15 forint per kopf
430-440 részre, három évre előre, nagyjából kétmilliárd forintért kötött szerződést a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Jáksó László cégével egy új, napi szappanopera készítésére. Egy olyan sorozatra, mely kreatív producere szerint egyelőre kísérleti stádiumban van és amiből a közönség még egy percet sem láthatott. A Marslakók premierje március 4-én lesz.
Böröcz István, az közmédia pénzeit kezelő MTVA vezérigazgatója szerint az epizódonkénti költség – a szerződés szerint 5,9 millió forint – „kedvező”. Ha azt a remélt nézőszámmal leosztjuk, alig 15 forint jut egy-egy tévénézőre részenként. Ennek kiszámításáról bővebbet nem kívánt közölni.
Kapcsolati háló
Jáksó László kreatív producer elárulta, a Marslakók! ötlete négy éve született meg a fejében. A Népszabadság információi szerint az MTV közalapítvány kuratóriumi elnöksége már két évvel ezelőtt is rábólintott a közmédia és egy bizonyos Brand Lab Tanácsadó Kft. közötti közös produkció készítésére, ez azonban anyagi okok miatt elmaradt. A Brand Lab egyébként Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó testvérének a cége. A vállalkozást később megvette Jáksó László, aki – mint azt egy interjúban elmondta – jó kapcsolatban van a miniszterelnöki főtanácsadóval. Hogy a szövevényes kapcsolati hálót tovább bontsuk, el kell árulnunk, hogy kettejüket Habony exfelesége, Jáksó egykori barátnője, Kaminsky Fanni hozta össze, aki korábban Fidesz-sajtós volt, jelenleg pedig Andy Vajna sajtóügyeit is intézi.
Közmédia, közpénz
A közmédia által finanszírozott Marslakók szerződését, annak mellékleteit, beleértve a teljes költségvetést az átlátszó.hu kérte ki a közpénzen működő MTVA-tól. Böröczék a dokumentum mindössze egy részét hozták csak nyilvánosságra, mert úgy vélték, ha minden kitudódna a sorozatról, akkor sérülhetnének a vállalkozó szellemi tulajdonhoz fűződő jogai és üzleti érdekei, ez pedig – mint fogalmaztak – „ebben az esetben erősebb súllyal esnek latba mint az MTVA közérdekű adatokra vonatkozó tájékoztatási kötelezettsége”. A átlátszó.hu tehát a teljes szerződést ugyan nem kapta meg, a Magyarleaks weboldalon keresztül azonban mégis napvilágra kerültek a mellékletek is.
A Marslakók 5,9 milliós epizódonkénti költségvetése egyébként elmarad például a szintén köztévés Hacktion 22 milliós részenkénti büdzséjétől, de még az RTL-es Barátok közt 9 millióját sem éri utol, viszont – információnk szerint – több, mint amennyit a Tv2-es Jóban Rosszbanra költenek.
No para
A Jáksó-féle sorozat szerződéséből kiderül, komoly nézettségi elvárás nincs a szériával szemben. Az első szezonnal kapcsolatban egyáltalán nincs. A másodiknál is csak annyi, hogy a Marslakók tényleges közönségarányának (share) el kell érnie a m1 18.30-22.00 óra közti nézettségének átlagát, a harmadik szezonnak pedig ehhez képest 10 százalékkal többet kell teljesítenie.
Böröcz István és Medveczky Balázs vezérigazgatók
Fotók: Neményi Márton
Vegyünk egy példát. Múlt pénteken az m1 közönségaránya a 18-49-es korosztálynál a Marad talpon! vetélkedő, a Híradó, az Elcserélt lányok sorozat és a köztévére igazolt Fábry show számait átlagolva 7,3 százalék volt. Tehát a második szezonban minimum ennyit kellene hoznia Marslakóknak ahhoz, hogy képernyőn maradhasson, a harmadikban pedig 8 -at. Ez a szám jócskán elmarad a Barátok közt 26, de még a Jóban Rosszban aznapi 21százalékától is. AZ RTL Klubos sorozatnak kevesebb, mint harmada. Jáksó László szerint a Marslakóknak meg kell találnia a közönségét, , emiatt pedig kettő év kifutás mindenképpen kell neki. „A kísérletezés stádiumában vagyunk” – mondta a kreatív producer.
A szöszi, a pin@bubus, a kocka meg a főnök
A Marslakók formátuma – Jáksó szerint – teljesen magyar találmány. A sorozat egy bulvárweboldal szerkesztőségének életét mutatja be. A hangsúlyozottan politikamentes Marslakókba napi aktualitásokat is belekevernek a készítők, epizódonként 2-3 percben. A karakterek kicsit sablonosak – van itt szöszi, sportos riporter cicababa; fekete, szemüveges jogászlány; alkoholista oknyomozó újságíró; anyuka szoknyája mellett felnőtt antiszociális IT-guru (hacker, ahogy a sorozat készítői mondják); trendi lakásban élő pin@bubus fotós és a mindig a pénzre hajtó főszerkesztő.
A történetet Jáksó újságíró ismerőseinek élete ihlette. Balra a főszereplő.
A kínálat alapján a széria jócskán elmarad például az amerikai Dirt – A hetilap című, szintén bulvárújságírókról szóló sorozat ötletességétől. (A néhol formabontó, itt-ott pszichedelikus Dirtöt két évad után kaszálták el, pedig még Courteney Cox is dugott benne.)
Újragombolva
A köztévét a kormányváltást követően nem sokkal „nyitották újra”. A vezetőcserék után tömeges elbocsátási hullám következett: csaknem ezer embert kirúgtak, a regionális stúdiókat pedig majdhogynem teljesen leépítették.
Később jöttek a botrányok: a Cohn-Bendit tudósítás meghamisítása, majd a készítőjének előléptetése, a retusálási-ügy, az éhségsztrájk, a kormányellenes-tüntetés nem találása, újabb kirúgások, lemondások, internetes mémek stb. A botrányokkal pedig együtt járt a köztévé presztízsének lassú leépülése.
Az MTV szórakoztató programjainak megújulását tavaly október elsejére időzítették. Egy rakás új műsor indult: többek közt a nyögvenyelős DTK show D. Tóth Krisztával, a meglepően könnyed Maradj talpon! Gundel Takács Gáborral, a bizarr A szövetség című bibliai vetélkedő, A dal című kínos Eurovíziós tehetségkutató, a picit izzadságszagú Fábry stb.
Persze olyan ötlet is akadt, ami ki tudja miért, de nem valósult meg – mint például az előre beharangozott Fókusz-verőnek szánt köztévés bulvárhíradó, a Pont, mely csak egy főcímet ért meg. Mondjuk azt hangosan.
Ennek az új műsorstruktúrának az egyik alappillére lesz a napi rendszerességgel, szinte biztos, hogy minimum három éven keresztül naponta látható Marslakók is.