Nehezebb elpusztítani egy aszteroidát, mint hittük

Akár el is felejthetjük az Armageddon forgatókönyvét, ha meg akarunk menekülni egy aszteroidabecsapódástól: a film nemcsak abban szürreális, hogy egyszerűbbnek látta az olajfúró munkások asztronautává való képzését, mint az asztronautáknak egyszerű fúrótanfolyamot tartani, hanem abban is, hogy egy ilyen projekt nem pusztítaná el a Földet fenyegető kisbolygót – legalább is ez derül ki a Johns Hopkins Egyetem kutatásából.

Bár az, hogy a Földet eltalálja egy aszteroida, elég valószínűtlen (legalább is addig, amíg az emberiség él a bolygón), azért érdemes rá készülni, hiszen folyamatosan fedeznek fel újabb és újabb, potenciálisan veszélyes kisbolygókat a világűrben. A NASA és az ESA közös expedíciót is indított a Didymos dupla aszteroidához, hogy kipróbálja, el lehet-e téríteni az útjáról úgy, hogy ne jelentsen veszélyt a bolygónkra – a Johns Hopkins Egyetem kutatóinak szimulációja pedig ehhez a projekthez is értékes információkkal szolgálhat.

Fotó: NASA

Eddig azt hittük ugyanis, hogy ha egy aszteroidát felrobbantunk, az darabjaira hullik, és sokkal kevesebb veszéllyel fenyegeti a bolygót, mint korábban. Az aszteroidaeltérítés mellett ez volt az egyik legígéretesebb módszerünk arra, hogy egy potenciálisan veszélyes kisbolygót eltüntessünk a Föld útjából. A korábbi számítások szerint a kisebb aszteroidákat nehezebb, a nagyobbakat pedig könnyebb darabjaira robbantani, mivel előbbiekben már egyébként is lehetnek olyan repedések, amelyek mentén könnyebben törik a kődarab. Az egyetem kutatói az Icarus tudományos folyóiratban megjelenő tanulmányukban erre végeztek számítógépes szimulációkat.

Főkép: Flickr / ESA

Itt a NASA terve a veszélyes aszteroidák kiiktatására
A szakértők két módszert is bemutattak.

Kiderült, hogy a dolog egyáltalán nem ilyen egyszerű: a kísérletben egy 1 kilométer széles aszteroidát ütköztettek egy nála huszonötször nagyobbal úgy, hogy előbbi öt kilométer per másodperces sebességgel csapódott be a monstrumba. A nagyobbik aszteroida a várt eredményeknek megfelelően darabjaira esett, csakhogy rövidesen újra összeállt egy lazább csoportosulássá, méghozzá azért, mert az aszteroida magjának gravitációs vonzása visszahúzta a törmeléket.

A kutatás kiderítette tehát, hogy a mag gravitációs vonzásával is számolnunk kell, ha aszteroidát akarunk robbantgatni – még mindig az eltérítés lehet inkább a járható út.