Üzleti tippek

Magyar élelmiszert a külpiacokra

Az élelmiszergyártóknak számos szempontra kell figyelniük, ha sikeres exportőrökké szeretnének válni.

Az export számos magyar élelmiszergyártó vállalatnak jelenthet kitörési pontot a stagnáló hazai piaci környezetben. A külpiacra lépés azonban kockázatokat is hordoz magában. A sikerhez először is meg kell keresni a legmegfelelőbb célországokat. Gondos körültekintést igényel a célpiac iparági, jogi és HR-környezetének feltérképezése. Előre, pontosan meg kell határozni a külpiacra lépés költségeit és a finanszírozását is. Az első hazai exportpiaci társulás, az Export Kooperáció legutóbbi szakmai workshopja a szektor speciális kérdéseit vizsgálta.

A versenyszféra vezető szereplői által alapított társulás idei első eseményén a magyar élelmiszeripari szegmens számos szereplője vett részt. A vendégek és az Export Kooperáció szakértői egyetértettek abban, hogy a magyar élelmiszerek minősége és ára a világ szinte bármely országában sikerrel veheti fel a versenyt a helyi vagy más import termékekkel szemben. Nem mindeki képes azonban élni a lehetőséggel.

Vannak cégek, amelyek már sikeresen megjelentek a termékeikkel külföldön. Számukra az új piacok felkutatása jelent kihívást. Nem kevés azonban az olyan vállalkozás, amely annak ellenére, hogy felismerte, képes lenne exportálni, de egyelőre csak tapogatózik, keresi a megfelelő pillanatot és célországot a külpiacra lépéshez.

A válság következtében a hazai fogyasztás beszűkült, ráadásul a finanszírozási lehetőségek megtalálása is komoly kihívást jelent a cégeknek.

Stabilitást, növekedést azok tudnak elérni, akik a nemzetközi piacokat is célba veszik – hangsúlyozta Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere. A bio vagy organikus eredetű termékek gyártóinak kifejezetten komoly lehetőségek vannak az uniós piacokon. Ráadásul a vállalkozások most állami támogatást is igénybe vehetnek exportambícióikhoz, hiszen február közepén jelent meg az erre vonatkozó GOP 333 kódszám alatt futó kiírás – fűzte hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik