Nehezebb elpusztítani egy aszteroidát, mint hittük

Akár el is felejthetjük az Armageddon forgatókönyvét, ha meg akarunk menekülni egy aszteroidabecsapódástól: a film nemcsak abban szürreális, hogy egyszerűbbnek látta az olajfúró munkások asztronautává való képzését, mint az asztronautáknak egyszerű fúrótanfolyamot tartani, hanem abban is, hogy egy ilyen projekt nem pusztítaná el a Földet fenyegető kisbolygót – legalább is ez derül ki a Johns Hopkins Egyetem kutatásából.

Bár az, hogy a Földet eltalálja egy aszteroida, elég valószínűtlen (legalább is addig, amíg az emberiség él a bolygón), azért érdemes rá készülni, hiszen folyamatosan fedeznek fel újabb és újabb, potenciálisan veszélyes kisbolygókat a világűrben. A NASA és az ESA közös expedíciót is indított a Didymos dupla aszteroidához, hogy kipróbálja, el lehet-e téríteni az útjáról úgy, hogy ne jelentsen veszélyt a bolygónkra – a Johns Hopkins Egyetem kutatóinak szimulációja pedig ehhez a projekthez is értékes információkkal szolgálhat.

Fotó: NASA

Eddig azt hittük ugyanis, hogy ha egy aszteroidát felrobbantunk, az darabjaira hullik, és sokkal kevesebb veszéllyel fenyegeti a bolygót, mint korábban. Az aszteroidaeltérítés mellett ez volt az egyik legígéretesebb módszerünk arra, hogy egy potenciálisan veszélyes kisbolygót eltüntessünk a Föld útjából. A korábbi számítások szerint a kisebb aszteroidákat nehezebb, a nagyobbakat pedig könnyebb darabjaira robbantani, mivel előbbiekben már egyébként is lehetnek olyan repedések, amelyek mentén könnyebben törik a kődarab. Az egyetem kutatói az Icarus tudományos folyóiratban megjelenő tanulmányukban erre végeztek számítógépes szimulációkat.

Főkép: Flickr / ESA

3D rendering of an asteroid
Itt a NASA terve a veszélyes aszteroidák kiiktatására
A szakértők két módszert is bemutattak.

Kiderült, hogy a dolog egyáltalán nem ilyen egyszerű: a kísérletben egy 1 kilométer széles aszteroidát ütköztettek egy nála huszonötször nagyobbal úgy, hogy előbbi öt kilométer per másodperces sebességgel csapódott be a monstrumba. A nagyobbik aszteroida a várt eredményeknek megfelelően darabjaira esett, csakhogy rövidesen újra összeállt egy lazább csoportosulássá, méghozzá azért, mert az aszteroida magjának gravitációs vonzása visszahúzta a törmeléket.

A kutatás kiderítette tehát, hogy a mag gravitációs vonzásával is számolnunk kell, ha aszteroidát akarunk robbantgatni – még mindig az eltérítés lehet inkább a járható út.

A handout photograph released by the UK Parliament shows Britain's Prime Minister Theresa May (L)  talking to speaker of the House, John Bercow as she arrives to make a statement to the House of Commons in London on December 17, 2018, following her attendance at an EU Summit last week. - Prime Minister Theresa May will on Monday warn MPs against supporting a second Brexit referendum, as calls mount for a public vote to break the political impasse over the deal she struck with the EU. "Let us not break faith with the British people by trying to stage another referendum," she will tell parliament, according to extracts from her speech released by Downing Street. (Photo by Jessica TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - NO USE FOR ENTERTAINMENT, SATIRICAL, ADVERTISING PURPOSES - MANDATORY CREDIT " AFP PHOTO / Jessica Taylor /UK Parliament"