Üzleti tippek

Spangyűjtő

Az iWiW portál október vége óta megszázszorozta oldalletöltései számát. Sajátosságai miatt a közösségi portál a hirdetők számára a célcsoportok egészen pontos elérését teszi lehetővé.

Jön a Gólem?


Az iWiW tartalmi változásait minden bizonnyal az is motiválta, hogy a 2002 óta működő Friendster mellett egy komoly versenytárs is megjelent a nemzetközi piacon. A hivatalos verzió szerint az Orkut nevezetű portál a Google programozóinak hobbimunkájaként indult. Az Orkutban a kezdetektől fogva lehetett fotót feltölteni, csoportokba rendezhetők az ismerősök, ezeket a megoldásokat pedig az iWiW fejlesztésébe is beépítették. Érdekes módon a Google Orkutjánál – az iWiW-vel ellentétben – egészen részletes adatokra is kíváncsiak, így a tagoknak vallássukkal, politikai orientációjukkal és etnikumukkal kapcsolatban is színt kell vallaniuk. A fentiek miatt egyes netes körökben némi gyanakvással tekintenek a portálra, a háttérben álló IT-multi adatszerzési szándékát sejtve.

Az iWiW növekvő népszerűségének kitűnő indikátora, hogy egyre több blogban találhatunk utalásokat a közösségi portálra. „Az a baj az iWiW-vel, hogy nem tudni, mire jó” – szomorkodik az egyik blogger, más azonban már kapisgál valamit: „megtaláltam rajta egy csomó régi osztálytársamat, és most szervezünk egy találkozót”. Az egyik médiablog tulajdonosa szakértői szemmel feltárja, hogy az iWiW-en nem is a szolgáltatások (levelezés, fórum, apróhirdetés stb.) a legnagyobb attrakció, hanem „a turkálás, a skalpgyűjtés, a mások ismerőseinek számbavétele”. Az utóbbi blogger találóan egy növekedésnek indult kamaszhoz hasonlítja a közösségi portált, akinek nemcsak a keze-lába lóg ki a gyorsan kinőtt ruhákból, de a gyerekkor és a felnőtt lét között vergődve még olykor viselkedési (működési) zavarokat is mutat.

Álarc nélkül

Várady Zsolt 2002 áprilisában indította el a WiW-et, amely az angol „who is who” kezdőbetűiről kapta a nevét. A hobbiból elindított honlap ötlete Stanley Milgram világhírű szociológus azon számításából adódott, mely szerint bármely két vadidegen ember között átlagosan hat ismerősön keresztül kapcsolatot lehet találni. Az ötletgazda az oldal linkjét először csak 25 embernek küldte el, akik ezt továbbküldték az ismerőseiknek. Az eredetileg 700 felhasználóra tervezett program már néhány hónap után – az akkori tervekhez képest – látogatói csúcsokat döntött. A WiW lényege, hogy bejelölhetjük, kiket ismerünk a regisztrált felhasználók közül, akik – miután ezt visszajelezték – az ismerőseinkké válnak. A rendszerbe csak meghívással lehet bekerülni, ami biztosítja, hogy mindenkinek legyen legalább egy kapcsolata a rendszerben, így nem szakad meg a kapcsolati háló. A portál egyik legnépszerűbb szolgáltatása, hogy egy térképen ábrázolva gyönyörködhetünk az ismerőseink alkotta „pókhálóban”.

A WiW sikerének egyik alapját valószínűleg a netes keretek között is megőrzött „életszerűsége” jelenti. A szociológiai vizsgálatok szerint ugyanis az emberek másként viselkednek olyan tömegben, ahol névtelenek, és arctalanok tudnak maradni. Jól mutatja ezt az internetes fórumokon, és chatszobákban felbukkanó renitens viselkedésűek viszonylag magas száma. A WiW-nek viszont a kezdetektől fogva lényeges eleme, hogy mindenki a saját „valódi” nevével szerepel benne, máskülönben a „skalpgyűjtés” során nem bukkanhatnának rá az ismerősei. Ettől kezdve azonban – akárcsak a valós életben – bizonyos viselkedési szabályokat illik betartani, a fórumok hozzászólásai például visszakereshetők, tehát az egyén felelőssége megnő. Ugyanez a helyzet a meghívásos rendszerrel, hiszen amikor meghívunk valakit egy közösségbe, azzal egyszersmind felelősséget is vállalunk az ismerős viselkedéséért. (A közösségi portál szociológiai hátteréről lásd külön írásunkat.)

Hobbiból üzlet

A szociológus szemével


Az iWiW sikerének titka szociálpszichológiai, sőt antropológiai természetű. Nem olyan régen még a körülöttünk lévő kultúra egy „medvecsalád a barlangjában” jellegű képet mutatott, legjobban a körülzárt kuckónkban éreztük magunkat. Ma inkább a szerepek összekeveredése és az ennek ellenére létrejövő magasabb szerveződés a jellemző ránk. Olyanok vagyunk, mint egy méhkas, amelyben a méhekkel ellentétben önálló individuumokként jelenünk meg. Most már legjobban akkor érezzük magunkat, ha kiterjeszthetjük kapcsolatrendszerünket, begubózott állapotunkban is szervezünk, tartozunk valahová, és folyamatosan ellenőrizzük, hogy a másik hova tartozik. Az iWiW azzal az illúzióval szolgál, hogy képes mások kapcsolathálóját megmutatni. Igazán akkor lennénk boldogok, ha fel tudnánk tárni mások valódi baráti és érdekhálózatát, de ehhez az iWiW sem a legjobb eszköz. A törzsi ember még tudta, hogy ki milyen kapcsolatháló része, mi csak szeretnénk tudni, az iWiW csak illúziója ezeknek a vágyaknak.
Zsolt Péter, szociológus

A tagok számának több tízezresre duzzadásával azonban egyre nehezebbé vált a számottevő bevétel nélkül működő oldal fenntartása. A hobbioldalt így egy idő után muszáj volt üzleti alapokra helyezni. A közösségi portált üzemeltető cég szakmai befektetője által finanszírozott beruházás részeként tavaly október végén – technikai és tartalmi fejlesztések mellett – iWiW-re változtatták a portál nevét, amely azóta 16 nyelven érhető el.

Az iWiW megújulása óta óriási népszerűségre tett szert. A regisztrált felhasználók száma megháromszorozódott, és elérte a 380 ezer főt, az oldalletöltések száma pedig 150 ezerről 14 millióra nőtt két hónap alatt. Volt olyan nap, amikor 10 ezren regisztráltak az oldalon. A siker egyik apró, de jelentős eleme lehetett, hogy október óta a rendszer e-mail-értesítéseket küld a beérkezett üzenetekről, illetve amikor valakit ismerősnek jelölnek. Ezáltal elkerülhető, hogy a felhasználók megfeledkezzenek az oldalról. „Az iWiW kidolgozása során fontos szempont volt, hogy a tagok egymásra találását és a kapcsolati háló kiépítését felgyorsítsuk” – teszi hozzá Cseh Gábor, az iWiW Kft. ügyvezetője. A váratlan pörgés az iWiW fejlesztőit is meglepte, hiszen az oldal fejlesztése során „mindössze” hússzoros forgalomnövekedésre számítottak. A túlterheltség miatt az utóbbi hónapokban gyakoriakká váltak a technikai problémák. Megesett, hogy a fotók feltöltését korlátozták ideiglenesen, egy vírusként terjedő hoax miatt január közepén szinte egész napon át elérhetetlenné vált az oldal, jelenleg pedig – a tumultusból eredő további problémákat megelőzendő – mindenki csak egyetlen meghívóval gazdálkodhat. Az iWiW-nél ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozzák, hogy ilyen terhelésű és komplexitású egységes adatbázisból működő weboldal nincs Magyarországon, ezért a tapasztalat is igen kevés ilyen architektúrák kiépítésében. Ezért minden funkciót csak a már megrendelt szerverpark megérkezését követően tud majd garantálni az üzemeltető.

Targetált Zeneáruház

A jövőt érintő egyik jelentős kérdés, hogy miután mindenki megtalálta az összes ismerősét, tud-e nyújtani olyan további szolgáltatásokat a portál, amellyel elérhető, hogy rendszeresen visszatérjenek a felhasználók az oldalra. „Előkészítve vár pár olyan funkció, mely részben hasznos, részben szórakoztató módon a kapcsolati hálóra épülve indul majd be” – mondja ezzel kapcsolatban Cseh Gábor, majd hozzáteszi, hogy ezeket csak akkor fogják bevezetni, ha az iWiW már eljutott a stabil működés fázisába. A közösségi portál üzemeltetője egyébként százmillió forintos bevételt tervez erre az évre a hirdetésekből és szponzorációból.

Tudta-e…?


 Várady Zsolt 2005-ben „e-Magyarország-díj”-at kapott a WiW közösségi portál megalkotásáért és továbbfejlesztéséért.

 Az egyik legelső kapcsolatnyilvántartó program az amerikai SixDegrees.com volt, amely 1997 és 2001 között működött.

 Miután néhány hetes szünet után február elején újra küldhettek meghívót a tagok, mindössze két óra leforgása alatt 13 ezer meghívót postáztak, és több mint háromezer új taggal gyarapodott az iWiW.


Spangyűjtő 4

Spangyűjtő 5

Hirdetési szempontból az iWiW egyik fő előnye lehet, hogy a demográfiai adatbázisnak köszönhetően rendkívül pontosan célozhatóak a hirdetések. Jó példa erre, hogy a T-Online Zeneáruházának bannerjét csak a célcsoportnak számító fiatalabb felhasználók láthatták. Az idősebb és a „régi” felhasználóknál, akik esetleg kifejezetten elutasítóak lettek volna a hirdetéssel, meg sem jelent a banner. Szabó Erik, a Carnation online kommunikációs ügynökség kereskedelmi igazgatója szerint a gyorsan reagáló hirdetőknek kedvezhet, hogy a jelenleg még viszonylag alacsony hirdetési zaj mellett könnyű kitűnni. „Az sem mellékes, hogy a szűrt csoportoknak szóló hirdetések költséghatékonyabb elérést tesznek lehetővé” – teszi hozzá Hámori Zsuzsa, a Mirai Interactive online médiadivíziójának vezetője.

A szakértők véleménye némileg megoszlik abban, hogy az iWiW sikerei csúcsán vagy még az igazi robbanás előtt áll-e. „Az nyilvánvaló, hogy ez a példátlan növekedés nem tartható a végtelenségig, de egyáltalán nem gondolnám, hogy az iWiW látogatottsága elérte volna a csúcsot” – vélekedik Varga Károly, a Medián Webaudit projektigazgatója, aki szerint az iWiW-ben még komoly tartalékok vannak, kreatív ötletekkel biztosan növelhető a jelenlegi látogatottság, ráadásul még nagyon sokakat nem ért utol az „iWiW-láz”. Szabó Erik szerint viszont a jelenlegi növekedési ütem nehezen tartható hosszú távon. „Bár ha folyamatosan elő tud rukkolni az iWiW-szerkesztőség új fejlesztésekkel és új ötletekkel, akkor nagyon jó kis közösségi site-ot lehet ebből teremteni” – összegzi véleményét a Carnation kereskedelmi igazgatója.

Civil lehetőség

Az emberben óhatatlanul is felvetődik, hogy a direkt hirdetések mellett miképpen lehetne felhasználni egyéb kommunikációs célokra is a közösségi portált. A multi level marketingnek (MLM) például egyik fontos alappillére az ismerősök és az ismerősök ismerőseinek feltérképezése. Az persze kérdés, hogy az MLM kitartó híveinek a való életben maradt-e olyan ismerősük, aki meghívót küldene nekik a rendszerbe. Ráadásul a különféle kör-e-mailek már eddig is komoly ellenállást váltottak ki a portál tagjaiból, mindenesetre a szájhagyományra alapozó gerillamarketing előbb-utóbb valamilyen formában biztosan meg fog jelenni ezen a portálon. „Az iWiW kereskedelmi kommunikációs célokra csak nagyon korlátozottan használható” – véli Sztaniszláv András kommunikációs tanácsadó, aki szerint az emberek egy jelentős része nem szereti, ha „baráti körben” reklámokkal zavarják. A tanácsadó úgy látja, hogy a kapcsolatépítés mellett leginkább különféle civil kezdeményezések indításának lehet hatékony alapja az iWiW. Hiszen több ezer civil szervezet működik ma már az országban, az igazán komoly kezdeményezések azonban még mindig hiányoznak. „Azt remélem, hogy erre a kommunikációs csatornára csak a parlamenti választások után fognak rájönni, mert a kampányban való iWiW-részvétel az egész rendszert veszélyeztethetné” – utal az ilyen kezdeményezések „félrecsúszásának” lehetőségére a kommunikációs tanácsadó.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik