Tudomány zöldövezet

Meglepő, mitől alakulhatnak ki szuperbaktériumok

NANOCLUSTERING / SCIENCE PHOTO LIB / MEE / Science Photo Library via AFP

Egy friss kutatás kimutatta: a mikroműanyag-szennyezés is hozzájárul az antibiotikum-rezisztens baktériumok kialakulásához – írja az EurekAlerten egy sajtóközlemény.

A Rice Egyetem műszaki kutatói szerint a mikroműanyagokra lebomló polisztirol (az olyan műanyag, amiben például az ételeket is adják elvitelre) melegágya lehet az antibiotikum-rezisztencia kialakulásának: a miniatűr műanyagdarabok nemcsak a mikrobák és a kémiai szennyeződések számára nyújt otthonos terepet, hanem a levegőben szabadon terjedő olyan genetikai anyagoknak is, amelyek a baktériumok számára segítenek a rezisztencia kialakulásában.

A Journal of Hazardous Materials tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az öregedő mikroműanyagok tökéletesen alkalmasak arra, hogy az az antibiotikum-rezisztens gének (ARG) platformjává váljanak. Ezt főként az őket érő napsugárzás ultraibolya hullámhossza idézheti elő. A géneket bakteriális kromoszómák, fágok és plazmidok védik, ezek olyan biológiai vektorok, amelyek antibiotikum-rezisztenciát terjeszthetnek az emberekre, csökkentve ezáltal a fertőzésekkel szembeni védekezést. Ezen felül a műanyagból idővel kioldódó vegyszerek növelik a vektorok érzékenységét a horizontális géntranszferre,

amelyen keresztül az antibiotikum-rezisztencia is terjedhet.

A kutatók megjegyezték, hogy a mikroműanyag-felületek tökéletes táptalajként szolgálhatnak a rezisztens baktériumok számára, felgyorsítva a géntranszfert azáltal, hogy a kórokozók érintkezésbe kerülnek egymással és a felszabaduló vegyi anyagokkal. Ez a szinergia gazdagíthatja az antibiotikum-rezisztencia szempontjából kedvező környezeti feltételeket még antibiotikumok hiányában is, állítja a tanulmány.

A szakértők figyelmeztetnek: az antibiotikum-rezisztencia fokozott elterjedése a mikroműanyag-szennyezés figyelmen kívül hagyott hatása lehet.