváltást követően nem sokkal kinevezett új vezérigazgatója ennek ellenére még idén szeptember végén is optimistán nyilatkozott a Class FM jövőjével kapcsolatban a 24.hu-nak. Azt mondta, hogy a tulajdonosnak vannak tartalékai és mindent megtesznek, hogy a rádió a piacon maradhasson. Továbbá azért is mindent megtesznek, hogy egyben tartsák a rádió csapatát még akkor is, ha valóban elnémul a Class az FM hullámsávon.

Nem tudták egyben tartani a rádiós stábot

Ez azonban nem sikerült, hiszen például a legnépszerűbb műsoruk, a Morning Show stábjával a héten meglehetősen viharos körülmények között megszakadt az együttműködés. Sebestyén Balázsék így végül nem tartanak a Class FM-mel az internetre. Ez persze nem csoda, hiszen egy webrádióval jóval kisebb elérést lehet produkálni, ez pedig nehezen termelné ki a műsorkészítés költségeit. Erről itt írtunk részletesebben.

A rádió frekvenciaügye valószínűleg még hónapokig, de akár még tovább is eltarthat. Ez alatt az állam frekvenciabevételtől esik el. A Figyelő szerint egy-másfél éves adásszünet sem kizárt a frekvencián, ami 500-700 millió forint kiesést jelent. További gazdasági kár, hogy ez alatt a rádió reklámbevételei is megcsappanhatnak, ami a társaság által fizetendő adó (reklámadó, nyereségadó stb.) mértékére is károsan hathat.

Nem az első, ami Simicska médiái közül bajba jutott a G-nap óta

A Class FM-en kívül Simicska idén nyáron egy másik érdekeltségétől is megválni kényszerült. A Metropol című napilapot idén nyáron azért zárták be, mert az állam és cégei a Lokál című, Habony Árpád (nem hivatalos) kormánytanácsadó érdekeltségei közé tartozó lapba irányították át a hirdetéseiket, illetve kiszorult a Simicska-féle lap a BKK területéről, így az ingyenesen terjesztett Metropol csúnyán veszteséges lett. A Magyar Nemzet sem áll túl jól, jelentős számú olvasót bukott, ezért egy év alatt már többször is átalakították a napilapot, viszont nemrég legalább visszakerülhetett az ALDI áruházakba, ahonnan a Magyar Idők megjelenésekor egy időre száműzték. Az idei második átalakítást éppen néhány hete, a Népszabadság bezárásakor hajtották végre. Az átalakítások személyi változásokkal, elbocsátásokkal is jártak.

Simicska médiapiaci pechsorozata azonban valójában már akkor elkezdődött, amikor az Orbán Viktorral még tartó szoros kapcsolata idején az ő, illetve a vele szoros üzleti kapcsolatban álló Fonyó Károly cégének (Megapolis Media) segítségével tudták Simon Zsolték megvásárolni a TV2-t a német ProSieben.Sat1-től, ám a későbbi újabb tulajdonosi változás idején mégis Andy Vajna jutott hozzá a TV2-hez, nem pedig a Megapolis Media.

3,5 milliárd egy elnémuló rádióért?

De nemcsak Simicskának nincs manapság szerencséje a magyar médiapiaccal: a Class FM-et tőle megvásárló Sláger Rádió Zrt. és tulajdonosi köre, például az amerikai McNutt is másodjára járt pórul magyarországi rádiós befektetéssel. Főleg mert a Forbes korábban azt írta, 3,5 milliárd forintot fizethettek a Class FM-et működtető Advenio Zrt. megvásárlásáért.

Sok vagy kevés?

Az amerikai tulajdonos valószínűleg a mindent vagy semmit elvére játszott a rádió megvásárlásakor, hiszen a cégbíróságon leadott eredménybeszámolója alapján a Class FM-et működtető Advenio Zrt.-nek a 2015-ös pénzügyi évben 2,9 milliárd forint nettó árbevétele volt, adózott eredménye pedig 837 millió forintot tett ki. Vagyis ha a rádió fennmaradhat, és hasonló eredményességgel működik, ahogy eddig, akkor a Sláger Rádió Zrt. olcsón tudta megvenni a rádiót, hiszen a Forbes által feltételezett vételár alig volt több mint a rádió éves árbevétele.

Többen azt feltételezték már a tulajdonosváltást bejelentő májusi sajtótájékoztatón, hogy Simicska később visszakapná a rádiót, ha lezárul a frekvencia körüli bizonytalanság, de McNutt azonnal leszögezte az erre irányuló újságírói kérdések kapcsán, hogy a befektetők hosszútávon gondolkodnak a piacban. Vagyis nem csak az üzletember strómanjairól van szó.

A Class FM-ről számtalan cikkünk volt az elmúlt időszakban. Ezeket itt érheti el.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2017. február 23.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter szokásos heti sajtótájékoztatóját tartja az Országházban 2017. február 23-án.
MTI Fotó: Kovács Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.