Elkészült a legtisztább kép egy baktériumról

Benn et al. UCL

Amerikai és brit kutatók elkészítették az eddigi legtisztább képet egy baktérium, történetesen az E. coli felületéről – írja a Study Finds. A cél az, hogy a kutatók jobban megértsék, mitől alakul ki az antibiotikum-rezisztencia, és hogyan lehet ellene küzdeni.

A baktérium vizsgálata a membránon szorosan összetömörödött fehérjeszakaszokat tár fel, valamint olyan szakaszokat, amelyekben úgy tűnik, hogy hiányoznak a fehérjék. A kutatók szerint a fehérjehiányos területek valójában glikolipideket tartalmaztak, amelyek a membrán merev szerkezetének megőrzésére és más külső molekulák jelzésére szolgálnak.

Az E. coli kifejezetten antibiotikum-rezisztens baktérium, sok más baktériumfajhoz hasonlóan a külső membrán nem engedi, hogy bizonyos anyagok beszivárogjanak a sejtbe, ami veszélyes betegségeket okozhat. „A külső membrán gátat képez az antibiotikumokkal szemben, és

fontos tényező a fertőző baktériumok ellenállásában az orvosi kezelésekkel szemben.

Azonban továbbra is viszonylag tisztázatlan, hogy ez a gát hogyan épül fel, ezért döntöttünk úgy, hogy ilyen részletesen tanulmányozzuk” – magyarázza Bart Hoogenboom, a kutatásról írt tanulmány egyik szerzője, a University College London fizika és csillagászat professzora.

Az eredmények azt mutatják, hogy a membrán nem minden területen egyformán erős, vannak keményebb és kevésbé kemény részei is. Ez segíthet abban, hogy az antibiotikumok pontosabban targetálják az E. colit.